اخبار
کد خبر : 2647 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲   

هشداربه مقامات سیاسی شمال عراق

با اوج گرفتن فعالیت های گروه های تروریستی و تکفیری در کشورهای هم مرز با ایران و ایجاد ناامنی در این سرزمین ها شاهد تشدید فعالیت گروههای ضد انقلاب علیه امنیت ملی ایران در داخل مرزهای سرزمینی هستیم.

در چند هفته اخیر این اقدامات با سلسله عملیات هایی در شمالغرب کشور از سر گرفته شده است و ر وابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۴ خرداد ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: «یک تیم پنج نفره گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب کشور و در منطقه عمومی سردشت که در یک عملیات دقیق اطلاعاتی، شناسایی و در دام رزمندگان قرار گاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه گرفتار آمدند، منهدم و پنج عضو آن به هلاکت رسیدند.»

در این عملیات مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و مدارک از این تیم تروریستی به دست رزمندگان سپاه اسلام افتاد اما این پایان دست درازی تروریست ها به مرزهای ایران اسلامی نبود و پس از آن تحرکات کور دیگری هم صورت گرفت.

سابقه درگیری های ضد انقلاب با «نزسا» در شمالغرب کشور

سابقه اقدامات نیروی زمینی سپاه علیه گروههای ضد انقلاب در شمالغرب کشور در سالهای اخیر به نیمه اول سال ۹۰ باز می گردد که در آن ایام، نیروهای یگان ویژه صابرین سپاه توانستند ضمن وارد آوردن خسارت جدی به تفاله های پژاک، گروههای ضد انقلاب را از مرزهای ایران بیرون و بار دیگر امنیت را به مناطق مرزی بازگرداند.

البته به دلیل موقعیت سوق الجیشی مناطق شمالغرب ایران، عملیات در آنجا مشکلات خاص خود را دارد تا حدی که «سردار اصانلو» فرمانده قرارگاه حمزه(ع) سپاه در شمالغرب در زمان درگیری های سال ۹۰ می گوید: «در بورالان ماکو، منطقه‌ای داریم به وسعت حدود ۳۰ کیلومتر در ۳۰ کیلومتر که همه‌اش سنگ‌های آذرین است و غارهای بزرگی در زیر زمین‌ دارد که وسعت بعضی از آنها از یک میدان فوتبال بزرگتر است ولی رها شده است. ورودی غارها به اندازه یک انسان هم نیست. سنگ‌های آذرین هم جزو سنگ‌های بسیار سخت است یعنی بالاتر از گرانیت و کمتر از الماس. این مشکل باعث شده بود آنجا جاده نباشد و تردد امکان نداشت. برای تردد در میان آن سنگ‌ها نیاز به اعزام نیروی پیاده داشتیم که این هم آسیب پذیر بود و هم امکان پشتیبانی از آنها را سخت می‌کرد.»

وی اضافه می کند: داخل آنجا، هم غار بود هم کانال‌های متعدد. سنگ‌ها هم طوری بود که هر کس اولین اقدام را می‌کرد، کاری نمی‌شد انجام داد. پس اولین کار ما این بود که در این منطقه جاده بکشیم و فرمانده نیروی زمینی هم تاکید داشت که این کار انجام شود. برای همین گروهی از مهندسی وارد شد و احداث جاده را در دل این سنگ‌ها شروع کرد.

به گفته این فرمانده ارشد سپاه، این منطقه به دلیل اینکه میان ترکیه، ایران و ارمنستان واقع شده اهمیت ویژه ای دارد که با تدابیر صورت گرفته، ۵۰ تونلی که ضد انقلاب به عنوان سنگر از آن استفاده می‌کردند، کشف و منهدم شد و تجهیزات و سلاحی که در آن داشتند با این اقدام سپاه از بین رفت.

تشدید درگیری با تروریست ها در خاک ایران

در ۲۶ خرداد ماه سال جاری بار دیگر سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر درگیری رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در منطقه مرزی «اشنویه» در شمال غرب کشور با ۲ تیم تروریسی ضد انقلاب گفت: دو تیم تروریستی وابسته به گروهک های ضد انقلاب که برای خرابکاری و انجام اقدامات تروریستی قصد عبور از منطقه مرزی اشنویه به داخل کشور را داشتند در تور شناسایی نیروی های اطلاعاتی و عملیاتی رزمندگان غیور قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر درگیری با حزب دموکرات کردستان و در شرایطی که شرایط ناامنی در کشورهای هم مرز با ایران حاکم است بار دیگر نگاهها را به مناطق مرزی ایران جلب کرد. در درگیری رزمندگان سپاه با تروریستها در «اشنویه» ۱۲ تروریست به هلاکت رسیدند و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات به دست رزمندگان اسلام افتاد؛ البته ۳ نفر از پاسداران نیز در این دو عملیات به شهادت رسیدند.

تنها یک هفته بعد روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از درگیری رزمندگان این قرارگاه با تیم های تروریستی وابسته به گروهک‌های ضد انقلاب در چهارم تیر ماه و در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد استان آذربایجان غربی خبر داد.

پس از این اطلاعیه نیروی زمینی سپاه در بیانیه ای تاکید کرد: در درگیری رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) با اشرار مسلح وابسته با گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد ۵ تن از مزدوران استکبار جهانی از جمله «آرش منبری» و «شورش منبری» از فرماندهان اشرار مسلح به هلاکت رسیدند.

هلاکت ۲۸ تن از اعضای پژاک و حزب دموکرات

آرش و شورش منبری هردو از فرماندهان اشرار مسلح و وابسته به حزب دموکرات کردستان بودند اما این پایان سلسله اخبار از درگیری سپاه با گروههای ضد انقلاب در شمالغرب کشور نبود و هشتم تیرماه فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به انهدام گروهک ۱۱ نفره اشرار مسلح وابسته به ضدانقلاب طی عملیات سپاه در کردستان گفت: عملیات تعقیب و درگیری با این گروهک از ۳ روز پیش در منطقه سروآباد آغاز و تا ظهر دیروز ادامه داشت.

وی تاکید کرد: در این عملیات همه ۱۱ نفر این گروهک به هلاکت رسیدند و سلاح، مهمات و اسناد و مدارکی نیز از این گروهک بدست نیروهای ما افتاد. در این درگیری، «کاوه جوانمرد» که از فرماندهان ضدانقلاب این گروهک بود توسط رزمندگان سپاه به هلاکت رسید.

به گفته سردار پاکپور ۱۱ نفر از تروریستها در منطقه سروآباد به هلاکت رسیده اند؛ البته پیش از این آمار ۵ نفر از آنها اعلام شده بود و با آمار جدید در مجموع ۲۸ نفر از اعضای گروههای ضد انقلاب پژاک و دموکرات در ۴ درگیری اخیر با نیروی زمینی سپاه به هلاکت رسیده اند.

علیرغم اینکه بارها مقامات و نهادهای رسمی ایران نسبت به حمایت برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای از گروهک های تروریستی و تخریب گر هشدار داده  و دولت های همسایه را به مراقبت جدی تر از مرزهای خود و نیز اصول حسن همجواری توصیه کرده اند اما به نظر می رسد با تداوم برخی تحرکات و شیطنت های مرزی، اقدام جدی تر جهت حراست از کیان کشور در دستور کار نظامیان قرار گرفته است.

در تازه ترین مواضع سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: با توجه به استقرار مراکز اصلی این تروریست ها در شمال عراق، در صورت عدم عمل به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از تحرک و اقدامات ضد امنیتی فوق، عقبه آنها در هر نقطه و منطقه ای باشد مورد هدف قرار خواهد گرفت.

سردار پاکپور افزود: رزمندگان شجاع اسلام به فضل الهی ضمن اشراف کامل بر کلیه تحرکات تروریست های متجاوز، با همکاری و همراهی هموطنان مناطق مرزی و نیروهای فداکار بومی منطقه، پاسخ قاطع و فوری در هر نقطه ای به شرارت های آنها خواهند داد.

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به درگیری های اخیر بین گروه های تروریستی و سپاه در شمالغرب کشور اظهارداشت: همه این اتفاقات از یکجا سرچشمه می گیرد یعنی تلاشی که جریانات وابسته به عربستان برای ایجاد انفجاراتی در ماه مبارک رمضان در ایران داشته اند.

وی افزود: اقدامات تروریستی اخیر را باید در کنار ورود حزب منحله دموکرات و پژاک که از غرب کشور وارد شده بودند، گذاشت. این حرکات برای ایجاد ناامنی در سطح کشور بود و گمان می کردند که ما از ثبات و امنیت کاملی برخوردار نیستیم در صورتی که ما امروز بالاترین حد امنیت در منطقه را داریم.

حقیقت پور با اشاره به انفجارات در فرودگاه ترکیه گفت: کشته شدن سی و چند نفر و بسته شدن فرودگاه آتاتورک ضربات شدیدی را به ترکیه وارد کرد. اما ایران با زحمت نهادهای امنیتی، امنیت بالایی دارد و این برای آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی قابل تحمل نیست.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم  ادامه داد: برای مبارزه جدی با بحث تروریسم آنهم تروریسم دولتی که پشت سر آن امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی قرار دارند باید اقدامات ساختاری جدی انجام گیرد و ترکیه باید بفهمد وقتی از داعش حمایت می کند هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. باید به نحو مقتضی با این اقدامات تروریستی مقابله کرد.

وی گفت: اقلیم کردستان باید از ورود این گروههای تروریستی به ایران جلوگیری کند و اگر این اتفاق نیافتد همانطور که فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد عقبه این تروریست ها در هر نقطه ای مورد هدف قرار خواهد گرفت.

هشدار ایران به مقامات سیاسی شمال عراق

تاکید مقامات ایرانی بر مقابله با عوامل تهدید کننده امنیت ملی کشورمان در سخنان سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه هم تداوم یافت و وی روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه های آخرین نمازجمعه ماه رمضان با اقتدار کامل رژیم های مرتجع را که با شارژ مالی قصد ایجاد حفره امنیتی در ایران دارند را تهدید کرد.

سلامی یادآور شد: به این رژیم های مرتجع هشدار می دهم و به مقامات سیاسی در شمال عراق که به تعهدات خود پایبند باشند. هر نقطه ای که مبدا شکل گیری یک تهدید علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باشد بدون هیچ ملاحظه ای ویران خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به رژیم های مرتجع هشدار می دهم که بازی کودکان با دم شیر را کنار بگذارید. اینجا ایران است. سرزمین مردانی که هنرشان شکستن استخوان قدرت های بزرگ است. این پیام ما است، همه بشنوند. واقعیتی است که اگر هوس کنند، می توانند آثار ویرانگر آن را به زودی ببینند. صبح پیروزی نزدیک است.

سرانجام سخن اینکه اگر چه جمهوری اسلامی ایران بواسطه دارا بودن نیروهای نظامی و امنیتی توانمند قادر به حفاظت از مرزهای سرزمینی خود است اما کشورهای همسایه ایران و بویژه اقلیم کردستان و دولت عراق نباید اجازه دهند عناصر تروریست و ضد انقلاب اجاره ای از خاک آنها برای تجهیز و آماده سازی خود و عملیات تروریستی در خاک ایران استفاده کنند. این موضوع قطعا بیش از همه به نفع خود آنهاست.

جواد بخشی الموتی 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا