اخبار
کد خبر : 2803 ۱۳۹۵/۰۵/۰۴   

هیچ اتفاقی سیاست دولت ترکیه را تغییر نخواهد داد

تا کنون بیش از 13 هزار نفر بازداشت و حدود شش هزار نفر دستگیر شده اند

لعیا نورانی زنوز/ «کودتا در ترکیه» خبری بود که 25 تیرماه بلافاصله در صدر اخبار جهان قرار گرفت، کودتایی که با سرعت باد ترکیه را در هم نوردید و سرعت‌ عمل آن چنان زیاد بود که شوکی ناگهانی ایجاد کرد اما به همان سرعت نیز سرکوب شد.

به گزارش نای قلم، کودتای یک‌شبه ترکیه از پس دولت اردوغان برنیامد و آن‌طور که سفارت این کشور اعلام کرد «اتحاد مردم ترکیه کودتا را خنثی کرد».

اوضاع داغ ترکیه بعد از کودتای نافرجام باعث شد سرکنسول ترکیه در ارومیه امروز و در گرمای شدید این روزهای فصل تابستان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند تا به سؤالات اصحاب رسانه درباره مسائل پیش‌آمده در ترکیه پاسخ دهد.

در ابتدای این نشست مهمت بولوت گفت: گروه تروریستی به رهبری فتح الله گولن (FETO) توسط تروریست هایی که لباس های نظامی بر تن داشتند اقدام به کودتای منفور کردند که با اراده قوی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، ایستادگی ملت و حکومت ترکیه در راستای دفاع از دموکراسی در مدت کوتاهی خنثی شد و چهره واقعی (FETO) را نشان داد.

او با بیان اینکه گام های لازم برای مجازات باندی که اقدام به این کودتا کردند برداشته شده است و مبارزه تاثیرگذار و فعالیت پاکسازی علیه این گروه تروریستی در حال انجام است، اظهار کرد: تا کنون بیش از 13 هزار نفر بازداشت و حدود شش هزار نفر دستگیر شده اند.

سرکنسول ترکیه در ارومیه با تشکر از حمایت‌های مسئولان ایرانی از ملت و حکومت ترکیه، تصریح کرد: مقامات ایرانی در نخستین ساعات کودتا اعلام موضع کردند و در کنار دموکراسی و دولت انتخابی ترکیه ایستاده اند که این موضع مقامات ایران و مردم این کشور برای ما بسیار ارزشمند است.

مهمت بولوت با بیان اینکه سازمان امنیت (پلیس) و دادستان های جمهوری ترکیه در اسرع وقت تدابیر لازم را در مقابل این اقدام به عمل آورده اند، اذعان کرد: مردم ترک که همگام با حکومت یک همبستگی تاریخی را به نمایش گذاشتند در کوچه ها جلوی تانک های باند کودتاگر ایستاده و با بهای جان خود از این اقدام به کودتا جلوگیری کردند.

مردم ترکیه در میدان ها به کشیک دموکراسی ادامه می دهند

به گفته وی در این کودتا 62 پلیس، 179 شهروند ترک، پنج سرباز شهید و دو هزار و 186 نفر مجروح شده اند که مردم ترکیه از آن روز تا کنون در میدان ها به کشیک دموکراسی ادامه می دهند.

سرکنسول ترکیه در ارومیه با بیان اینکه ترکیه به صورت کلی و جان خراش یک امتحان موفق دموکراسی پس داده است، خاطرنشان کرد: در تاریخ 31 تیرماه هیئت دولت در راس آن ریاست جمهور جلسه ای را برگزار کرد و تصمیم وضعیت فوق العاده را به مدت سه ماه گرفتند.

وی در توضیح این تصمیم اظهار کرد: وضعیت فوق العاده تدبیری است که در قانون اساسی مندرج است هماهنگونه که هم اکنون در فرانسه در حال اجراست و در سایر کشورها نیز در زمان های مورد نیاز اجرا می شود.

مهمت بولوت بار دیگر تکرار کرد که وضعیت فوق العاده در ترکیه از جمله تدابیری است که در چارچوب قانون اساسی و برای افزایش تدابیر امنیتی با هدف مبارزه دولت با تهدیدهای علیه حق و آزادی های مردم اجرایی می شود لذا این وضعیت یک وضعیت حکومت نظامی نیست.

او در عین حال به این نیز اشاره کرد که تصمیم به وضعیت فوق العاده تصمیمی نیست که به زندگی روزمره شهروندان ترکیه و گردشگران در ترکیه تاثیر منفی داشته باشد چه بسا در این روند هیچ اقدام مختل کننده ای در روال طبیعی زندگی اجرا نخواهد شد.

ضرر و زیان ناشی از کودتا جبران می شود

سرکنسول ترکیه در ارومیه تاکید کرد: ضرر و زیان ناشی از کودتا جبران، دغدغه ها متعلق به امنیت کشور و شهروندان رفع، هارمونی در مدیریت فراهم خواهد شد، تنظیمات لازم سریع تر انجام خواهد گرفت و هیچ عمل محدودکننده ای برخلاف حقوق تحقق نخواهد یافت.

وی اطمینان خاطر داد این دسته تدابیر هیچ مورد محدود کننده حقوق و آزادی اصلی را در خود جای نداده است و تدابیر امنیتی که اجرا می شود به هیچ وجه در زندگی روزمره شهروندان ترک و سفرهای گردشگرانی که به ترکیه خواهند آمد تاثیرگذار نخواهد بود و مانعی برای سفرهای گردشگری بین المللی و ترافیک هوایی ایجاد نمی کند.

مهمت بولوت در ارتباط با تاثیر کودتا بر اقتصاد ترکیه نیز سخن گفت و افزود: براساس گفته های مسئولان ترکیه این کودتا بر اقتصاد ترکیه تاثیر منفی نداشته است به طوری که فعالیت ها براساس مقررات بازار آزاد اجرا می شود، سرمایه گذاری ها با همین قاطعیت ادامه دارد و در بخش مالی نیز به صورت قوی فعالیت می کند.

پس از این سخنان، نوبت به سؤال‌های اصحاب رسانه رسید. سؤال‌های پرسیده‌شده از سرکنسول ترکیه در ارومیه درباره چند محور اصلی بود: «ادعای پ.ک.ک مبنی بر فرمایشی بودن کودتا و سرکوب مخالفان توسط اردوغان»، « هشدار اروپا به ترکیه درباره احیای مجازات اعدام »، «موضع گیری عربستان نسبت به ترکیه»، «تاثیر کودتا بر سیاست خارجی ترکیه» و...

"چه پاسخی به ادعای گروه تروریستی پ.ک.ک مبنی بر اینکه کودتای اخیر نمایشی و برای سرکوب کردن مخالفان بوده، دارید؟" این پرسش نای قلم از سرکنسول ترکیه در ارومیه بود که گفت: این ادعاهای واهی ساخته ذهن گروه های تروریستی است که نباید اعتماد کرد، این اقدام به کودتا از طرف تروریست ها بوده و پشت صحنه هم تروریست ها هستند، توصیه من به شما این است که به توضیحات مقامات ترکیه در این رابطه اعتبار دهید.

انتظار داریم آمریکا فتح الله گولن را به کشور ترکیه تحویل دهد

چگونگی روابط ترکیه و آمریکا در آینده دیگر سوالی بود که مطرح شد و مهمت بولوت پاسخ داد: ترکیه در سازمان های بین المللی با کشور آمریکا ارتباطات خوبی دارد که در این چارچوب انتظار داریم آمریکا فتح الله گولن را به کشور ترکیه تحویل دهد.

او با بیان اینکه در سه سال گذشته چهار بار استرداد گولن را رسما از آمریکا درخواست کردیم، تصریح کرد: گرچه پیش‌ازاین برای استرداد گولن از آمریکا درخواستی داشته‌ایم و پرونده‌ای را برای طرف آمریکایی ارسال کرده‌ایم اما بعد از کودتا هم درخواست جدیدی به همراه اسناد بیشتر آماده شده است.

مهمت بولوت با بیان اینکه دلیل های فراوانی مبنی بر اینکه فتح الله گولن رهبری کودتا را برعهده داشته است وجود دارد، از اعزام هیئتی متشکل از وزیر امور خارجه و دادگستری به آمریکا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: اسناد آماده شده به مقامات آمریکایی ارائه می شود که طبق قرارداد منعقده مابین ترکیه و آمریکا و طبق قانون های آمریکا امکان تحویل فتح الله گولن به ترکیه وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا مخالفت کرد، روابط دو کشور را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: در روزهای آتی خواهیم دید.

سرکنسول ترکیه در ارومیه در ارتباط با هشدار اروپا به ترکیه درباره احیای مجازات اعدام، نیز اظهار کرد: ترکیه 13 سال قبل حکم اعدام را از قانون خود حذف کرده و طبیعی است که به درخواست های ملت باید اهمیت داده شود ولی تاکید می کنم که این بحث ها در مجلس انجام می شود و اگر لازم باشد در این زمینه تصمیم بگیرد، مسئولیت ترکیه در مجامع بین المللی را مدنظر قرار خواهد داد و با اتحادیه اروپا و سایر کشورها تماس خواهد گرفت، لذا در این مرحله پاسخ به این سوال که احیای مجازات اعدام در روابط ما با اروپا چه تاثیری خواهد گذاشت، زود است.

وی در خصوص موضع گیری اخیر کشور عربستان در جریان کودتا نیز اذعان کرد: گفته می شود کشور عربستان نسبت به کودتای ترکیه برخورد دوگانه داشته و از این رویداد حمایت کرده است ولی ما به این گفته ها اعتباری نمی دهیم چرا که کشورهای قطر و عربستان در ساعات اولیه کودتا مخالفت خود را اعلام کردند.

کودتاچیان سال‌هاست که در نهادهای ترکیه نفوذ کرده‌اند

سؤال دیگری که از سرکنسول ترکیه پرسیده شد مربوط به این بود که با توجه به دستگیری های اخیر آیا این کودتا به منزله ظهور دیکتاوری جدید نیست؟ و او پاسخ داد: اخراج شش هزار نفر به خاطر تدبیری است که اتخاذ شده اما قطعی نیست و در چارچوب حقوق تصمیم گرفته خواهد شد.

وی، ادامه داد: جنبش فتح‌الله گولن سال‌هاست که در نهادهای بسیاری نفوذ کرده‌اند. درحال‌حاضر شناسایی نفوذی‌ها و پاک‌سازی نهادها انجام می‌شود تا پایه سازماندهی‌های جدیدی در ترکیه برای جلوگیری از نفوذ مجدد آنها انجام شود.

مهمت بولوت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور ترکیه در 40 سال گذشته با گروه تروریستی پ. ک. ک در حال مبارزه است واین اواخر داعش نیز اضافه شده است، متذکر شد: هیچ اتفاقی سیاست دولت ترکیه را نسبت به تروریست تغییر نخواهد داد و بار دیگر تاکید می کنم اقدام به کودتا از سوی گروه کوچک در نیروهای نظامی ترکیه بوده است و در حال حاضر مابقی نیروهای مسلح ماموریت خود را ایفا می کنند.

ترکیه تدابیر امنیتی را در مرزها افزایش داده است

وی با اشاره به اینکه مبارزه ترکیه با تروریسم ارتباطی به مرز سوریه، ایران و عراق ندارد و هدف ترکیه مبارزه با تروریسم است، تاکید کرد: ترکیه تدابیر امنیتی را در مرزها افزایش داده است و اینکه گفته شود برای حل مشکلات مرزی تدابیری اتخاذ نشده است را قبول ندارم.

سرکنسول ترکیه در ارومیه در پاسخ به این سؤال که بعد از لغو‌شدن گارد نخست‌وزیری آیا هنوز بی‌اعتمادی در برخی از نهادها وجود دارد و با توجه به چنین شرایطی آینده امنیت ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: تدابیری که در آینده گرفته خواهد شد امنیت را بیشتر خواهد کرد و بازداشت ها و دستگیری هایی که انجام می شود به این امنیت کمک خواهد کرد، به خاطر رسیدن به همین هدف وضعیت فوق العاده اعلام شده و هدف از وضعیت فوق العاده این است که در کشور آرامش را برقرار کنیم، هیچ شکی نداشته باشید که امنیت ترکیه در روزهای آینده بهتر خواهد شد.

ترکیه باب جدیدی را در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل گشوده است، این روابط چه تاثیری می تواند در روابط ایران و ترکیه داشته باشد که سرکنسول ترکیه در ارومیه گفت: روابط آنکارا و تلاویو بعد از حادثه حمله به کشتی مرمره به سطح دبیر دوم تنزل یافته و ترکیه به حق عکس العمل نشان داد، روابط اسرائیل و ترکیه موضوع جدیدی نیست و روابط بین قائم مقام وزیر وجود داشته است.

وی در عین حال ادامه داد: بهتر شدن روابط ترکیه و اسرائیل برای منطقه خوب خواهد بود چه بسا روابط بین حماس و اسرائیل را هم می تواند بهتر کند اما بهتر شدن روابط ترکیه و اسرائیل  تاثیری در روابط ترکیه و ایران نخواهد داشت.

پس از پایان پرسش و پاسخ سرکنسول ترکیه در ارومیه اینگونه سخنان خود را به اتمام رساند: به رهبری رئیس جمهور رجب طیب اردوغان تمام تدابیر لازم توسط دولت ترکیه در حال انجام بوده و ترکیه فردا بسیار قویتر از ترکیه امروز خواهد بود.

عکس یادگاری مهمت بولوت با اصحاب رسانه پایان بخش مصاحبه امروز بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا