Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2655 ۱۳۹۵/۰۴/۱۳   

استانداردسازی؛ شرط فعالیت شهربازي ها

خانه‌های بازی ایجاد شده در زیرزمین منازل فاقد مجوز هستند

پنجمین جلسه شورای استاندارد آذربایجان غربی امروز با حضور اعضای این شورا در محل استانداری برگزار شد.

به گزارش نای قلم، در این جلسه وضعیت شهربازی و زمین های بازی استان مورد بررسی قرار گرفت.

شهربازی ها از اصلی ترین مراکز تفریحی و سرگرمی در شهرها هستند که
با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس، روند استفاده از امکانات تفریحی شهربازی ها نیز افزایش می یابد و در گوشه و کنار شهر هرجا که زمینی سبز دیده می شود، می توان خانواده هایی را که برای بازی و تفریح دل به طبیعت زده اند، مشاهده کرد.
آنچه باید مد نظر قرار گیرد استاندارد بودن تجهیزات و وسایل بازی است که در سال های اخیر در هاله ای از ابهام قرار گرفته و هر از چند گاهی اخباری مبنی بر سقوط چند نفر در حین تفریح و استفاده از تجهیزات شهربازی ها به گوش می رسد و بروز این حوادث نشان دهنده وجود کم و کاستی در هر یک از مراحل ساخت، نصب و بهره‌برداری از این تجهیزات است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی در این جلسه با بیان اینکه ایمنی وسایل بازی کودکان در تمام پارک‌ها و شهربازی‌های آذربایجان غربی مورد تاکید و توجه قرار دارد، گفت: تعداد 30 شهربازی شامل 500 وسیله بازی و تعداد کثیری زمین بازی در استان وجود دارد که کارشناسان مربوطه جهت نظارت و کنترل آنها اعزام می شوند.

منصور جلایر با بیان اینکه ارائه خدمات در شهربازی و زمین‌های بازی بر اساس استانداردهای مربوطه، از سال 82 مشمول مقررات استانداردهای اجباری است، اظهار کرد: تاکنون 400 بازرسی از 230 دستگاه بازی از طریق شرکت های بازرسی انجام گرفته و آموزش های لازم برای بهره برداران ارائه شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان نسبت به استانداردسازی تجهیزات شهربازی و زمین های بازی در استان اقدام کنند، تاکید کرد: در راستای جلوگیری از بروز حوادث در شهربازی ها لزوم اخذ تاییدیه اداره کل قبل از اخذ قرارداد با مالکان شهربازی ها و بهره برداران تجهیزات بازی توسط شهرداری ها به منظور جلوگیری از بکارگیری تجهیزات غیراستاندارد و بهره گیری از وسایل بازی استاندارد در محل های تحت پوشش شهرداری و عقد قرارداد حداقل دو سال با بهره برداران ضروری است و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام گیرد.

جلایر در بخش دیگری از سخنان خود بر الزام مهدکودک های تحت پوشش بهزیستی جهت استفاده از تجهیزات بازی استاندارد تاکید و تصریح کرد: در شرایط موجود 500 مهدکودک و یک هزار زمین بازی در 17 شهرستان و 42 شهر آذربایجان غربی وجود دارد که ضروری است فرآیند استانداردسازی زمین های بازی مستقر در مهدهای کودک استان شتاب گیرد.

به گفته وی، مراحل مختلف ساخت، نصب و بهره برداری از تجهیزات مذکور باید تحت نظارت و تایید بازرسان اداره کل استاندارد صورت گیرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به خانه‌های بازی ایجاد شده در زیرزمین منازل اشاره کرد و متذکر شد: این خانه های بازی فاقد مجوز هستند و متولی خاصی وجود ندارد در حالی که استاندارد بودن مکان و فضای مورد نیاز نگهداری کودکان، امکانات استاندارد و ... از جمله مواردی است که باید این خانه ها دارا باشند.

وی تاکید کرد: باید متولی برای خانه های بازی تعریف شود تا وسایل بازی به کار گرفته شده هم تعیین تکلیف شوند چرا که احتمال بروز حوادث ناگوار در این مکان ها وجود دارد.

جمع آوری تاب های کجاوه ای و فلزی در مهدهای کودک

معاون اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی هم در این نشست گفت: تمام بخشنامه های مربوط به استانداردسازی وسایل بازی به مهدهای کودک استان ابلاغ شده است.

زرین تاج علیزادگان، اضافه کرد: در خصوص جمع آوری تاب های کجاوه ای و فلزی طی نامه ای تمام مهدهای کودک موظف به جمع آوری این گونه تجهیزات شدند تا از این طریق از بروز مشکلات آینده جلوگیری به عمل آید.

برگزاری دوره آموزشی استاندارد وسایل بازی با همکاری اداره کل استاندارد، بازدید از تعدادی از مهدهای کودک شهری توسط بازرسان اداره کل استاندارد، ابلاغ کلیه نواقص اعلام شده از سوی اداره استاندارد به مهدهای کودک جهت رفع اشکالات از دیگر مواردی بود که معاون اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی به آنها اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی هم در رابطه با تعیین تکلیف خانه‌های بازی استان گفت: مراکز بازی های رایانه‌ای توسط اداره ارشاد اسلامی و اتحادیه صنفی نظارت می‌شوند.

جعفر صادق اسکندری، افزود: پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای با اتاق اصناف، شهرداری و بهزیستی برای معرفی متولی خانه‌های بازی به منظور نظارت و مدیریت آنها برگزار شود.

سخن آخر اینکه از آنجایی که یکی از دغدغه های مسئولان و یکی از مهم ترین نگرانی های خانواده ها، بحث استاندارد بودن وسایل شهربازی است، ناظران اداره استاندارد باید به صورت پیگیرانه و مداوم کار نظارت بر استاندارد بودن وسایل بازی شهربازی ها را زیر نظر داشته باشد و انتظار این است که از ادامه فعالیت دستگاه هایی که فاقد استاندارد بوده و یا ادامه کار آن ها احتمال وقوع حادثه ای را محتمل می کند، جلوگیری شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا