اخبار
کد خبر : 2741 ۱۳۹۵/۰۴/۲۷   

فرصت باقيمانده و انتظارات موجود

پس از برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و راي مردم به مجموعه‌اي از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان طرفدار دولت، انتظار تغيير و تحول نيز به عنوان يكي از گزينه‌هاي مردم و از همه بيشتر چهره‌هاي سياسي به وجود آمد.

اين انتظار كه در وهله اول در ميان اعضاي كابينه و پس از آن در سطح استانداران و فرمانداران شكل گرفت، در واقع براي ايجاد انسجام لازم جهت پيشبرد برنامه‌هاي دولت بود. واقعيت اين است كه زماني مي‌توان موفقيت در اهداف از پيش تعيين شده دولتمردان تدبير و اميد را متوقع بود كه ابزارهاي لازم براي آن نيز مهيا شود.

با گذشت سه سال از استقرار دولت يازدهم، به‌خوبي مي‌توان فهميد كه چه تعداد از اعضاي كابينه و مديران اجرايي كشور هماهنگ با برنامه‌هاي دولت فعاليت مي‌كردند و چه تعداد، مديريت منفعلانه‌اي را در كارنامه خود به ثبت رسانده‌اند. بنابراين اكنون مي‌توان با اطمينان گفت كه يكي از اقدامات ضروري براي دولت كه بايد بيش از آنچه تاكنون انجام شده، صورت بگيرد، ترميم كابينه است. هرچند زمان زيادي تا پايان عمر دولت نمانده است، اما براي رسيدن به انسجام و اثرگذاري بيشتر عملكرد دولتمردان، نيازمند اين تغييرات هستيم.
اما تنها يازده ماه تا پايان عمر اين دولت باقي‌مانده است و آنچه بايد مكررا به دولتمردان اعلام شود، اقداماتي است كه در اين فرصت بايد در اولويت قرار بگيرد.

دولت در زمينه سياست خارجي، در تعامل با دنيا و حل مبحث ايران‌ستيزي و ايران هراسي اقدامات قابل ستايشي را انجام داده است. اقداماتي كه از سوي تيم هسته‌اي ايران انجام گرفت، به همه جهانيان ثابت كرد كه ايرانيان اهل گفت‌وگو و مذاكره هستند و جنگ و برخوردهاي غيرعقلاني را پسنديده نمي‌دانند. اكنون فرصت اجراي برجام است. فرصتي كه باز هم نيازمند ايجاد زمينه‌هاي لازم است، با ايجاد موانع از سوي برخي گروه‌ها به منصه ظهور نمي‌رسد. با قبول وجود موانع هم از سوي طرف خارجي و هم از سوي برخي در داخل، اين برخوردهاي منطقي و عقلاني هستند كه مي‌توانند زمينه‌ساز پيگيري‌هاي اجرايي برجام شوند. مورد ديگري كه بايد از اولويت‌هاي دولت دانست، سياست داخلي و از همه مهم‌تر بحث اقتصاد است.

هرچند در طول اين سه سال گام‌هاي خوبي از سوي دولتمردان تدبير و اميد برداشته شد و اين مقوله در افزايش فروش نفت تا مرز دو و نيم ميليون بشكه در روز بيشتر محسوس است، اما باز هم تلاش‌هاي بيشتري را مي‌طلبد و مهم‌ترين آن اينكه دولت بايد بتواند درآمدهاي حاصله را در اجراي پروژه‌هاي جديد به‌كار بگيرد. اما امنيت، يكي از مهم‌ترين خواسته‌هاي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در دوران پسابرجام است. امري كه لازمه رونق اقتصادي است، بايد بيش از پيش مورد توجه مسوولان كشور قرار بگيرد. اگرچه دولت تاكنون در زمينه رشد اقتصادي و رساندن آن به نرخ مثبت موفق بوده اما در زمينه ركود هنوز نتوانسته اقدامات محسوسي را انجام دهد.

در مدت باقيمانده تا انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ و در كنار همه اين خواسته‌ها برقراري ارتباط مستقيم با مردم، نيازمند يك تيم رسانه‌اي قوي است تا در همه زمينه‌ها شخص رئيس‌جمهور و وزرا مجبور به ورود به صحنه نباشند. بنابراين همان‌طور كه از ضرورت ترميم كابينه ياد مي‌كنيم بايد از ترميم در جهت تقويت تيم رسانه‌اي دولت هم بگوييم تا اخبار حل مسائل و مشكلات كشور بهتر و بيشتر به گوش ملت برسد.

حسين كاشفي 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا