اخبار
کد خبر : 2639 ۱۳۹۵/۰۴/۱۱   

افزایش تدابیر برای برخورد با قاچاق از مبادی رسمی

تشکیل 364 پرونده قاچاق کالا طی دو ماه نخست امسال در آذربایجان غربی

«قاچاق» واژه‎ای است که بارها و بارها با آن مواجه شده‎ایم و حتی به ادبیات روزمره مردم نیز کشیده شده است. این کنجکاوی همواره بین ما وجود داشته که وضعیت قاچاق در استان بر چه منوال است و چرا تا این حد در سال‎های اخیر با آن روبه‌رو شده‎ایم؟

به گزارش نای قلم، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با اصحاب رسانه وضعیت قاچاق و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان را تشریح کرد.

قاچاق کالا واقعیت تلخی است که همچنان ادامه داشته و خود جزیی از وصله ناچسب اقتصاد زیرزمینی شده است.

قاچاق کالا بسان آفتی خزنده، تولید و اشتغال را تهدید و امنیت اجتماعی را خدشه‌دار می کند، سرمایه‌های کشور را فراری و مصرف‌زدگی را ترویج و فساد اداری را گسترش می دهد و ده‌ها مصیبت دیگر برای جامعه پدید می آورد تا جایی که رهبری نظام با احساس خطر این پدیده مزمن و روبه‌گسترش در سال١٣٨١ فرمان تشکیل کانون مرکزی مبارزه با قاچاق را صادر کردند.

با تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرچند اقداماتی انجام گرفته و منابع مالی، فیزیکی و انسانی فراوان صرف شده است اما با وجود این، حجم کالاهای قاچاق افزون‌تر و کالاهای قاچاق متنوع‌تر شده است.

جانشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان دلیل قاچاق را همسایگی با کشورهایی که کنترل های لازم در مرزها را ندارند، نوع تولیداتی که در این کشورها وجود دارد، نوع نگاه مردم به کالای خارجی، نقیصه در نظارت ها، یارانه هایی که به برخی از کالاها داده می شود و بیکاری مرزنشینان، می‌داند.

کشفیات کالاهای قاچاق به جهت ریالی سیر نزولی دارد

علیرضا رادفر گفت که کشفیات کالاهای قاچاق به جهت ریالی سیر نزولی دارد، سپس توضیح داد که اقدامات انجام گرفته در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظیر انسداد بیش از 80 درصد مرزها، تجهیز مبادی ورودی و خروجی به ابزارآلات الکترونیکی و نظارت بیشتر، استفاده از تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی در پاسگاه ها موثر بوده و شاهد کاهش حجم قاچاق هستیم.

او در عین حال به این نیز اشاره کرد که همه اقدامات بستگی به طرف مقابل دارد، به طوری که در شرایط حاضر ترکیه خواهان مبادلات مرزی از طریق گمرک است اعتقادی به مبادلات بازارچه های مرزی ندارد و این خللی در بحث بازارچه ها ایجاد کرده است، در حالی که ما به نقش بازارچه ها تاکید داریم.

جانشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان همچنین با بیان اینکه قاچاق کالا در مبادی رسمی تحت پوشش های مختلف مثل استفاده از پوشش ترانزیت و جعل اسناد، سندسازی و برخی از تبانی ها موضوعیت دارد، به اقداماتی که در راستای جلوگیری از ورود و خروج کالاهای ممنوعه از مبادی رسمی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: تجهیز گمرکات استان به سیستم های بازرسی ایکس ری با آخرین تکنولوژی روز دنیا، کنترل الکترونیکی اسناد ورود و خروج، بازنگری در ساختار پرسنلی گمرکات، نصب جی پی اس در خودروهای ترانزیتی، افزایش نصب دوربین ها در جاده های استان انجام گرفته است.

به گفته رادفر شناسنامه دار کردن کالاها و کدگذاری کالاهای ورودی در کشور از جمله برنامه هایی است که پیگیری می شود.

تشکیل 364 پرونده قاچاق کالا در آذربایجان غربی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی سپس در قالب آمار گفت که 364 پرونده قاچاق کالا طی دو ماه نخست امسال در این استان تشکیل شده است.

رادفر با بیان اینکه از این تعداد پرونده 239 پرونده منجر به حکم شده که برای این پرونده ها بالغ بر 62 میلیارد ریال جریمه تعیین شده است، اضافه کرد: مبلغ 14 میلیارد و 800 میلیون ریال از جریمه های تعیین شده نیز وصول شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی به پرونده های تشکیل شده در سال گذشته نیز گریزی زد و گفت که تعداد یک هزار و 796 پرونده در رابطه با قاچاق کالا و ارز در این استان تشکیل شده که از این تعداد یک هزار و 616 پرونده مختومه شده است.

وی اضافه کرد: برای این پرونده ها مبلغ 458 میلیارد ریال جریمه صادر شد که از این مبلغ 490 میلیارد آن وصول شده است.

رادفر به پرونده های کلان اشاره و تصریح کرد: سال گذشته تعداد 83 فقره پرونده بالای 100 میلیارد ریال در این استان تشکیل شده بود که در سال 93 به تعداد 57 پرونده بود.

وی به اقدامات فرهنگی و تبلیغی هم اشاره و اضافه کرد: در این رابطه اقدامات فرهنگی توسط کارگروه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله 50 هزار برگ بروشور و پوستر، پنج هزار و 375 جزوه چاپی، یک هزار و 320 صفحه جزوه آموزشی، 360 متر بنر با موضوعات مختلف در سطح این استان توزیع شده است.
وی اظهار کرد: در این رابطه تعداد یک هزار و 350 مورد سخنرانی و سمینار، 532 کارگاه آموزشی در بعد تبلیغات و 217 نمایشگاه برگزار شده است.

جانشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان تصریح کرد: مردم نسبت به کالای خارجی دید مثبتی دارند که این دید در پدیده قاچاق نیز موثر است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها گفت: در کنار افزایش کیفیت کالاهای داخلی باید در مردم نسبت به کالای داخلی دید مثبت ایجاد شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اجناس دخانی، مشروبات الکلی، ماهواره، سوخت، البسه و روسری، وسایل آرایشی و داروهای دامپزشکی به ارزش ریالی 176 میلیارد و 360 میلیون ریال را عمده کالاهایی عنوان کرد که توسط قاچاقچیان وارد استان می شود.

انهدام  39 باند سلاح در آذربایجان غربی

وی در ارتباط با قاچاق سلاح نیز گفت: متاسفانه در مرز ترکیه شاهد قاچاق سلاح شکاری هستیم.

رادفر با بیان اینکه این سلاح ها در ترکیه ساخته می شوند و به عمق کشور قاچاق می شوند، خاطرنشان کرد: مقامات ترکیه با اشاره به مجاز بودن استفاده از سلاح شکاری در کشورشان اعلام می کنند هدف ایران نیست اما برای ما مسجل است که اسلحه شکاری به صورت دپو در اختیار قاچاقچیان با هدف ایران قرار می گیرد، چه بسا با توجه به اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی محل دپوی سلاح ها در آن سوی مرز شناسایی می شود و در حین ورود یا در استان های عمقی کشف می شوند.

به گفته رادفر سال گذشته 39 باند سلاح متلاشی شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه قاچاق کالا در مرزهای شمالی کاهش یافته و در برخی از اقلام صفر شده است، ادامه داد: بیشترین میزان ورود کالاهای قاچاق از طریق مرزهای جنوبی استان به دلیل شرایط طبیعی این مناطق، نابسامانی اقلیم کردستان و عدم توانایی کنترل مرزها توسط دولت متبوع انجام می گیرد.

کاهش قاچاق انسان در سال جاری

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی همچنین از کاهش قاچاق انسان در سال جاری خبر داد و گفت: به دنبال اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر عدم پذیرش پناهجو از سال 2016 به بعد، سال گذشته شاهد افزایش قاچاق انسان در مرزهای شمالی استان بودیم به طوری که بیش از 50 هزار نفر که قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشتند دستگیر شدند.

رادفر گفت: بیش از سه چهارم از این افراد دستگیر شده از اتباع افغانستان بودند.

ضرورت تشریح و بیان قبح قاچاق کالا توسط روحانیون

رادفر در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نقش روحانیت و تریبون دینی بر تبیین اذهان عمومی و مرزنشینان در کاهش قاچاق کالا نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: نقش پویا و بارز حوزه و روحانیت در روشنگری و تبیین آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی بی بدیل است و در بسیاری از موارد عینیت بخشی و پررنگ ساختن حضور مبلغان دینی و روحانیون در امر اطلاع رسانی به مردم سودمند و موثر واقع شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از مرزنشینان و مردم عادی به علل مختلف و عدم آگاهی از موضوع، معضل قاچاق را از نظر اعتقادی و دینی خلاف شرع ندانسته و راه امرار معاش می دانند در این میان لازم و ضرور است تا مبلغان دینی که در جامعه از نفوذ کلام بالایی برخوردار هستند با روشنگری در صدد آگاهی بخشی در اذهان مردم برآیند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: هرآنچه که در قانون مصوب کشور و قانون اساسی آمده است برگرفته از شرع مقدس اسلام است لذا تخلفاتی که به لحاظ قاچاق کالا و ارز در مرزهای کشور رخ می دهد برابر با قانون از لحاظ حقوقی و مطابق با شرع مقدس دین نکوهیده شده است.

رادفر خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های مختلف با حضور روحانیون، تشریح و بیان قبح قاچاق کالا بر اساس آموزه های دینی و آگاه سازی اذهان عمومی نقش موثری در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی مرزنشینان و جامعه دارد.

هم مرز بودن بودن با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان این استان را درموقعیت و جایگاه ویژه قرار داده است که با برنامه‌ریزی و توجه به تولیدات داخل، ارتقای سطح کیفیت محصولات تولید داخل در کنار توجه به معیشت مردم می توان به بخش قابل‌توجهی از ورود و خروج غیرقانونی کالا پایان بخشید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا