Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 284 ۱۳۹۴/۰۵/۰۴   

جعل و کلاهبرداری در آذربایجان غربی 28 درصد افزایش یافت

هر جامعه‌ای متناسب با شرایط خود در خصوص فرهنگ، رشد و انحطاط با انواعی از انحرافات و مشکلات روبه‌روست که تأثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل؛ با ارائه راه‌حل‌هایی به سلامت جامعه کمک می‌شود.

کلاهبرداری در مجموع بردن مال غیر با توسل به وسایل متقلبانه است و به لحاظ تسلط بر مال غیر با سرقت و خیانت در امانت؛ مشابه است اما دارای خصوصیات ویژه‌ای است که آن را از جرائم مذکور جدا می‌کند.

کلاهبرداری شایع از هر نوع، جدا از اینکه شرایط اقتصادی بد و علل اجتماعی دیگر در مفهوم عام در افزایش آمار این جرم تاثیرگذار است مرتکبان کلاهبرداری را اغلب اشخاصی با درصد هوشی یا توانایی ذهنی بالا تشکیل می‌دهند زیرا کلاهبرداری جرمی است از نظر عنصر مادی مرکب و کلاهبردار با انجام عملیات یا مانور متقلبانه مال دیگری را با رضایت او می‌برد. بنابراین وضعیت قربانی جرم (بزه‌دیده) از لحاظ سادگی، طمع مال‌اندوزی، اشتیاق به فزونی مال و... در تحقق جرم تاثیرگذار است. با این حال، در شرایط کنونی استفاده از برخی ترفندها در کلاهبرداری برای اغفال قربانی پیچیده و هوس‌انگیز است که متاسفانه روند رو به رشدی دارد به طوری که رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی از افزایش  28 درصدی جعل و کلاهبرداری در آذربایجان غربی خبر داد.

رسول النقی پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک هزار و 511 فقره پرونده جعل و کلاهبرداری در استان وجود دارد که عدم رعایت مراحل و روند قانونی و ضوابط معاملات و مراوادت رسمی بین افراد جامعه، نبود سیستم نظارت بر ثبت شرکت‌ها، توزیع سیم کارت‌های بی‌هویت، سهولت افتتاح حساب‌های بانکی و ثبت شرکت‌های تجاری، ناکارآمدی روش‌های احراز هویت در ادارات ثبت املاک، طمع‌ورزی، معاملات وسوسه‌انگیز و نیز از بین رفتن قبح کلاهبرداری از عوامل افزایش کلاهبرداری است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی همچنین به آمار چهار ماهه امسال سرقت در استان اشاره کرد و گفت: امسال با وجود کاهش 19 درصدی کل سرقت‌های استان اما شاهد افزایش 34 درصدی در جیب‌بری و افزایش سرقت محموله‌ها بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال در بیشتر زمینه‌ها مثل اماکن خصوصی با 25 درصد، داخل و قطعات خودرو با 26 درصد، کشوزنی 11 درصد، مغازه 18 درصد و احشام با 19 درصد، شاهد کاهش سرقت در استان بودیم.

النقی‌پور با اشاره به اینکه یک هزار و 457 نفر سارق و مالخر در سال 94 دستگیر شده‌اند افزود: در این باره یک هزار و 78 نفر از سارقان معتاد بودند که 75 درصد را شامل می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این باره 891 نفر یعنی 61 درصد سارقان سابقه‌دار و 566 نفر نیز بدون سابقه هستند.

در پایان پلیس برای پیشگیری از کلاهبرداری رعایت نکاتی را به شهروندان توصیه می کند.

- برای واریز پول به حساب اشخاص نیازی به ارائه اطلاعات بیش از شماره کارت یا حساب نیست .

- صحت و سقم پیامک های دریافتی در زمینه برنده شدن در قرعه کشی شرکت ها و موسسات از طریق سایت معتبر آنها و یا شماره تماس موسسات بررسی شود در ضمن به منظور واریز وجه نیازی به رمز اینترنتی حساب نیست .

- افراد سودجو با ارسال پیامک در خصوص برنده شدن شما در قرعه کشی، اقدام به دریافت وجه جهت ارسال جایزه می کنند که پس از دریافت وجه یا هیچ جنس و کالایی برای قربانی ارسال نمی شود و یا در صورت ارسال ، کالایی که ارزشی کمتر از مبلغ واریزی دارد به قربانی تحویل داده می شود .

- جهت ارتباط با شرکت های داخلی و خارجی و مبادلات مالی از طریق ایمیل حتماٌ ایمیل توسط کاربر وارد شود و از reply خودداری شود ( جهت ارسال فاکتور و دریافت شماره حساب از طریق ایمیل) همچنین صحت شماره حساب اعلامی از طریق تماس تلفنی و فکس نیز بررسی شود.

- در تالارهای گفتگو به دلیل مشخص نبودن هویت اصلی کاربران حتی المقدور اقدام به معامله نکنید . در موارد بسیاری افراد پس از واریز وجه کالایی دریافت نمی کنند و تنها به شماره کارتی که مبلغ مورد نظر را به آن واریز کرده اند جهت پیگیری و شکایت دلخوش هستند در صورتی که سودجویان اکثرا از کارت هایی که به نام فرد دیگریست(کارت های سرقتی ، حساب های جعلی و . . .) استفاده می کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا