اخبار
کد خبر : 2851 ۱۳۹۷/۱۱/۲۶   

معتادان مبتلا به ایدز تفکیک شوند

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین متولی واحد برای درمان معتادان مبتلا به بیماری HIV و تفکیک آنها از سایر معتادان ضروری است.

به گزارش نای قلم، رسول خضری در گفت و گویی درخصوص اعلام آماری از معتادان تزریقی مبتلا به HIV مثبت، اظهار کرد: اعتیاد تزریقی آخرین مرحله از اعتیاد است؛ این افراد به دلیل نوع مصرفT ناقل بیماری‌های هپاتیت C و HIV هستند زیرا این افراد گروهی و تنها با یک سرنگ و سر سوزن تزریق می‌کنند.

وی با بیان اینکه انتقال بیماری‌هایی همچون HIV توسط معتادان تزریقی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند به سرعت رو به رشد است، تصریح کرد: این معضل سبب مرگ‌های ناگهانی و بروز بیماری‌های عفونی و خونی شده که نگرانی بسیاری را ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: آمار موجود بیماران مبتلا به HIV در کشور با آمارهای مطرح تفاوت بسیار دارد، بیماران شناسایی شده تنها 15 تا 20 درصد را شامل می‌شوند، متاسفانه نگرشی که در مورد این بیماری در جامعه شکل گرفته و پیامدهای آن سبب شده تا افراد مبتلا هم بیماری خود را مخفی کنند که این بر عوارض ناشی از آن افزوده است.

خضری گفت: هزینه‌های سنگین درمان این گروه از معتادان از عوامل موثر در ساماندهی نشدن آنان است هر چند بیمه‌ها تا حدودی در تامین هزینه‌های درمان این بیماران همکاری دارند اما این معتادان که اغلب کارتن خواب هستند به متولی واحد نیاز دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول رسیدگی به وضعیت معتادان هستند، یادآور شد: نظارت و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر باید در دستور قرار گیرد و پس از آن با ایجاد متولی واحد و یکپارچه درمان معتادان به ویژه معتادان مبتلا به بیماری HIV، تفکیک آنها از سایر معتادان باید عملیاتی شود.

شایان ذکر است، مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران با بیان اینکه حدود 15 درصد معتادهای تزریقی HIV مثبت دارند، گفت: این عدد برای معتادان تزریقی کلانشهر تهران 25 درصد و مربوط به سال ها قبل است بنابراین این بررسی‌ها باید روی گروه‌های مختلف در معرض خطر تکرار شود

پایان پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا