اخبار
کد خبر : 2613 ۱۳۹۵/۰۴/۰۷   

یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت گرامی داشته شد

همایش بیست و نهمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت و گرامیداشت 119 شهید این شهرستان امروز در مسجد جامع سردشت برگزار شد.

به گزارش نای قلم، این همایش با حضور استاندار و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی و وزیر انفال و شهیدان اقلیم کردستان عراق در مسجد جامع سردشت برگزار شد.

قرائت پیام رئیس مجلس شورای اسلامی، گلباران مزار شهدای بمباران شیمیایی سردشت و تشییع جنازه نمادین در شهر با حضور قشرهای مردم از برنامه های این همایش بود.

تهاجم غیرانسانی به سردشت؛ فجیع ترین تهاجمات شیمیایی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت از مردم این شهرستان به عنوان نماد پایداری و بردباری در برابر سختی ها یاد کرد.

علی لاریجانی در پیامی به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی سردشت که در آئین گرامیداشت شهدای این حادثه در این شهرستان قرائت شد، آورده است: بمباران ناجوانمردانه شیمیایی شهر سردشت قهرمان که از سوی رژیم غاصب صدام به وقوع پیوست، یکی از فجایع تاریخی و نقطه سیاه جنایت و نقطه عطف استفاده از سلاح های شیمیایی در طول جنگ تحمیلی بود که خسارات و آسیب های فراوانی به دنبال داشته است.

در این پیام آمده است: تهاجم غیرانسانی به شهر سردشت که به شهادت 110 نفر و مجروحیت و مصدوم شدن بیش از پنج هزار نفر از اهالی بی دفاع آن انجامید، از فجیع ترین و دردناک ترین تهاجمات شیمیایی بود که آثار و پیامدها و آلام و رنج های ناشی از آن بر پیکر مردم مظلوم این شهر همجون زخمی کهنه فراموش نخواهد شد.

لاریجانی در پیام خود عنوان کرده است: مردم مقاوم و صبور سردشت نماد پایداری و بردباری در برابر سختی ها هستند که با توکل به خدا و همت بلند آنها هیچ گاه این رنج و درد خللی در ارداده و ایمان آنها وارد نساخته است که درود و سلام خداوند بر این عزیزان و تمامی شهدا و مصدومین این حادثه باد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام آورده است: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این فاجعه و تجلیل از مقاومت و آسیب دیدگان امیدوارم با نگاه ویژه همه مسئولان نظام شاهد کاهش و التیام زخم های ناشی از بمباران شیمیایی در شهر سردشت و دمیدن روح نشاط و زندگی در بین مردم آن باشیم.

بمباران شیمیایی سردشت یک جنایت بزرگ بشری بود

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: بمباران شیمیایی سردشت یک جنایت بزرگ بشری بود.

سردار عابدین خرم افزود: 29 سال از روزی که بمب های شیمیایی بر سر زنان و کودکان و مردم بی دفاع این شهرستان فرود آمد، می گذرد اما با وجود گذشت سال ها همچنان تبعات تلخ این جنایت جسم و روح مردم سردشت را عذاب می دهد.

وی با بیان اینکه این جنایت توسط کسانی صورت گرفت که ادعای حقوق بشری دارند، اظهار کرد: مجامع بین المللی سال هاست سکوت اختیار کرده اند و هرگز برای درمان کودکان و زنانی که قربانی این جنایت شده اند، قدمی برنداشته اند.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی از هفتم تیر به عنوان نماد حقوق بشر آمریکایی یاد کرد و گفت: آمریکا با این پرونده سیاه و لکه های ننگی که در منطقه خاورمیانه از خود بر جای گذاشته، نباید هیچ زمان ادعای دفاع از حقوق بشر داشته باشد.

سردار خرم اضافه کرد: آمریکایی ها تنها در جایی که منافع خود و کشورهای سلطه گر و هم پیمانانشان تامین شود، دم از حقوق بشر می زنند اما در حقیقت اعتقادی به حقوق مردم ندارند.

وی گفت: سردشت گواه روشنی بر دروغگویی و اسلام ستیزی استکبار جهانی است و حوادث این شهر و قربانیان مظلوم آن هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهند شد.

سردار خرم اظهار کرد: تنها جرم مردم بی دفاع سردشت گفتن نه به استکبار و ایستادگی در برابر نیروهای رژیم بعثی عراق و حمایت از رزمندگان اسلام بود.

وی با بیان اینکه مردم سردشت بر گردن نظام حق دارند، افزود: مردم غیور و مقاوم شهر مرزی سردشت با ایستادگی و استقامت مثال زدنی خود در برابر دشمن بعثی، درس عزت و آزادگی را به همگان آموختند.

تنها کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت تجهیز شود

نماینده مردم شهرستان های سردشت و پیرانشهر هم خواستار فعال سازی و تجهیز تنها کلینک مصدومان شیمیایی سردشت شد.

رسول خضری افزود: کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت طرح اهدایی مقام معظم رهبری بود که در سال ۷۸ احداث شد اما متاسفانه هنوز در این کلینک امکانات درمانی قابل قبولی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات رهبری تامین شده است که این اعتبار در صورت خروج اداره بنیادشهید از ساختمان کلینیک قابل تخصیص خواهد بود.

خضری در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی مردم این شهرستان مرزی بر بازگشایی مزرهای این شهرستان تاکید کرد و گفت: بازشدن مرزها به دلیل وابستگی مرزنشینان برای امرار معاش از این طریق در اولویت شهرستان سردشت قرار دارد  چرا که امنیت پایدار قطعا در گرو معیشت پایدار است.

نماینده مردم شهرستانهای سردشت و پیرانشهر با تاکید بر تفکیک حوزه های نمایندگی مجلس شورای اسلامی سردشت از پیرانشهر اظهارداشت: باید به وضعیت معیشت مردم مرز نشین توجه ویژه شود و دو حوزه سردشت و پیرانشهر از یکدیگر تفکیک شود.

خضری با اشاره به اینکه سردشت می‌تواند نماد صلح ملت ایران مطرح شود افزود: سردشت به عنوان اولین شهر بی‌دفاع و غیرنظامی قربانی جنگ ‌افزارهای شیمیایی در سطح دنیا شناخته شده اما از این ظرفیت استفاده نشده است اگر جنایت صدام در بمباران شیمیایی سردشت از سوی مجامع بین المللی محکوم می شد حادثه حلبچه هرگز رخ نمی داد.

سردشت هفتم تیرماه سال ۶۶ در اوج جنگ ایران و عراق بمباران شیمیایی شد اما با گذشت سه دهه از این فاجعه مردم این دیار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همچنان از عوارض آن رنج می‌برند.

هر چند در اثر چهار بار بمباران هوایی رژیم بعث عراق در سال ۶۶، درجه رفیع شهادت به بیش از ۱۱۰ نفر از مردم بی گناه و مظلوم این شهر رسید اما هزاران نفر نیز به دلیل آثار زیانبار گاز خردل با گذشت ۲۹ سال هنوز تاوان این جنایت انسانی را پس می دهد.

سالروز بزرگداشت بمباران شیمیایی سردشت امروز تحت عنوان همایش داغ لاله ها با حضور مسئولان آذربایجان غربی و میهمانانی از اقلیم کردستان عراق بدون حضور مسئولان کشوری در سردشت برگزار شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا