اخبار
کد خبر : 2861 ۱۳۹۵/۰۵/۱۴   

عدم شفاف سازی ریشه مشکلات در حوزه اقتصاد است

دورهمی صنعتگران و معدن کاران آذربایجان غربی در روز صنعت و معدن که هر سال در راستای مطرح کردن دغدغه‌های آنها با حضور مقامات ارشد دولتی و استانی برگزار می‌شود، امسال نیز در محل اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، در این مراسم 39 نفر شامل 30 نفر از بخش صنعت و 9 نفر از بخش معدنی استان آذربایجان غربی مورد تجلیل قرار گرفتند.

افراد تجلیل شده در هر دو بخش صنعتی و معدنی از شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، چایپاره، بوکان، ماکو، مهاباد، میاندوآب، نقده، پیرانشهر و سلماس بودند.

نخستین سخنران این مراسم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بود که عدم شفاف سازی و مشکلات مدیریتی را ریشه مشکلات در حوزه اقتصاد عنوان و تاکید کرد که امروز انتظار داریم شفاف‌سازی در این عرصه صورت بگیرد.

حسن انتظار افزود: انتظار داریم دولت تدبیر و امید در راستای رفع مشکلات بخش اقتصادی چاره اندیشی کند.

شناسایی 961 واحد تولیدی در استان برای اعطای تسهیلات

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم در این همایش گفت: در راستای رفع موانع تولید در آذربایجان غربی 961 واحد تولیدی در استان برای اعطای تسهیلات شناسایی شده است که از این تعداد 271 واحد واجد دریافت تسهیلات هستند.

محمد‌فاروق گرمیانی با اشاره به مقایسه دولت ها اضافه کرد: دولت موسوی با 20 هزار میلیارد نقدینگی دولت خود را آغاز کرده بود که با این نقدینگی به دولت هاشمی داد و دولت هاشمی با 30 هزار میلیارد نقدینگی دولت را تحویل خاتمی و خاتمی نیز با 49 هزار میلیارد نقدینگی دولت را تحویل دولت احمدی‌نژاد داد که دولت نهم و دهم با نقدینگی 500 میلیاردی و تورم تحویل دولت روحانی داد که این موضوع موجب تورم و فلاکت دولت شده است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنعت و تجارت اظهار کرد: دولت به بهانه افزایش یارانه واحدهای تولیدی، نرخ حامل های انرژی را افزایش داد ولی در واقعیت هیچ یارانه ای به واحدهای تولیدی تعلق نگرفت.

۷۹ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی نقدینگی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم در این همایش با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان گفت: هم‌اکنون سه هزار و 60 پروانه بهره‌برداری و یک هزار و 921 جواز تاسیس در سطح استان فعال است.

محمد‌صادق اسکندری افزود: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده تلاش داریم آذربایجان غربی جایگاه 10 استان اول را در بخش معادن و صنعت کسب کند.

وی با بیان اینکه ۷۹ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان غربی مربوط به نقدینگی و معوقات بانکی است، اظهار داشت: هفت هزار و 500 واحد از واحدهای استانی مشکل دارند که با تکمیل واحدهای صنعتی و برنامه‌های استانی 220 واحد صنعتی فعال‌سازی می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی جزو هفت استان صادراتی کشور محسوب می‌شود، تکمیل مجتمع‌های واحدهای صنعتی استان، شناسایی واحدهای تولیدی و حل مشکلات این واحدها و صادرات در بخش‌های بازرگانی داخلی را از برنامه‌های این سازمان عنوان کرد.

مسیر رونق اقتصادی کشور و استان هموار شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم در این همایش با اشاره به اینکه با به نتیجه رسیدن برجام، مسیر رونق اقتصادی کشور و استان هموار شده است، گفت: در سال جاری روند مثبت صادرات و کاهش واردات را مشاهده کرده ایم که این روند با تدابیر دولت تدبیر و امید به نفع اقتصاد ملی در حال تداوم است.

نادر صفرزاده اضافه کرد: ما امسال برای انجام بیش از 700 میلیون دلار صادرات از آذربایجان غربی سرمایه گذاری کرده ایم که برای رسیدن به آن، همت و تلاش عمومی نیاز است.

وی اظهار کرد: سرانه صادرات در کشورهای دنیا حدود دو هزار و 800 دلار برای هر نفر است در حالی که این رقم در آذربایجان غربی به 300 دلار می رسد و این آمار نشان می دهد راه بسیار زیادی برای رسیدن به استانداردهای جهانی داریم.

50 درصد فارغ التحصیلان کشوری بیکار هستند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این همایش به معضل بیکاری در جامعه اشاره کرد و گفت: در شرایط حاضر 50 درصد فارغ التحصیلان کشوری بیکار هستند که 11 درصد از این بیکاران را زنان تشکیل می‌دهند، اگر مسئولان انتظار ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از ما دارند باید مسائلی را که به عناوین مختلف مانع حرکت رو به جلوی ما می‌شود و خود نیز هیچ نقشی در آن نداریم حل و فصل کنند.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی اظهار کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار قانون بسیار خوبی است که امیدواریم با اجرای دقیق این قانون به جایگاه مورد‌ نظر از نظر تولیدات برسیم، هر چند که مشکلات فراوان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به انتظار صنعتگران از دولت تدبیر و امید گفت‌: صنعتگران از دولت تدبیر و امید انتظار دارند در بخشودگی جرایم و معوقات که بر دوش صنعتگران است و صنعت را به سمت غرق شدن سوق می‌دهد، کمک کند‌.

این مسئول متذکر شد: لازمه توسعه کشور و رفع مشکلات تصمیمات یکپارچه برای خروج از رکود و تورم موجود در جامعه است که امیدواریم در این بین نقش تشکل‌ها پررنگ‌تر شود تا فعالان صنعتی بتوانند مستقیماً در فرآیند تصمیم‌سازی‌های مرتبط با این بخش از اقتصاد کشور بیش از پیش مشارکت کرده و از ظرفیت‌های فکری و اجرایی آنها در این مسیر استفاده بهینه شود‌.

10 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید باز می گردد

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: 96 درصد واحدهای تولیدی کشور را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند.

محسن صالحی نیا افزود: بخشی از این واحدهای کوچک با مشکل مواجه شده اند که سعی داریم با برنامه ریزی های مناسب و تزریق اعتبار، این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم که در این صورت، زمینه اشتغال دهها هزار نفر فراهم می شود.

وی اضافه کرد: در برنامه ریزی های صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده ایم که هفت هزار و 500 تا 10 هزار واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگردانیم که در این مسیر نیازمند همراهی همه دستگاه ها از جمله بانک ها هستیم.

صالحی نیا اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در توسعه صنعتی، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی، کیفی سازی تولید است که باید در این مسیر با شتاب بسیار بیشتری حرکت کنیم.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری رشد پنج درصدی اقتصادی برای کشور پیش بینی شده که در همین راستا ما رشد هشت درصدی را برای بخش صنعت و معدن برآورد کرده ایم و با بهبود وضعیت صنایع مختلف در استان های مختلف کشور به این رقم نیز خواهیم رسید.

صالحی نیا با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام، شاهد رفع برخی از محرومیت ها برای کشورمان به ویژه در حوزه تجارت بوده ایم، گفت: این رفع محرومیت ها به مرور اثرات خود را نشان می دهند که برنامه ریزی و مدیریت نیز تکمیل کننده این اثرات در راستای توسعه صنعتی کشور خواهد بود.

آذربایجان غربی بیش از دو هزار و 800 واحد صنعتی دارد که بخشی از آنها غیرفعال هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا