اخبار
کد خبر : 2838 ۱۳۹۵/۰۵/۱۰   

گزارش تصویری نای قلم از آتشکده آذرگشنسب؛ گواه باشکوه تمدن ایرانی

آتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان) مجموعه ای تاریخی شامل دریاچه ای طبیعی و آتشکده آذرگشسب در پهنه دره وسیع و سرسبز ساروق در شمال تکاب و جنوب دریاچه ارومیه واقع شده است. این بنا که معبدی برای ستایش آناهیتا بوده، ساختمانی چارطاقی است که شامل تالار و کاخ پادشاهی نیز هست.

 ساختمان که بر روی یک سکوی آهکی طبیعی ساخته شده و امروز تخت سلیمان خوانده می شود، در گذشته به آتشکده آذرگشنسب معروف بوده و دوران طلایی آن مربوط به دوره ساسانی بوده و نزد آنها دارای قدر و ارزشی مشابه تخت جمشید برای هخامنشیان بوده است.

 آتشکده آذر گشنسب بزرگترین آتشکده ایران است که به دستور انوشیروان ساسانی ساخته شد و اکنون چهارمین اثر ایرانی ثبت شده در فهرت میراث جهانی یونسکو است. اتفاقات فراوانی از جمله شکست امپراطوری ساسانی ازروم، ورود اسلام به ایران و دوری آن از مراکز ارتباطی این مجموعه را به فراموشی کشاند تا اینکه در زمان ایلخانان آن را بار دیگر گرامی داشتند و بار دیگر تبدیل به یک منطقه پر رونق شد.

 بر بالای تپه تخت سلیمان، دریاچه ای به عمق110متر قرار دارد ، این دریاچه که به دریاچه خسرو معروف است، بصورت چشمه ای جوشان از دل زمین بیرون می زند و به دلیل آهکی بودن موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند. این دریاچه آبی رنگ در میان قلعه و کوه های مدور منظره ای زیبا و جالب به محوطه داده است.

میرابوالفضل نورانی زنوز

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا