اخبار
کد خبر : 272 ۱۳۹۴/۰۵/۰۳   

مراسم مذهبي ارامنه جهان در قره کليسای چالدران در حال برگزاری است

 

شصت و یکمین مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران در حال برگزاری است.

به گزارش نای قلم، در هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) است، گروه کثیری از ارامنه ایران و جهان برای زیارت مرقد طاطائوس مقدس و برگزاری آیین‌های مذهبی در قره کلیسای چالدران به این شهرستان سفر می‌کنند.

قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است. این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار طاطائوس حواری حضرت مسیح (ع) بنا شده است.

این کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می‌رود و قدمت آن به قرن‌های هفتم و دوازدهم میلادی بر می‌گردد.

بنا به باور مسیحیان ارمنی، کلیسای طاطائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده است.

اهمیت و قداست خاص این کلیسا موجب شده که همه ساله بسیاری از کشورهای مختلف جهان به شهرستان چالدران سفرکرده و در یکی از مهم‌ترین آیین‌های جهان مسیحیت با عنوان آیین مذهبی عشاء ربانی یا باداراک ویژه سالروز شهادت طاطائوس مقدس شرکت کنند.

کتابچه آشنایی با آیین‌ها و مراسم مذهبی قره کلیسا چاپ شد

مسئول بخش مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: کتابچه آشنایی با آیین‌ها و مراسم مذهبی قره کلیسا در راستای حفظ هویت فرهنگی و توسعه گردشگری زیارتی به چاپ رسیده است.

حسن سپهرفر می‌افزاید: با آغاز اجرای مراسم سالانه در کلیسای تاتائوس مقدس و سفر هم‌وطنان پیرو دین مسیحیت برای حضور در این مراسم، سعی شده تا معرفی و شناساندن فرهنگ منطقه آذربایجان غربی در قالب این کتابچه به بهترین نحو انجام شود.

وی با بیان اینکه رویکرد و نگاه جدید به گردشگری مذهبی در استان ضروریست، اظهار می‌دارد: در دهه 80 مجموعه آیین‌های زیارتی قره کلیسا چاپ شده بود و با توجه به اینکه این مجموعه نقش مهمی در گردشگری مذهبی استان ایفا می‌کند، نسخه جدید پس از پژوهش‌های میدانی در طول چند سال اخیر تهیه و با رویکرد و نگاهی به توسعه صنعت گردشگری به ویژه در زمینه گردشگری مذهبی چاپ شد.

مسئول بخش مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین می‌گوید: این مجموعه در قطع پالتویی و به تعداد یک هزار نسخه به چاپ رسیده و با آغاز مراسم مذهبی قره کلیسا در بین حاضران توزیع می‌شود.

به گفته سپهرفر مجموعه آیین‌های زیارتی قره کلیسا در سال 1388 طی شماره 52 در فهرست آثار ملی میراث معنوی ناملموس به ثبت رسیده و چاپ جدید آن با شماره 15 از نشریات کوتاه حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی است.

آیین‌های مذهبی عشاء ربانی به مدت سه روز ادامه دارد

عضو شورای خلیفه گری و ارامنه آذربایجان می‌گوید: آیین‌های مذهبی عشاء ربانی یا باداراک به مدت 3 روز ادامه دارد و در این مدت ارامنه با برگزاری اعمال مختلف از جمله راز و نیاز با خدا، روشن کردن شمع، غسل تمعید نوزادان و قربانی کردن گوسفند از خداوند طلب رحمت و مغفرت می‌کنند.

رازمیک اردو خانیان از مسئولان آذربایجان غربی و شهرستان چالدران به دلیل فراهم کردن امکانات رفاهی و خدماتی برای ارامنه در مدت برگزاری این مراسم مذهبی قدردانی کرد.

امکانات لازم فراهم شده است

فرماندار چالدران نیز می‌گوید: امکانات لازم برای برگزاری آیین مذهبی قره کلیسا در این شهرستان فراهم شده و زائران مسیحی می‌توانند با آرامش خاطر آیین‌های مذهبی خود را همانند سال‌های گذشته در این مکان مذهبی برگزار کنند.

کریم حسین زاده تصریح می‌کند: این بنای تاریخی و جهانی در راستای آیین مذهبی امسال نیز میزبان هزاران نفر از زائران ارامنه کشور و جهان خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرساله برای رفاه حال زائرین مذهبی قره کلیسا امکانات و خدمات رفاهی بهداشتی، درمانی و امنیتی خاصی ایجاد شده است، می‌افزاید: امسال هم در این خصوص 80 نفر از اکیپ‌های فرمانداری، انتظامی، هلال احمر، بهداشت و درمان، شهرداری سیه چشمه، آتش نشانی، برق، مخابرات و ... به مدت سه شبانه روز برای شرکت کنندگان در مراسم سالانه قره کلیسا خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

شهرستان چالدران در شمال آذربایجان غربی و هم مرز با کشور ترکیه قرار دارد.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا