اخبار
کد خبر : 2798 ۱۳۹۵/۰۵/۰۳   

رجیستری موبایل و تأثیر آن بر بازار

دولت می تواند از طریق تجدید نظر در تعرفه ها، به راحتی جلوی قاچاق کالا را بگیرد. با حذف تعرفه 5 درصدی موبایل وارد کننده تنها مالیاتی به میزان 9% پرداخت نماید و اینگونه انگیزه قاچاق که عدم پرداخت گمرک یا همان تعرفه است از بین می رود.

به گزارش نای قلم، رجیستری موبایل شاید دریک نگاه ظاهری تاثیری بر قیمت ها نداشته باشد، زیرا هزینه ای به تولید و مصرف وارد نمی کند، اما حقیقت آن است که ریجستری موبایل، با شرط ثابت بودن نرخ تعرفه تلفن همراه، میزان ورود موبایل به بازار را کاهش خواهد داد، و بازار با مازاد تقاضا مواجه می شود که در نهایت به افزایش قیمت موبایل می انجامد.
چندی است نیم نگاه بازار موبایل و فعالان این عرصه به سوی رجیستری (ثبت کد رهگیری) و فعل و انفعالات ناشی از است. طرحی که به گفته برخی مانع ورود گوشی های قاچاق به داخل کشور می شود و علاوه بر آن برای دولت نیز درآمد زا خواهد بود. 
دراین طرح که پایلوت آن درماه جاری اجرایی می شود؛ قراربر آن است تا شماره سریال IMEI گوشی‌های جدید در سامانه‌‌ی وزارت صنعت ثبت شود و در غیر این صورت گوشی‌ها قاچاق تلقی شده و در شبکه‌ی اپراتورهای موبایل قابل استفاده نخواهد بود.
این طرح که قبل تردر سال 85 اجرایی شده بود، شکست خورد وعلت آن نیز عدم هماهنگی بین دستگاه های مسئول معرفی شد، که باید دید این باراین طرح چگونه پیش خواهد رفت.

دولت ها همیشه از قاچاقچیان کالا عقب ترند
"نادر قاضی پور" نماینده مردم ارومیه در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در رابطه با طرح رجیستری موبایل، ضمن دفاع و حمایت از آن عنوان کرد که باید از هر عملی که جلوی قاچاق را می گیرد دفاع کنیم. این نماینده مجلس معتقد است در زمینه قاچاق همیشه دولت ها از قاچاقچیان عقب تر هستند.
همچنین نماینده مردم ارومیه با گله مندی از آنکه چرا ایران به عنوان یکی از پرمصرف ترین کشورهای تلفن همراه تولید خوبی ندارد گفت: باید به دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کمک کرد.
این عضو کمسیون صنایع معتقد است که هزینه های این طرح در برابر درآمد آن بسیار ناچیز بوده، و در نهایت درآمد زا خواهد بود.

لزوم ایجاد تجدید نظر در تعرفه ها
اجرایی کردن این طرح مستلزم ایجاد هماهنگی زیاد و مداوم دستگاه هایی نظیر اپراتورهای تلفن همراه، سازمان تعزیرات حکومتی، مجلس و وزارت ارتباطات است که این کار ساده نیست. شاید این سوال به ذهن شما نیز خطور کرده باشد که آیا راه حل بهتری که نیاز به این هماهنگی گسترده نداشته باشد وجود ندارد؟
در جواب باید گفت که دولت می تواند از طریق تجدید نظر در تعرفه ها، به راحتی جلوی قاچاق را بگیرد. با حذف تعرفه 5 درصدی موبایل وارد کننده تنها مالیاتی به میزان 9% پرداخت کند. به عبارت دیگر انگیزه قاچاق که عدم پرداخت گمرک یا همان تعرفه است از بین می رود.
در همین ابتدای کار عدم هماهنگی بین مسئولان اجرایی این طرح به وضوح قابل رویت است، به نحوی که مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارزسازمان تعزیزات از آغازاجرایی شدن این طرح گفته بود اما یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات اعلام کرد که هنوز مقدمات لازم جهت اجرایی شدن این طرح فراهم نیست.
ریجستری موبایل شاید در یک نگاه ظاهری تاثیری بر قیمت ها نداشته باشد، زیرا هزینه ای به تولید و مصرف وارد نمیکند، اما هزینه هایی را برای دستگاه های اجرایی در برخواهد داشت. به گزارش اکو نیوز از این رو تصور می شود تاثیری بر قیمت تلفن همراه نخواهد داشت، اما حقیقت آن است که ریجستری موبایل، با شرط ثابت بودن نرخ تعرفه تلفن همراه، میزان ورود موبایل به بازار را کاهش خواهد داد، و بازار با مازاد تقاضا مواجه می شود که در نهایت به افزایش قیمت موبایل می انجامد.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا