اخبار
کد خبر : 2792 ۱۳۹۵/۰۵/۰۳   

طرحی نو در جهت ...!

مرتکبین به اعمال تفرقه افکنانه مجازات می شوند

 لیلا نوری / غفلت صورت‌ گرفته در یکی از نشریات اجتماعی-فرهنگی استان آذربایجان ‌شرقی، مباحث و اعتراضاتی را در پی داشت.

به گزارش نای قلم، روزنامه طرح نو در روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۵ مطلبی توهین آمیز در بخش باشگاه کودکان علیه مردم آذربایجان منتشر کرد که حکایت از سیاست آسیمیلاسیون با هدف محو کردن زبان، فرهنگ، تاریخ و هویتشان دارد.

پیش‌ از ‌این نیز برخی نشریات و حتی برنامه‌های طنز تلویزیون با توهین به اقوام ایران زمین اعتراضاتی را در مناطقی که نژادها، اقوام، صاحبان زبان و لهجه‌های متعدد در آنها زندگی می‌کنند، برانگیخته اند و این نشات گرفته از بی‌دقتی، بی‌توجهی و نداشتن حساسیت‌ها و بهره‌نگرفتن از تجربه‌های پیشین است که کار را به جایی می‌رساند که کام هم‌وطنان‌مان تلخ شود.

در پروسه انتشار یک روزنامه چند مرحله برای دقت‌نظر وجود دارد که می‌توان در هر مرحله از بروز اشتباه جلوگیری کرد چه‌بسا در جریان این مراحل، بی‌توجهی‌هایی صورت بگیرد؛ اما در مرحله پایانی که تایید سردبیر و سپس مدیرمسئول است، غفلت و سهل‌انگاری پذیرفتنی نیست.

زندگی مسالمت‌آمیز از ویژگی‌های ممتاز کشور تاریخی ماست. تفاوت قومیت‌ها، تفاوت مذاهب و تفاوت زبان، در مقابل عظمت و ارزش ایرانی‌بودن ناچیز است.

همبستگی برای دفاع از سرزمین بزرگ ایران در زمان‌های مختلف و در ادوار پیشین، نشان از آن دارد که ایرانی‌بودن در همه زوایای کشورمان، نقطه قوتی است که بعضی زمزمه‌های تعصب‌آلودِ الهام‌ گرفته از شعارهای وحدت‌شکن، نباید این قدرت و قوت را خدشه‌دار کند.
در سوی مقابل، کسانی که مطالب توهین آمیز را بیشتر در راستای مسخره‌کردن قومیت‌ها و لهجه و خصلت‌های دیگران، منتشر می کنند، کار خطرناکی انجام می‌دهند که باید جلوی آنها گرفته شود.
مهمتر از همه اینکه در دنیای ارتباطات و رسانه، خبر مخفی نمی‌ماند چه بسا رادیو و تلویزیون‌های خارجی، بیش از گذشته به درون خانه‌های مردم راه پیدا کرده اند به طوری که شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، رخدادهای تبریز، ارومیه، اردبیل و زنجان را با آب‌وتاب فراوان پوشش می دهند، بنابراین رسانه‌های بیگانه در این فاصله، استفاد‌ه‌های خود را می‌برند که نباید اجازه این فرصت ها داده شود ضمن اینکه نباید چنین شیطنت‌هایی به صمیمیت‌های اقوام لطمه‌ای وارد کند. این مرز مشترکی است که باید آن را پاس داشت و وظیفه پاسداری از ایران و قومیت‌های آن بر دوش آحاد ملت ایران نهاده شده است.

عده ای به جای چنگ زدن به ریسمان اتحاد بر طبل نفاق و ستیز می کوبند

به دنبال اعتراضات گسترده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای مطالب سخیف روزنامه طرح نو را محکوم کرد.

سید هادی بهادری ضمن محکومیت شدید مطالب روزنامه طرح نو خواستار عذرخواهی و برخورد قانونی با عاملین انتشار اینگونه مطالب سخیف شد.

وی ضمن محکومیت شدید مطالب روزنامه طرح نو خواستار عذرخواهی و برخورد قانونی با عاملین انتشار اینگونه مطالب سخیف شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: جای بسیار تاسف است که امروز شاهد آن هستیم که عده ای به جای چنگ زدن به ریسمان اتحاد، بر طبل نفاق و ستیز می کوبند و توهین به یک قوم را برای خود فخر می دانند.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که می بینیم یک نشریه که در کانون آذربایجان و شهر تبریز منتشر می شود به این موضوع دامن می زند و مطالبی توهین آمیز نسبت ملت ترک روا می دارد، ملتی که همواره در راه دفاع از میهن و ارزش های ملی و مذهبی پیش قدم بوده و در مقابل دشمنان قد علم کرده است و خیل عظیم شهیدان و خونشان گواه این مدعاست.

این بیانیه افزوده است: امروز که کشور عزیزمان ایران با انواع تهدیدات از طرف دشمنان داخلی و خارجی مواجه است، موضوع وحدت به یکی از مقولات اساسی مبدل گشته،ه مچنان که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، همه ی گروه ها و افراد ملت را به وحدت و همدلی و سازش با یکدیگر دعوت کرده و پیوسته از وحدت به عنوان یکی از نیازهای ضروری جامعه یاد کردند.

هرگونه حرکت نسنجیده به ضرر آذربایجان و اقتصادش است

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: مردم آذربایجان در برهه های حساس تاریخ این کشور، همواره در کنار رهبرشان و انقلابشان بوده اند و توهین به این مردم قهرمان غیر قابل تحمل است.

 روح الله حضرت پور با انتقاد از محتوای توهین آمیز و نژادپرستانه چاپ شده در یکی از رسانه های های محلی در تبریز اظهار می کند: این چندمین باز است که مردم قهرمان، ولایت مدار و دلیر آذربایجان مورد بی حرمتی برخی از جراید و رسانه ها قرار میگیرند.

وی می افزاید: امیدواریم که این اشتباه سهوی بوده و بدون برنامه ریزی خاصی انجام شده باشد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: متولیان امر فورا میبایست برخورد های لازم را با عاملان این توهین انجام دهند، در غیر این صورت شخصا پی گیر قضایا خواهم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: در کنار این از مردم میخواهیم که آرامش خود را حفظ کنند و پی گیری مطالباتشان را به نمایندگان خود بسپارند، چرا که هرگونه حرکت نسنجیده در انتها به ضرر آذربایجان و اقتصادش خواهد بود.

حضرت پور ادامه می دهد: مردم آذربایجان در برهه های حساس تاریخ این کشور، همواره در کنار رهبرشان و انقلابشان بوده اند و توهین به این مردم قهرمان غیر قابل تحمل است.

مرتکبین به اعمال تفرقه افکنانه به موجب قانون تنبیه و مجازات می شوند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز توهین یکی از نشریات داخلی را نسبت به قوم مسلمان و غیور آذری کشورمان محکوم کرد.

حسین نوش آبادی، در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، ضمن محکوم کردن اقدام غیر حرفه ای، غیرفرهنگی و توهین آمیز یکی از نشریات داخلی کشورمان نسبت به قوم پرافتخار آذری که از جمله اقوام بزرگ ایران اسلامی است، اعلام می کند: پرونده این نشریه فردا صبح در هیات نظارت بر مطبوعات با دستور صریح وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح  و متناسب با تخلف و جرم صورت گرفته اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و صاحب بزرگترین تمدن بشری است که همه اقوام ایرانی اعم از ترک و لر و کرد و بلوچ و عرب در تکوین این تمدن نقش مهمی داشته اند و در طول تاریخ پرافتخار این سرزمین، همواره در کمال وحدت و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و در برابر دشمنان مشترک و بدخواهان این سرزمین ایستادگی و مقاومت کرده اند.

نوش آبادی می افزاید: اقوام ایرانی از سرمایه های بزرگ ملت  ایران هستند که علقه های دینی، فرهنگی، سیاسی و سرزمینی آنها را به هم پیوند داده است و مجموعه این اقوام هویت ملی و تاریخی ایران اسلامی را تشکیل داده اند.

   سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه می دهد: هر گونه تعرض و جسارت و توهین به اقوام ایرانی بر خلاف مصالح عمومی و امنیت ملی است و براساس قانون اساسی و قوانین عادی جرم محسوب می شود و مرتکبین به رفتارها و اعمال تفرقه افکنانه بموجب قانون تنبیه و مجازات می شوند.

در پایان مردم انتظار دارند مسئولان با هنجارشکنان برخورد قاطعی داشته باشند و هر توهینی را اعم از عمدی و غیرعمدی محکوم کرده و اقدامات قانونی را در این راستا انجام دهند تا زمینه برای سوءاستفاده عده‌ای سودجو فراهم نشود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا