اخبار
کد خبر : 2782 ۱۳۹۵/۰۵/۰۲   

اجازه ندهیم عده ای با رفتارهاى پوپولیستى عنوان نخبه را به نام خود مصادره کنند

لفظ نخبگان خصوصیات جامع و گسترده اى دارد، در جامعه ى ما متاسفانه بسیارى مواقع نخبگان به معناى افراد معروف شناسایى و پذیرفته می شوند. ممکن است کسى از نخبگان جامعه باشد ولى ومعروف و داراى قدرت و ثروت و نفوذ نباشد، بنابراین سطح نخبه را باید درست تصور کرد تا بتوان از آن منظر انتخابى درست ارائه کرد.

با این مقدمه باید توجه داشت که نخبه به فردى إطلاق میشود که طبق تعریف بنیاد نخبگان که به صراحت در ٩ بند در آئین نامه ى احراز نخبگى تعریف شده است را دارا باشد، حال با کمى مقایسه ى انتصابات! نخبگان در جامعه به نتایج متفاوتى خواهیم رسید.
وضعیت نگران کننده ى برخى گزینش هاى نخبه که بصورت سفارشى و انتصابى صورت می پذیرد، فرهنگ سازى براى الگو قرار گرفتن از نخبگان را دچار مشکل خواهد کرد و از طرفى رسالت بنیاد مذکور را که زیر نظر دولت و ریاست محترم جمهور فعالیت می کند را تحت الشعاع قرار می دهد.
آنچه در ساحت اجتماع دیده میشود نشان می دهد که تعدادى از کسانى که در این فضا انتصاب شده اند نسخه هایشان را اشتباه تجویز کرده اند و در این راستا ارائه ى توضیحى از چنین انتصاب هایى ضرورى به نظر می رسد.
در سازوکار جامعه ى پیشرفته بدیهى است باید که مسئولان از نخبگان انتخاب شوند، نه اینکه نخبگان را از مسئولان انتخاب کنیم!!
هم چنانکه رهبر انقلاب هم در فرمایشاتشان اشاره اى داشته اند که به دنبال جذب و هدایت نخبه ها فراتر از منصب هاى رسمى و کشورى هستند.
نباید دچار شتابزدگى و عنوان هاى دست و پاگیر شویم، آنچه در انتخاب نخبگان دیده می شود این است که ملاحظات گروهى و مسئولیتى وبروکراسى آن را تحت الشعاع قرار داده است.
لزوما ضمیمه کردن و الصاق برخى مسئولان به جاى نخبگان واقعى نمی تواند راه درست و صحیحى باشد .
این نکته را هم فراموش نکنیم هر مسئولى در هر جایگاهى که باشد باید بهترین کار را انجام دهد، یعنى در همان جایگاهى که هستند انجام وظیفه نمایند و در بدنه هاى سنگین اجرایى جامعه نیز استفاده شوند .
اجازه ندهیم عده ى خاصى با رفتارهاى پوپولیستى عنوان نخبه را به نام خود مصادره کنند و این مفهوم در آنها تبدیل به یک دژ شود و بقیه نتوانند حتى نقدى منصفانه داشته باشند و آنها بتوانند در فضاى عمومى جامعه دغدغه هایشان را رشد دهند.
گشتن به دنبال نخبگان واقعى جامعه که اکثرا گمنام نیز هستند و افرادى که درک و فهم بهترى دارند باید تبدیل به یک سکه ى رایج در جامعه شوند .

افشین معینی صدر


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا