اخبار
کد خبر : 2786 ۱۳۹۵/۰۵/۰۲   

نتایج نخستین مطالعه جامع فضای کسب‌وکار در آذربایجان‌غربی منتشر شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی از انتشار کتاب نتایج نخستین مطالعه جامع فضای کسب‌وکار در آذربایجان‌غربی خبر داد.

به گزارش نای قلم، داوود غفارپور امروز در گفت و گویی با تشریح چگونگی تهیه، تدوین و انتشار این کتاب اظهار داشت: کتاب بررسی و پایش محیط کسب‌وکار آذربایجان‌غربی با محوریت سنجش و ارزیابی شاخص‌های کسب‌وکار، با هدف بررسی، پایش و شناسایی مشکلات، موانع محیط کسب‌وکار، تعیین عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار استان، ارزیابی عوامل و مؤلفه‌ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود شاخص‌های فضای کسب‌وکار استان که حاصل مطالعه و پژوهش کارشناسان معاونت اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی بوده و نخستین تجربه در این رابطه است که منتشر شد.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی گفت: لازمه اقدام در هر محیط و بستر اقتصادی به منظور بهبود و ارتقاء شاخص‌ های اقتصادی، شناخت و ارزیابی درست از آن موضوع، محیط و مسایل پیرامون آن است بدین منظور و با توجه به وسعت و تنوع محیطی آذربایجان‌غربی از جمله تنوع محیط زیست و جغرافیای سیاسی استان در همسایگی با چندین کشور با نظام‌های سیاسی متفاوت، لازم بود بررسی و پایشی جامع و دقیق از فضای کسب و کار استان انجام شود.

غفارپور افزود: این مطالعه علاوه بر بررسی و ارزیابی محیط کسب‌وکار آذربایجان‌غربی براساس شاخص‌های بانک جهانی و مؤلفه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به شناسایی و تعیین عوامل مؤثر بر محیط کسب‌وکار استان آذربایجان‌غربی و ارزیابی میزان مانع بودن این عوامل در محیط کسب‌وکار استان پرداخته‌ و در آن، میزان رضایت‌مندی تشکل‌ها و فعالین اقتصادی استان از عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در محیط کسب‌وکار استان ارزیابی‌ شده است.

وی تصریح کرد: کسب‌وکارها، ناگریز از تعامل با پیرامون خود هستند و محیط اطراف یک فعالیت و فعال اقتصادی بر تصمیم‌ها، فعالیت‌ها و حتی میزان سود و زیان وی تأثیر بسزایی دارد و از آنجایی‌که محیط کسب‌وکار ناظر بر عوامل اثرگذار بر کسب‌وکارها اعم از عوامل درونی و بیرونی است و امروزه اهمیت آن بر هیچ‌یک از سیاست‌مداران و مسئولین و پژوهش‌گران پوشیده نیست از این‌رو به دلیل اهمیت و کارکرد محیط کسب‌وکار در پیشرفت کشورها، دولت‌ها عمدتاً درصدد هستند تا با مدیریت مجموعه عوامل مؤثر بر کسب‌وکارها در سطح ملی و بین‌المللی، محیط کسب‌وکار را بهبود بخشند، شرط توفیق در این عرصه، دسترسی کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی به محیط کسب‌وکار مناسب است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی با اشاره به یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها در اقتصاد ایران که پدیده جهانی‌شدن است، افزود: در راستای بحث جهانی سازی، برخورداری از صنعت رقابت‌پذیر برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است، به نظر می‌رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، بهبود فضای کسب‌وکار و رقابتی نمودن آن در کشور برای حضور واقعی سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری مستقیم است.

غفارپور با اشاره به گزارش بانک جهانی در مورد کسب‌وکار در سال 2016 مبنی بر صعود رتبه ایران، گفت: ایران با یک پله صعود نسبت به رتبه بازبینی 2015 در بین 189 کشور مورد بررسی، به رتبه 118 رسیده است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در پاییز 1394، افزود: استان آذربایجان‌غربی دارای وضعیت مناسبی با توجه به فرصت های زیاد موجود در استان نیست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی در رابطه با محتوای این کتاب گفت: در فصل اول تحقیق حاضر، کلیاتی درمورد ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن و روش تحقیق ارائه‌شده، در فصل دوم با عنوان ادبیات موضوعی به مواردی از قبیل تعریف فضای کسب‌وکار، عوامل مؤثر بر آن، روش­های ارزیابی محیط کسب‌وکار و همچنین پیشینه پژوهش پرداخته ‌شده است، نحوه گردآوری آمار و اطلاعات و روش تحلیل نتایج در فصل سوم تحت عنوان روش‌شناسی تحقیق آورده شده است.

نماینده وزیر اقتصاد در استان آذربایجان‌غربی افزود: در فصل چهارم تحقیق با عنوان بررسی وضعیت فضای کسب‌وکار ایران، ابتدا براساس شاخص‌های بانک جهانی به تحلیل و بررسی وضعیت کسب‌وکار کشور و مقایسه آن با کشورهای منطقه منا و همچنین کشورهای سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 پرداخته ‌شده و سپس وضعیت فضای کسب‌وکار کشور بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی ‌شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به مطالعات و کارهای انجام‌گرفته، برنامه‌های جدید متناسب با محیط پیرامون استان تدوین و اجرا شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا