اخبار
کد خبر : 2763 ۱۳۹۵/۰۴/۲۹   

تولید بیش از نیم تن بیومس آرتمیا در ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از تولید بیش از نیم تن بیومس آرتمیا در ارومیه خبر داد.

به گزارش نای قلم، یوسفعلی اسدپور در گفت و گوی خبری اظهار کرد: در سه ماه اول سال جاری معادل ۵۵۰ کیلوگرم توده زنده آرتمیا از استخرهای تکثیر وپرورش آرتمیا که پایلوت ترویجی - تحقیقاتی مرکزهستند با مشارکت بخش خصوصی تولید، بسته بندی و جهت مصارف به استانهای دیگر ارسال شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا آغاز فصل سرما این میزان به دو تن افزایش یابد و سپس در فصل سرد تولید سیست آرتمیا شروع خواهد شد.

اسدپور افزود: در راستای همکاری های علمی و ارتباط با دانشگاه های استان تعداد ۱۰ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته تکثیر وپرورش آبزیان دانشگاه ارومیه به مدت دو ماه برای انجام دوره کارورزی وکار آموزی با عقد قرار داد در مرکز آرتمیا طبق مقررات قانونی آموزش های لازم را خواهند آموخت.

آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی است از رده سخت پوستان که به زندگی در آبهای شور و بسیار شور عادت کرده و بدلیل عدم وجود جانوران شکارچی و رقبای غذایی در چنین محیط های با شرایط دشوار آنها سازش پیدا کرده است و بصورت جمعیتهای بسیار انبوه رشد و تکثیر نموده است.

توزیع جغرافیایی وسیع، تنوع اکولوژیکی زیستگاه های مجزا و انعطاف پذیری ژنتیکی گونه های آرتمیا، باعث به وجود آمدن سویه ها یا نژادهای مختلف جغرافیایی گردیده است. این گروه های متنوع آرتمیا در دو گروه تحت عنوان آرتمیای دو جنسی و آرتمیای بکرزا شناخته شده اند.

از گروه های آرتمیاهای دوجنسی هشت گونه مهم در دنیا شناخته شده اند که آرتمیای دریاچه ارومیه یکی از آنها می باشد و تحت عنوان آرتمیا اورمیانا معروف است.

بزرگترین زیستگاه آرتمیا در ایران و جهان دریاچه ارومیه می باشد و آرتمیای موجود در آن با توجه به ویژگی های خاص، بعنوان یک گونه مجزا نامگذاری شده علاوه بر دریاچه ارومیه وجود آرتمیا در دریاچه های دیگرنیز گزارش شده است.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا