اخبار
کد خبر : 2825 ۱۳۹۵/۰۵/۰۸   

کمبود مدارس علمیه آذربایجان غربی نسبت به سایر مراکز علمی

طاهره زینالی

 حوزه های علمیه آذربایجان غربی از لحاظ شکل و فضا برای بهره برداری لازم و موثر مطلوب نبوده و اغلب نیاز به بازسازی یا بهسازی فضاهای آموزشی دارند از این رو نیاز است دولت، در رابطه با ساخت و تجهیز فضا و بنای مدارس علمیه اقدام کرده و در راستای تقویت زیرساخت های حوزوی در هر منطقه و شهری حمایت مالی داشته باشد.

نقش حوزه های علمیه در تربیت علما و فضلای مومن و مجاهد و تبلیغ آموزه های دینی از اوایل شکل گیری مکتب تشییع تا به امروز برجسته بوده و وضعیت فرهنگی و تربیتی جامعه منوط به عملکرد این نهاد است.

حوزه های علمیه بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب مراکز و قطب های فرهنگی جامعه دینی بوده و تاثیری مستقیم و لاینفک بر تربیت مردم و آشنا کردن آنان با آداب اسلامی و اخلاقی دارد.

 امروزه با توجه به گسیل فرهنگ غربی به کشورهای اسلامی که به دنبال دین زدایی و ترویج اباحه گری و بی بندوباری در بین جوانان مسلمان بوده و به دنبال تکرار اندلس هستند، توجه و تقویت حوزه‌های علمیه به مثابه تقابل به این اندیشه ویرانگر دشمن است.

 حوزه‌های علمیه از دیرباز مهد تمدن سازی و مقابله با اندیشه‌‌های انحرافی و التقاطی بوده و تقویت این نهاد مقدس نقش مهمی در ایجاد جامعه‌ای سالم و به دور از تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی دارد.

در استان آذربایجان غربی به علت تعدد اقوام، ادیان و مذاهب مختلف و همسایگی با سه کشور خارجی و ورود فرهنگ بیگانه به بخش‌هایی از استان، می طلبد حوزه های علمیه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و خانواده ها بیش از پیش به فراگیری علوم دین از سوی فرزندانشان اهتمام ورزند.

در همین راستا با حجت الاسلام حمید ارشاد، معاون حوزه های علمیه آذربایجان غربی به گفت و گو نشسته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

در زمینه ایجاد تحول آموزشی در حوزه های علمیه شهرستان ها، چه پیشنهادی به مدیران جدید این مدارس می دهید؟

حوزه های علمیه از دو بخش عمده علمی و تربیتی تشکیل شده اند و مدرسه علمیه موفق هم در زمینه علمی و هم در زمینه تربیت و تزکیه نفس طلاب باید عملکرد خوب و قابل قبولی داشته باشد، چرا که خدای متعال در قرآن کریم به وجود انسان هایی که تزکیه نفس کرده و به تعلیم کتاب الهی و حکمت متعالی پرداخته اند اشاره فرموده و آنان را ابلاغ کننده رسالت و خواست خود در روی زمین معرفی می کند.

با توجه به پیچیدگی وضعیت فرهنگی جهان امروز و گسترش دامنه علم، در مدارس علمیه امروز پرداختن به مباحث علمی و فراگیری علوم روز دنیا از ضروریات است، مباحث قرآنی، آموزش علوم دینی به طلاب و مجهز ساختن آنان به توان پاسخگویی به شبهاتی که همه روزه از سوی معاندین اسلام و کفار در فضاهای مجازی و حقیقی انتشار می یابد، لازمه ایفای نقش موفق یک آموزشگاه علمی در حوزه دین است.

 مدرسه علمیه باید طلاب را مومن و مخلص تربیت کرده و جایگاه ولایت فقیه را به آنان تبیین کند، چون سرباز مخلص ولایت فقیه بودن و انقلابی شدن و انقلابی ماندن در جامعه امروزی به خاطر تشدید هجمه ها به این نهاد امر دشورای شده است و نیاز به بصیرت افزایی دارد.

توسعه و گسترش مدارس علمیه شهرستان ها نیازمند اتخاذ چه سیاست های کلانی است؟

 نیازی که راجع به بسط و گسترش فضای آموزشی مدارس علمیه در سطح کشور به ویژه استان حساس و چندین قومیتی آذربایجان غربی احساس می شود هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی حائز اهمیت است.

حوزه های علمیه آذربایجان غربی از لحاظ شکل و فضا برای بهره برداری لازم و موثر مطلوب نبوده و اغلب نیاز به بازسازی یا بهسازی فضاهای آموزشی دارند. با توجه به استقلال مالی حوزه های علمیه و اداره این نهاد بسیار حساس فرهنگی به وسیله حامیان مردمی و بخش وجوهات شرعی، نیاز است دولت، در خصوص ساخت و تجهیز فضا و بنای مدارس علمیه اقدام کرده و در راستای تقویت زیرساخت های حوزوی در هر منطقه و شهری حمایت مالی داشته باشد تا این نهاد بدون دغدغه مالی و با داشتن فضای آموزشی کافی و مطلوب به امر تعلیم و تربیت مسائل دینی و فرهنگی بپردازد.

در آذربایجان غربی تنها 12 مدرسه علمیه برادران وجود دارد که این تعداد در مقایسه با دانشگاه ها و سایر مراکز علمی از فراوانی بسیار کمی برخوردار بوده و این مسأله مخالف با ضرورت افزایش مربیان و مروجان فرهنگی کار بلد است، بنابراین لازم است که مدارس علمیه در شهرهای مختلف افزایش یافته و از لحاظ کیفی نسبت به تربیت مطلوب طلاب و آماده سازی آنان برای حضور در جمع اقشار مردم و پاسخگویی به آنان، چاره اندیشی شود.

مدارس علمیه شهرستان ها در صورت ارتقای علمی و آموزشی، چه مقدار در ارتقای فرهنگ دینی و تبلیغی مناطق محروم تاثیرگذار است؟

حوزه های علمیه بنا به تعبیر مقام معظم رهبری مراکز و قطب های فرهنگی جامعه دینی بوده و تاثیری مستقیم و لاینفک بر تربیت مردم و آشنا کردن آنان با آداب اسلامی و اخلاقی دارد.

مردم دین خود را از بزرگان دینی، علما و فضلا گرفته اند و دین مداری امروز خود را مدیون حوزه های علمیه هستند، از این رو می طلبد که حوزه های علمیه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و خانواده ها فرزندان خود را برای فراگیری علوم و فنون دینی روانه مدارس علمیه کنند.

همکاری و حمایت علمای بلاد در حل مشکلات حوزه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش حمایتی علمای مطرح استان ها و شهرستان ها در تقویت مدارس علمیه هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ علمی و تربیتی بی بدیل است.
علمای تاثیرگذار اگر حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داده و حمایت مادی و معنوی خود و مردم را جلب مدارس کنند از لحاظ معنوی و مادی حوزه های علمیه تقویت شده و با ارائه خدمات تبلیغی و تربیت علمی و اخلاقی طلاب کمک حال خوبی برای مدیران و اساتید مدارس می شوند.
حوزه های علمیه از 1300 سال پیش در نجف اشرف پایه ریزی شده و تا به امروز به کمک علما و بزرگان عرصه دینی از لحاظ علمی، اخلاقی و مالی به کار خود ادامه داده اند.

تبیین معارف و علوم دینی در جامعه، ادامه دادن راه انبیا و اولیای الهی(ع)، افزایش بینش و بصیرت دینی و اعتقادی مردم و حفظ دین اسلام و مکتب تشییع از گزند منحرفین و معاندین امری است که به کمک علما بنام و مدارس علمیه صورت گرفته است.

البته به دلیل تفاوت در ساختار قومیتی، دینی، مذهبی و گویشی آذربایجان غربی و همسایگی این استان با سه کشوری که استحاله فرهنگ منحط و ملحد غرب در اغلب بخش های آن ها شکل گرفته و تنها از قالب و ظاهری دینی برخوردارند، انجام کار فرهنگی و نشر معارف دینی را در این استان با دشواری روز افزونی مواجه ساخته و حضور عالمان برجسته دینی و تربیت طلابی شجاع، بصیر، آگاه، عالم و خستگی ناپذیر برای مقابله با مهاجمان فرهنگی که در قالب ها و عناوین مختلف به فرهنگ اصیل دینی مردم این مرز و بوم می تازند، ضروری است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا