اخبار
کد خبر : 2840 ۱۳۹۵/۰۵/۱۱   

نشست تخصصي نقش روابط عمومي و رسانه در تحقق اقتصاد مقاومتي برگزار شد

نشست تخصصي نقش روابط عمومي و رسانه در تحقق اقتصاد مقاومتي امروز در محل استانداری آذربايجان غربي برگزار شد.

 به گزارش نای قلم، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در اين نشست كه با همكاري شوراي هماهنگي روابط عمومي آذربايجان غربي و حضور مسئولان و كارشناسان روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي و رسانه هاي استان در سالن جلسات استانداري برگزار شد، با تاكيد بر نقش بي بديل رسانه و روابط عمومي ها در تحقق دموكراسي و توسعه، گفت: اقتصاد مقاومتي نسخه روز اقتصاد كشور است و قابليت تعميم به همه سال هاي اقتصاد ايران را دارد.

ناصر حضرتي با اشاره به مخاطرات پيش روي همه نظام هاي اقتصادي دنيا، اظهار كرد: اتفاقاتي كه اقتصاد ايران در سال هاي گذشته با آن مواجه بود، باعث شد چالش هايي در مسير رشد اقتصادي و پويايي آن ايجاد شود و بر همين اساس دولت تدبير و اميد با تكيه بر رويكرد اقتصاد مقاومتي به دنبال رفع اين چالش ها و بهبود وضعيت بوده است.

وي با اشاره به رويكردهاي اقتصاد مقاومتي، گفتمان سازي و فرهنگ سازي را از جمله وظايفي عنوان كرد كه رسانه بر عهده دارد و ادامه داد: مطابق سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، تأمين رشد پويا، بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله از اهداف و برنامه هاي پيش روي اقتصاد مقاومتي است و رسانه ها در گفتمان سازي اين اهداف نقش اساسي بر عهده دارند.

حضرتي به بيان برنامه هاي اقتصاد مقاومتي در سطح ملي و استاني پرداخت و افزود: اصلاح مسير حركت اقتصاد ايران از شرايط فعلي به سمت رويكردهاي اقتصاد مقاومتي، نيازمند تغييرات جدي در سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي است كه بخش عمده‌اي از آن در قالب بندهاي مختلف سياست‌هاي كلّي اقتصاد مقاومتي تبيين شده است.

وي با اعلام اينكه برنامه ششم توسعه كاملاً با اهداف اقتصاد مقاومتي منطبق است، اظهار كرد: تحليل شاخص هاي اقتصادي و اجتماعي آذربايجان غربي گوياي اين موضوع است كه رويكرد اقتصاد مقاومتي به ويژه وجوه عدالت بنيان بودن آن به منظور رفع عدم تعادل ها و نابرابري ها در استان تا چه حد مي تواند راهگشا باشد.

هيچ برنامه اي بدون همراهي همگاني به سرانجام نمي رسد

رئيس خبرگزاري ايرنا در آذربايجان غربي نيز كه به نمايندگي از رسانه هاي استان در اين نشست تخصصي حضور داشت، با بيان سخناني درباره اقتصاد مقاومتي و تاريخچه آن، گفت: اگر اقتصاد داخلي با بيشترين توان و كمترين ريسك به حيات خود ادامه دهد، مصداق اقتصاد مقاومتي است.

حسن فاخري با بيان اينكه مردم، دولتمردان و سياست گذاران در تحقق برنامه هاي اقتصاد مقاومتي سهيم و دخيل هستند، افزود: هيچ برنامه اقتصادي بدون همراهي همگاني به سرانجام نمي رسد و نقش رسانه و روابط عمومي در  تحقق برنامه هاي اقتصاد مقاومتي از اين بعد برجسته تر است.

وي با اعلام اينكه شناسايي مزيت ها و توانمندي هاي دروني رسانه ها و عمل با توجه به اين معرفت، از ضروريات ما رسانه ها است، اضافه كرد: نظام رسانه اي ما بايد معناي اقتصاد مقاومتي را براي مردم و مخاطبان تبيين كند.

فاخري با اشاره به تلقي اشتباه برخي افراد در اين زمينه كه «اقتصاد مقاومتي همان اقتصاد رياضتي است»، اظهار كرد: گفتمان سازي در جامعه از نيازهايي است كه هم از سوي مخاطب و هم از سوي سياست گذاران دنبال مي شود.

پيوست رسانه اي، نياز همه برنامه ها است

نماينده روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي استان و مدرس ارتباطات و روابط عمومي نيز در اين نشست تخصصي با اشاره به اهميت پيوست اطلاع رساني براي تحقق برنامه هاي كلان كشور گفت: در سطح كلان و ملي، هيچ برنامه اي به سرانجام مطلوب نخواهد رسيد مگر آنكه قبلا پيوست رسانه اي و اطلاع رساني آن تنظيم و همراه با برنامه اجرا شده باشد.

شفيع بهراميان با تأكيد بر لزوم آشناسازي توده هاي مردم با مفاهيم پايه اقتصادي، گفت: تا زماني كه نظام آموزشي و رسانه اي ما در آموزش اصول و مباني اقتصاد به آحاد جامعه موفق نباشند نمي توان انتظار همراهي و همدلي مردم را در بحث تحقق سياستهاي طولاني مدت اقتصادي داشت.

وي اعتمادسازي، شفاف سازي، مخاطب شناسي، سياست زدايي از چهره اقتصاد، ترويج فرهنگ مطالبه گري و نظارتي رسانه‌ها، تدوين نظام نامه جامع مسئوليت اجتماعي براي رسانه  و روابط عمومي، آموزش و پياده سازي خبرنگاري و گزارشگري توسعه، توجه و بازنشر فرايندها بجاي رويدادها، جريان سازي به جاي دنباله روي از جريانات، توجه به نيازهاي مخاطب براي اقناع سازي، التهاب و ابهام زدايي از اصطلاح اقتصاد مقاومتي، انطباق اقتصاد مقاومتي با سند چشم انداز 20 ساله كشور، اطلاع رساني درست پيامدهاي اجراي اين سياست و محرم دانستن مردم در آگاهي از اين نتايج، نقد منصفانه و نظارت درست و مطالبه گرانه از مسئولان و ترجيع منافع عمومي بر فردي را ازجمله علل و عوامل گفتمان سازي و فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي در كشور نام برد كه لازم است از سوي نظام اطلاع رساني كشور (رسانه‌ها و روابط عمومي ها) مورد توجه جدي قرار گيرد.

بهراميان نقد منصفانه و آموزش سبك زندگي ايراني – اسلامي از سوي رسانه‌ها مبتني بر الزامات اقتصاد مقاومتي را ازجمله عواملي دانست كه مي‌تواند نقش ارتباطات در توسعه كشور را محقق سازد.

ارائه پرسش و پاسخ از سوي حاضران و اعضاي پنل، پايان بخش اين نشست تخصصي سه ساعته بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا