اخبار
کد خبر : 2849 ۱۳۹۵/۰۵/۱۲   

ارومیه آلوده ترین شهر کشور در بازی های رایانه ای غیرمجاز

بازی های رایانه ای یکی از سرگرمی های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی های مهیج و پرکشش ساعت ها نوجوان و جوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می برد و در این گیرودار یا چیز اندکی را به او می آموزد و یا چیزی را از او می گیرد، یا اینکه او را در تخیلات بی پایان به حال خود رها می کند.

به گزارش نای قلم، این بازی ها در کنار محاسنشان گاه آثار مخرب روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان برجای می گذارند که با توجه به ظرافت فکر و ذهنشان جبران آنها شاید برای همیشه ناممکن شود.

در این دنیای پرهیاهوی بازیه ای رایانه ای، آنچه بیش از پیش اذهان را به خودش مشغول می کند ورود بازی های رایانه ای خارجی به منظور ترویج بی بندوباری و ... در سطح جامعه و بین مخاطبان مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان با قیمت های بسیار نازل است.

دسترسی آسان و بدون کمترین نظارتی از سوی خانواده ها بزرگ ترین آسیبی است که نسل جدید را مورد هجمه و تهدید قرار می دهد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران گفت: استان آذربایجان غربی و به ویژه شهرستان ارومیه جزو استان های آلوده کشور در بحث بازی های رایانه ای غیرمجاز است.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی اظهار کرد: بازی های رایانه ای یکی از محصولات مهم فرهنگی است و کارکردی که بازی ها دارند و با توجه به اینکه مخاطبان این بازی ها عمدتاً کودکان و نوجوانان هستند و شخصیت افراد در سن کودکی و نوجوانی شکل می گیرد لذا باید به این موضوع نگاه همه جانبه ای داشت.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را در راستای سوق دادن خانواده و فرزندان آنها برای بهره گیری از بازی های مجاز رایانه ای انجام می دهیم، افزود: لازم است از همه ظرفیت ها برای آگاهی بخشی به خانواده ها و ارتقاء فرهنگ استفاده از این بازی ها از جمله رسانه ها، ابزارهای هنری، فیلم ، نمایشگاه ها و طرفیت دستگاه هایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

وی متذکر شد: متاسفانه طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شد این بازی ها در ۳۵ کشور دنیا به خصوص آمریکا جزو بازی های ممنوعه است در حالی که این بازی ها به وفور در مناطق مختلف شهر ارومیه و استان با قیمت نازل به فروش می رسد.

کریمی تصریح کرد: قیمت اورجینال بازی های رایانه ای بالای ۳۰۰ هزارتومان است این در حالی که همان بازی ها با قیمت سه هزار تومان کپی و در سطح شهر توزیع می شود.

وی همزاد پنداری را از معایب استفاده بیش از حد کودکان از بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد و گفت: همزاد پنداری سبب می‌شود کاربر خود را جای بازیگر بداند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بيان اينكه نحوه استفاده از بازي هاي رايانه اي بين بچه ها و كاربران از نظر فيزيكي، محتوا، خشونت بازي و صدا و مسائل حاشيه اي كه در متن اين بازي ها مثل خشونت و مسائل جنسي وجود دارد، تأثير مخرب دارد، اضافه کرد: این‌گونه بازی‌ها سبب ایجاد توهم آزادی در کودکان می‌شود، به این معنا که فرد نمی‌تواند بین دنیای واقعی و دنیای بازی‌های رایانه‌ای تفاوت قائل شود و لذا درصدد بر می‌آید اتفاقات رخ داده در بازی‌ها را به دنیای واقعی تعمیم دهد که همین مسئله می‌تواند مشکلات فراوانی را بوجود آورد.

کریمی از نا آگاهی برخی والدین از مضرات رایانه و بازی‌های رایانه‌ای ابراز تاسف کرد و اذعان كرد: برخی والدین به علت نا آگاهی، رایانه را بهترین وسیله برای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان و رسیدگی به کارهای شخصی خود قلمداد می‌کنند.

وی استفاده از بازی‌های متناسب با گروه سنی کودکان و نوجوانان، انتخاب بازی‌های متناسب با شیوه‌های تربیتی والدین و نظارت بر زمان استفاده از بازی‌ها توسط والدین را از جمله راهکارهای استفاده مناسب از رایانه و بازی های آن دانست و تصریح کرد: والدین باید با اینگونه بازی‌ها آشنایی کامل داشته باشند و از خطرات ناشی از استفاده زیاد آنها مطلع باشند.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بازرسی های صورت گرفته ۸۵ هزار حلقه فیلم در ارومیه و تنها از یک پاشاژ کشف و ضبط شده است.

بنابراین به نظر می رسد مسئولان فرهنگی در کنار شرکت های تولیدکننده بازی های رایانه ای داخلی و شرکت های خصوصی توزیع کننده این بازی ها باید دوشادوش والدین و خانواده ها، نوجوانان و جوانان را از گرداب این بازی های مخرب نجات دهند، مسئولان جاده تولید و فروش بازی‌های داخلی را برای بازی سازهای کشورمان هموار کنند و سد راه فروش بازی‌های غیرمجاز در بازار شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا