اخبار
کد خبر : 2742 ۱۳۹۵/۰۴/۲۷   

معادن تاثیر چندانی در اقتصاد آذربایجان غربی ندارد

معاون امور معاون و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: تاکنون وجود معادن تاثیر چندانی در اقتصاد آذربایجان غربی نداشته است.

به گزارش نای قلم، عبدالحمید سرتیپی در گفت و گویی اظهار کرد: باید سیاستگذاری و راهبرد توسعه معدنی استان بار دیگر مورد بازبینی قرار گرفته تا بتوان انتظارات رشد اقتصادی آذربایجان غربی را برآورده کرد.

وی افزود: براساس گزارشات سازمان زمین شناسی کشور، پوسته ایران یک درصد خشکی های کره زمین را داشته و این در حالی است که هفت درصد ذخایر قطعی معدنی دنیا در این منطقه وجود دارد. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ابراز تاسف از اینکه گفت: هم اکنون 80 درصد صادرات کشور مربوط به تولیدات استان های کرمان و یزد بوده و سهم استان آذربایجان غربی از لحاظ تولید و صادرات معدنی کمتر از 1.1 بوده و رتبه 13 در بین استان های کشور را دارد. 

وی تصریح کرد: بنابراین نیاز است که سیاستگذاری و راهبرد توسعه معدنی استان بار دیگر مورد بازبینی قرار گرفته تا بتوان انتظارات رشد اقتصادی آذربایجان غربی را برآورده کرد.

  سرتیپی افزود: بی شک توسعه فعالیت های معدنی یک سیستم نظامند و هدف دار بوده و انجام کارهای پراکنده نتیجه ای در پی نخواهد داشت چون گزارش های پایان اکتشاف استان ضعیف بوده و تاکنون منجربه نتیجه نشده است. 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با تاکید بر ارائه مشاوره به سرمایه گذاران معدنی بیان کرد: سرمایه گذاران این حوزه باید از آخرین اطلاعات معدنی آگاهی یافته تا سرمایه گذاری های آنان منجر به نتیجه شود.

 وی تصریح کرد: علاوه بر آن، اگر بخش خصوصی نیز با نگاه علمی وارد این مسئله شود نتیجه بخش است چون تمامی مولفه ها مورد آنالیز واقع می شوند. 

 سرتیپی با اشاره به مسائل زیست محیطی بخش معدن اظهار کرد: بی شک این رکن یکی از مهمترین مسائل بوده و باید مورد توجه قرار گیرد چون توسعه معدنی هیچ منافاتی با مسائل زیست محیطی ندارد. 

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی بیان کرد: پس بخش زیست محیطی در این سازمان فعال شده تا بتواند ضمن ارائه مشاوره به اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست از اهداف معدن کار نیز دفاع و حمایت کند. 

 وی با ابراز تاسف از اینکه در استان آذربایجان غربی آنالیز بخش معدن وجود ندارد، گفت: این در حالی است که معدنکار مجبور به مراجعه به شهرهای تهران و تبریز بوده و این برای استانی که معدنی تلقی شده و دارای ظرفیت های فراوان و بی نظیر معدنی است مناسب نیست. 

 سرتیپی افزود: بی شک آینده رشد و توسعه اقتصادی در قالب های معدنی و ژئوتوریسمی بوده و این مهم،تنها وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست بلکه در کنار سایر ارگان ها، سازمان زمین شناسی و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند این کارها را شناسنامه دار کند. 

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی،خروج از اقتصاد تک محصولی در گرو فعال سازی بخش معدن است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا