اخبار
کد خبر : 2661 ۱۳۹۵/۰۴/۱۴   

کودکان محروم از امروز و فردا ساماندهی می شوند

عطاپور: دادگستری جهت تسهیل ساماندهی کودکان خیابانی باید همکاری جدی داشته باشد

اولین تصویری که با شنیدن نام "کودکان کار و خیابانی" در ذهن نقش می بندد کودکان اسپند به دست، دستفروش، گلفروش و ...است. بچه هایی که در عنفوان کودکی بزرگ می‌شوند و زندگی‌شان رنگ کارگری می‌گیرد چراکه برای زنده ماندن و نه زندگی کردن مجبور به كار و حتی زندگى در خیابان اند.

به گزارش نای قلم، وجود والدین بدسرپرست و دارای مشکل معیشتی موجب شده تا کودکان این والدین به کودکان کار خیابانی تبدیل شوند و با فعالیت اقتصادی کاذب ناشی از دست فروشی و تکدی‌گری، کمک خرج والدینشان باشند.

معضل كودكان کار و خيابانى در سال هاى اخير رو به گسترش بوده و تبدیل به يكى از معضلات اساسى اجتماعى جامعه ما شده است که در صورت عدم پيشگيرى و کنترل اين پديده به فاجعه اجتماعى تبديل خواهد شد.

آذربایجان غربی هم در این مسیر از بروز و گسترش این پدیده و پیامدهای اجتماعی ناگوار آن مصون نمانده است.

در راستای بررسی وضعیت کودکان کار خیابانی در استان و ساماندهی آنها امروز نشستی به ریاست مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد که دستگاه های مرتبط با این آسیب اجتماعی بر ساماندهی و بهبود وضعیت این کودکان اتفاق نظر داشتند.

هوشنگ عطاپور در این نشست به مغفول بودن حوزه اجتماعي در دولت گذشته اشاره کرد و گفت که دولت تدبیر و امید با نگاه عالمانه و کارشناسانه به حوزه اجتماعی، توجه ویژه ای به بهبود زندگی افراد، گروه های آسیب پذیر جامعه و ارتقای سطح رفاه اجتماعی دارد.

او با اشاره به طرح پیمایش سرمایه اجتماعی در دولت یازدهم، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با این نگاه که لازمه یک موفقیت ماندگار، پشتیبانی مردم با استفاده از مؤلفه‌های آن یعنی جلب اعتماد، افزایش میزان مشارکت و در نتیجه حصول رضایت‌مندی مردم است، پیمایش ملی سنجش سرمایه اجتماعی را انجام داد تا از این طریق جایگاه نظام و دولت در منظر ملت مورد ارزیابی قرار گیرد.

عطاپور نگاه عالمانه نسبت به مسائل حساسی همچون حوزه اجتماعی را زمینه‌ساز هوشیار شدن مردم و مسئولان نسبت به جایگاه واقعی نظام و ملت دانست و تصریح کرد: نتایج پیمایش ملی سنجش سرمایه اجتماعی نشان داد که سرمایه اجتماعی در فاصله بین سال های 82 تا 92 بسیار تنزل یافته و اعتماد عمومی به نهادهای دولتی کاهش یافته است.

تحول بسيار خوبي در دولت تدبير و اميد در حوزه اجتماعي رخ داده است

وی خاطرنشان کرد: تحول بسيار خوبي در دولت تدبير و اميد در حوزه اجتماعي رخ داده است كه اميدوارم اين روند ادامه يافته و جايگاه مسائل اجتماعي بيش از گذشته نمايان شود.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت ساماندهی کودکان کار خیابانی بیان کرد: کودکان کار خیابانی از آسیب ‌های جدی هستند كه متوجه استان شده و باید با برنامه‌ریزی مناسب، چهره استان را از این آسیب پاک کنیم.

عطاپور گفت: ساماندهی کودکان کار خیابانی را نمی‌توان بر عهده يک دستگاه و نهاد خاص گذاشت و نیاز به یک اراده جمعی دارد.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری آذربایجان غربی افزود: تمام ادارات و نهادهای ذيربط بايد در راستای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی تعامل و همکاری لازم را داشته باشند تا قدمی برای رفع این معضل در جامعه برداشته شود.

وی با بیان اینکه معضل کودکان کار و خیابانی به کم کاری مسئولان بر می گردد، یادآور شد: توانمندسازی کودکان کار و خیابانی می‌تواند در ساماندهی آنها و عدم بازگشت به کار خیابانی و کاهش آسیب‌ها موثر واقع شود.

آسیب‌های زیادی کودکان کار و خیابانی را تهدید می‌کند

عطاپور با تاکید بر اینکه آسیب‌های زیادی کودکان کار و خیابانی را تهدید می‌کند، متذکر شد: كودكان خياباني و بي‌سرپرست با حضور در جامعه در معرض آسيب‌هاي اجتماعي قرار گرفته و طعمه افراد سودجو جامعه مي‌شوند.

عطاپور با هشدار نسبت به سوء استفاده‌هايي كه از كودكان خياباني و بي‌سرپرست در جامعه مي‌شود، افزود: باندهاي خلاف با ترفندهاي مختلف سعي در جذب كودكان خياباني و بي‌سرپرست دارند.

این مسئول اذعان کرد: دادگستری در اجرای صدور مجوزها و احکام قضایی لازم در مراحل مختلف ساماندهی و ارائه مشاوره حقوقی لازم جهت تسهیل ساماندهی کودکان خیابانی باید همکاری داشته باشد.

پذیرش 74 کودک خیابانی و کار در سال جاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی هم در این نشست گفت: در سال جاری نیز 74 کودک خیابانی و کار در مراکز بهزیستی استان پذیرش شده است.

زرین تاج علیزادگان افزود:  سال گذشته 223 کودک آسیب دیده اجتماعی در مراکز بهزیستی استان پذیرش شده اند.

به گفته وی از این تعداد هفت نفر غیر ایرانی و 216 نفر ایرانی بودند که 139 نفر آنان کودکان کار و 32 نفر دیگر کودکان خیابانی بودند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 55 نفر از کودکان پذیرش شده ترک تحصیل کرده اند، گفت: 105 نفر دارای مدرک تحصیلی ابتدایی، 36 نفر راهنمایی و 24 نفر متوسطه هستند.

به گفته علیزادگان ۷۰ درصد از کودکان کار آذربایجان‌غربی دارای والدین بوده و نزد آنان زندگی می‌کنند با این حال سال گذشته ۲۲۳ کودک کار استان به مراکز حمایتی بهزیستی ارجاع شد.

وی یادآور شد: 152 تن از این کودکان دارای والدین بوده و در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند، والدین 36 مورد طلاق گرفته و والدین 10 مورد متارکه کرده اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: 201 نفر از این کودکان روزانه با والدین خود ارتباط داشته و 167 نفر از آنان بیش از شش ماه در خیابان‌ها بوده و نزد خانواده‌های خود نرفته‌اند.

علیزادگان اضافه کرد: هم اکنون 17 مرکز شبه خانواده که کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در آنجا پذیرفته و سازماندهی می‌شوند در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

علیزادگان با اشاره به کمک‌ موردی تخصیص یافته برای مرکز کودکان کار در سال 94 گفت: 809 میلیون و 200 هزار برای این مراکز اختصاص یافت که بیش از 25 میلیون برای هزینه‌های درمانی، 274 میلیون برای هزینه مسکن، بیش از 9 میلیون برای کمک‌ هرینه تحصیلی، بیش از 248 میلیون برای لوازم ضروری منزل، بیش از 28 میلیون برای هزینه‌های آموزشی و 135 میلیون برای سرمایه کار این کودکان صرف شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی افزود: سوادآموزی، اخذ شناسنامه، برگزاری کلاس های فرهنگی و ورزشی، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده و مهارت‌های زندگی در مکان‌های حاشیه‌ای شهر برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از کودکان در خیابان‌ها، حمایت در جهت اشتغال والدین دارای کودک کار و برنامه ریزی برای معرفی کودکان جا مانده از تحصیل به آموزش و پرورش را از سایر فعالیت‌های اداره کل بهزیستی استان در این زمینه را می‌تواند عنوان کرد.

517 کودک بی سرپرست و بدسرپرست در 17 مرکز شبه خانواده

به گفته وی، علاوه بر ساماندهی کودکان کار و خیابانی، در حال حاضر 517 کودک بی سرپرست و بدسرپرست در 17 مرکز شبه خانواده تحت پوشش بهزیستی استان نگهداری می شوند.

علیزادگان، بر برقراری امنیت در کلیه مراحل اجرایی توسط نیروی انتظامی، جمع آوری کودکان کار خیابانی توسط شهرداری با همکاری دستگاه قضایی، برخورد قضایی با سواستفاده کنندگان از کودکان کار و خیابانی، تامین اعتبارات استانی جهت حمایت از خانواده ها، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت در مناطق حاشیه شهر، جذب پزشک در بهزیستی، انجام کار فرهنگی و آگاه سازی خانواده ها تاکید کرد.

وی همچنین خواستار همکاری بیش از پیش اداره کل کار و امور اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، شهرداری و دادگستری شد.

سخن آخر اینکه کودکان سرمایه های جامعه و نیروی جوان آینده کشور هستند لذا مسئولان باید در راستای تامین امکانات لازم برای رشد آنها تلاش کنند.

یادمان باشد کودکان کار هم مثل دیگر بچه‌ ها، حق بازی و شادی دارند؛ کار کودک، بازی است و ما باید آن را به کودکان برگردانیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا