اخبار
کد خبر : 2715 ۱۳۹۵/۰۴/۲۳   

گزارش نای قلم از مرکز نگهداری کودکان معلول؛ اینجا درد نیز غمبار می گیرد...

دنیایشان، دنیای خاکستر تنهایی به دور از تمام دغدغه های عالم بیرونیست، فقط از پشت میله های فلزی نگاهت می کنند، نگاه‌های مات و بهت‌زده ای که رهایت نمی کند.

تو را که می بینند به وجد می آیند اما با وجود این، معصومیت در چشمان فرشتگان کوچک فریاد می زند و لبخند ارزان ترین راهی است که می شود با آن غم را از چهره این کودکان معصوم به مدت کوتاهی زدود.

نگاشتن از فرشتگان زمینی و نگریستن به چهره های غم گرفته ی زنگار بسته آنها که نمی توانند از تخت هایی که سلول شده اند رهایی یابند، هر کدام در حال و هوای خود هستند و چیزی از مسائل اطراف خود نمی فهمند دشوار است اما می توانی بیاموزی از پرستارانی که چون پروانه در کنار این فرشتگان کوچک هستند، گرد آنان می چرخند و شبانه روز با این کودکان زندگی می کنند.

مامن تنهایی شان اینجا است؛ موسسه خیریه رایحه خوش مهر گستران...

هفته بهزیستی بهانه ای شد تا جمعی از خبرنگاران ارومیه به دنیای بی ریای کودکان بهشتی گام نهند، در لحظه روبرو با این کودکان حال و هوای توصیف ناپذیری وجودت را فرا می گیرد، اینجا با دیدن تکه های مسخ شده و کالبدهای استخوانی و نحیف درد هم غمباد می گیرد.

مسئول فنی موسسه خیریه رایحه خوش مهر گستران از 47 نفر معلول جسمی، ذهنی و حرکتی در گروه های سنی مختلف سخن می گوید و اینکه 27 نفر از کودکان این موسسه به صورت کامل وابسته به تخت هستند،

به گفته اعظم پیمان از 47 کودک معلول فقط سه نفر از شهرستان ارومیه هستند و مابقی از سایر شهرستان های استان پذیرش شده اند.

وی تعداد کارکنان این موسسه را حدود 20 نفر اعلام کرد که 13 نفر به صورت تمام وقت کار می کنند، سپس افزود: تمام پرسنل و پرستاران این موسسه حافظان فرشته های آسمانی هستند و چون کارشان در نزد پروردگار ارزش فراوانی دارد و مورد لطف و عنایت خداوند قرار خواهند گرفت.

پیمان به این نیز اشاره کرد که این موسسه با استفاده از روش روانشناسی علمی و دقیق اداره می شود و نیروهای متخصص کاردرمانی در روزهای مشخص با کودکان معلول کار می کنند.

معلولان ذهنی از احساسات و عاطفه بسیار بالایی برخوردارند

پیمان با بیان اینکه معلولان ذهنی از احساسات و عاطفه بسیار بالایی برخوردارند، در عین حال متذکر شد: متأسفانه بسیاری از خانواده ها با این تفکر که این افراد عقب مانده ذهنی هستند تمام عواطف آنها را زیرپا می گذارند .

او تصریح کرد: این افراد فوق العاده عاطفی هستند ولی متأسفانه از محبت پدر و مادر محرومند حتی خانواده هایی داریم که سراغی از فرزندانشان نمی گیرند و در مواردی شماره تلفن و آدرس پستی خود را تغییر داده اند.

مسئول فنی موسسه خیریه رایحه خوش مهر گستران ادامه داد: شرایط دشوار مالی خانواده ها یا عدم توان مالی و نداشتن شرایط نگهداری این کودکان از مهم ترین دلایل رها کردن آنها است.

او با بیان اینکه تنها انتظار ما از مسئولان و مردم، برطرف کردن نیازهای عاطفی در کنار نیاز مادی است چرا که کودکان ما نیازمند محبت و حضور و لمس محبت هستند اما نباید به آنان ترحم شود، اظهار کرد: هزینه های این موسسه توسط بهزیستی و از یارانه ای که به معلولان اختصاص می دهند هزینه می شود و مابقی از ناحیه کمک های مردمی و خیران جبران می شود.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه رایحه خوش مهر گستران اضافه کرد: نگهداری این کودکان هزینه های زیادی دارد و بخش اعظم این هزینه ها که حدود هفت میلیون تومان در ماه می شود نیز مربوط به پوشک بهداشتی و داروهای آنها است.

هنگامه رفتن فرا می رسد، اتاق های مختلف را دیده ایم ... خدا را شکر می کنم که اگر آدم هایی هر چند انگشت شمار، فرزندان خود را به هر دلیلی رها می کنند، زیر آسمان آبی این شهر، فرشتگان دیگری هستند که از این غنچه ها محافظت و نگهداری می کنند و آرزو می کنم تا همه کودکان سرزمینم در زیر چتر حمایت والدین خود بزرگ شده و از سرچشمه سرشار از مهر و عطوفت مادر سیراب شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا