Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2769 ۱۳۹۵/۰۴/۳۰   

موازی کاری علل بسیاری از مشکلات دستگاه های فرهنگی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: موازی کاری و نبود مدیریت واحد علل بسیاری از مشکلات دستگاه های فرهنگی است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخی از دستگاه های فرهنگی موازی کاری می کنند اما بسیاری از دستگاه های فرهنگی دیگر نیز هستند که با بودجه نظام به جای انجام فعالیت فرهنگی ساز خود را زده و برخی نیز با هم در تقابل هستند در واقع ناکوک بودن ساز فرهنگی در کشور خود معضل جدی است.

تشتت آرا باعث ایجاد مشکلات می شود

وی با بیان اینکه تشتت آرا باعث می شود مشکلاتی که در شرایط حاضر وجود دارد، پیش آید، افزود: وظیفه شورای انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی بحث فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی در استان ها و مرکز به عنوان بازوی اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که دستگاه ها را نسبت به مسائل فرهنگی همراه و هم جهت ریل گذاری کند.

شاهمرادی ادامه داد: امسال گفتمان شورای فرهنگ عمومی کشور اقتصاد مقاومتی است و از شوراهای فرهنگ عمومی استان ها خواسته شده است متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ بومی به گفتمان اقتصاد مقاومتی پرداخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سبک زندگی را یکی از مسائل مهم در دستور کار شورای فرهنگ عمومی بیان کرد و گفت: در 2 سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه سبک زندگی و خانواده انجام شده که امید است در آینده در جامعه اثرات آن را مشاهده کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ائمه جمعه شهرهای تبریز، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در این راستا خوب کار کرده‌اند و خروجی مطلوبی داشته‌اند برخی از قلم ‌به دستان نیز در این رابطه کتاب هایی نگاشته‌اند اما سعی می‌شود مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی عملیاتی شود و مباحث سلبی و مباحث ایجابی در این مسیر اجرایی شود.

شاهمرادی اظهار کرد: باید مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه مانند کاهش ازدواج، افزایش طلاق و بداخلاقی برطرف شود و هنجارها و داشته‌هایمان بیفزاییم.

شورای فرهنگ عمومی آیین های درست را رشد دهد

 دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: سنت‌ها و آیین‌های بدی داریم که باید شورای فرهنگ عمومی با تزریق فرهنگ درست، آن‌ها را بزداید و برخی آیین‌های درستی که از گذشته داریم، شورای فرهنگ عمومی موظف است رشد دهد.

وی شاهمرادی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی را از اصلی ترین معضلات فرهنگی و اجتماعی پیش روی در کشور عنوان کرد و گفت: صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه باید در دبیرخانه شورا، مسائل را بررسی و پس از جمع‌بندی دقیق، آن‌ها را به شورای فرهنگ عمومی ارائه کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: برای جلوگیری از بسیاری از معضلات فرهنگی و آسیب های این بخش که در سال های آینده بروز خواهد کرد از امروز بسیاری از علمای شهر قم و یا برنامه ریزان کشور آسیب شناسی و پژوهش های لازم را به همراه راهکارهای عملی تدوین و اتخاذ کنند.

پرداخت به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی کافی نیست

وی در عین حال متذکر شد: در کشور به موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخته شده است ولی کافی نیست.

شاهمرادی در این راستا با نقش حوزه علمیه اشاره و اضافه کرد: حوزه های علمیه و سایر دستگاه های تاثیرگذار با همبستگی در اجرای برنامه ها و منویات مقام معظم رهبری، می توانند گام های پویا و تاثیرگذاری در جهت ترویج اخلاق مداری، کاهش ناهنجاری های اجتماعی بردارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: همکاری دستگاه های فرهنگی و دینی همچون حوزه های علمیه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما تا حد زیادی می توانند در زیرساخت های اعتقادی و فرهنگ اسلامی در زمینه های سبک زندگی و شاخصه های اقتصاد مقاومتی و سایر حوزه های تاکید شده توسط مقام معظم رهبری، به روشنی مورد استفاده و تاثیر گذار ظاهر شوند.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: برخی از مسائل اخلاقی همچون آثار تخریبی ماهواره و یا تاثیرات منفی فضای مجازی، حجاب و عفاف، طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد از جمله مواردی هستند که همه ادارت دولتی و فرهنگی موظف به همکاری در این زمینه ها هستند؛ لذا بیداری و هوشیاری دادن به نسل نو و خانواده ها از طریق بصیرت و صیانت از ایمان و باور افراد می تواند از بروز آسیب های اجتماعی در قالب تهاجم فرهنگی جلوگیری کند.

شاهمرادی به نقش رسانه ها نیز اشاره و تصریح کرد: رسانه‌های می‌توانند مصوبات شورای فرهنگ عمومی را به خوبی تبیین کنند و پرسشگر خوبی باشند و لازم است رسانه‌ها به کمک شورای فرهنگ عمومبی بیایند و کمک‌کار شورا باشند.

وی ادامه داد: اگر پرسشگر خوبی برای مسائل فرهنگی استان باشیم، مسئولان استان می‌توانند از آن استفاده کنند.

شاهمرادی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، شورای فرهنگ عمومی را در سال 1364 تأسیس کردند تا به فرهنگ عامه مردم بپردازد.

مصوبات شورای فرهنگ عمومی قانون است

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی، قوی‌ترین ساختار شورایی کشور را دارد و تنها شورایی است که مصوبات آن قانون و لازم الاجراست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی باید به مهم‌ترین موضوعات جامعه پرداخته شود اما دیده شده برخی از مصوبات در برخی استان‌ها، مصوباتی است که جزو وظایف دستگاه‌ها است.

 وی در خصوص حجاب و عفاف نیز گفت: یکی از مصوبات این شورا که از سوی شورای انقلاب فرهنگی ابلاغ شده بحث حجاب و عفاف است که بسیار مورد تاکید بوده و این قضیه به این معنا نیست که حجاب تنها مختص خانم‌هاست بلکه آقایان نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

شاهمرادی گفت: قانونگذار، قانون را در این حوزه وضع کرده و همه ما در قبال حجاب موظف هستیم که از همه مهم‌تر رسانه‌ها می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مسئله عفاف و حجاب مختص یک دستگاه خاص نیست، عنوان کرد: موازی کاری دستگاه‌ها باید در جهت نفی همدیگر نباشد بلکه باید پیشرفت‌ها را در نظر داشته باشند، مصوبات شورای فرهنگ عمومی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شده و به حکم قانون است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا