اخبار
کد خبر : 2600 ۱۳۹۵/۰۴/۰۵   

استاندار: اولویت کاری مدیران رفع موانع سرمایه گذاری باشد

آمادگی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان دغدغه اصلی مدیریت ارشد استان مطرح است، به این خاطر چندی است که برای ایجاد این آمادگی همایش‌ها و نشست‌هایی در حال پیگیری و برگزاری است.

به گزارش نای قلم، امروز نیز چهارمین جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی به ریاست استاندار برگزار و مشکلات تامین آب نیروگاه ماکو، مشکلات گردشگری هزاره غرب ارومیه در زمینه تامین آب، واگذاری اراضی معافیت حقوق ورودی ماشین آلات و تجهیزات از گمرک بازرگان، مشکلات سوخت مواد اولیه آلدوراچلیک درب و مشکلات مالیاتی شرکت کیمیاگر پودر صدف ارومیه بررسی و در خصوص رفع این موانع و مشکلات بحث و تبادل نظر شد، در واقع دولت تدبیر و امید نشان داده است که با توجه ویژه به برنامه‌ریزی و التفات خاص به توان بخش خصوصی با مشارکت سرمایه گذاری خارجی، عزم راسخ دارد تا بینش، منش و روش تحول‌آفرینی را در اقتصاد پایه‌ریزی کند و اقتصاد دولتی را به اقتصادی پویا و پایدار استوار کند و این بزرگ‌ترین ویژگی مثبت و تفاوت آن با دولت گذشته است.

موضوع سرمایه گذاری خارجی در استانی چون آذربایجان غربی که به دلیل موقعیت ممتاز و منحصر به فرد آذربایجان غربی، دسترسی آسان کشور را به بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا امکانپذیر کرده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که با سرمایه گذاری مناسب برای توسعه زیرساخت های لازم، این استان می تواند به یکی از قطب های مهم اقتصادی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

در آذربایجان غربی زمینه های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی و گردشگری وجود دارد که همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند.

آب کافی، زمین حاصلخیز، وجود مناطق جنگلی، کوهپایه های سرسبز، پارک ملی دریاچه ارومیه، وجود ذخائر با ارزش معدنی، آثار باستانی و ابنیه تاریخی، آذربایجان غربی را به عنوان استانی سرسبز و مستعد در زمینه سرمایه گذاری کشاورزی، تجاری و صنعتی و جاذبه های گردشگری مطرح ساخته است.

آذربایجان غربی با بهره گیری از 9 گمرک و هشت بازارچه مرزی مشترک و با 967 کیلومتر مرز مشترک در همسایگی سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان قرار گرفته که توانمندی و موقعیت خاصی از نظر دسترسی آسان به بازارهای جهانی به ویژه بازار مهم اروپا به این استان بخشیده است.

این استان، با داشتن امکانات بالقوه مانند طبیعت چهارفصل و اقلیم مطلوب، تولیدات متنوع باغی، زراعی و دامی، معادن غنی، شهرک ها و نواحی صنعتی، فرودگاه، نیروی انسانی متخصص و خلاق و همچنین قرار داشتن در مهم ترین مسیر ترانزیتی کشور به سمت اروپا از جمله مناطقی محسوب می شود که سرمایه گذاری در آن می تواند با تضمین بالا برای توسعه و سودآوری همراه باشد.

بخش کشاورزی نیز در آذربایجان غربی خود از زمینه های مهم برای سرمایه گذاری است به طوری که این استان را در ردیف یکی از قطب های مهم کشاورزی با دارا بودن دومین منابع آبی کشور قرار داده است.

مجموعه این ظرفیت ها و توانمندی ها سبب شده است که آذربایجان غربی در منتهی الیه شمالغرب کشور سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری و کارآفرینی باشد.

تهیه بسته ویژه سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی شروع کننده جلسه بود، داود غفارپور با بیان اینکه تاکنون شش مورد موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری شده است، گفت: در سال جاری هیات هایی از کشورهای تایلند، چین، فرانسه، به مرکز خدمات سرمایه گذاری مراجعه کردند و مشاوره های لازم ارائه شده است.

وی ادامه داد: تدوین توانمندی های استان به طور خلاصه در قالب اینفوگرافی به سه زبان، تدوین لوح فشرده ای حاوی فیلم توانمندی های استان، تهیه کتاب راهنمای تأمین مالی خارجی و ترجمه پورتال مرکز به زبان های مختلف، تهیه نقشه مناطق سرمایه‌گذاری مستعد استان، تدوین برنامه جامع و کارگاه آموزشی از جمله برنامه های سال 95 این مرکز است.

غفارپور از تهیه بسته ویژه سرمایه گذاری در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: زمینه ها و فرصت های سرمایه گذاری، قابلیت ها و توانمندی های اقتصادی استان به تفکیک شهرستانی و نقشه راهنمای سرمایه گذاری در این بسته فراهم شده تا در اختیار افراد متقاضی قرار گیرد.

به گفته وی تعداد پروژه های مصوب در حوزه سرمایه گذاری خارجی از سال 92 تاکنون که منجر به صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی شده است، 9 مورد بوده که سه مورد از آنها مربوط به سال جاری است.

غفارپور اضافه کرد: از 24 پروژه سرمایه گذاری مصوب استان، پنج پروژه غیرفعال است و 17 پروژه در حال فعالیت است.

وی حجم سرمایه گذاری مصوب از ابتدای ورود سرمایه گذاری خارجی به استان را 368 میلیون دلار اعلام کرد که حجم سرمایه وارده بالغ بر 41 میلیون دلار است.

غفارپور با اشاره به اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری در سال 94، از جمله راهنمایی سرمایه گذاران خارجی جهت اخذ مجوز سرمایه گذاری، پیگیری مسائل و مشکلات پروژه های سرمایه گذاری خارجی که دارای مجوز سرمایه گذاری است، گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی در محل مرکز در هر 15 روز یک بار، بازدید از پروژه‌های مختلف با همراهی مدیران و نماینده‌های تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی استان همچنین بازدیدهای ادواری از دیگر اقدامات این مرکز در سال گذشته است.

توسعه زیرساخت ها؛ از ملزومات جذب سرمایه گذاری خارجی در استان

پس از بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، استاندار آذربایجان غربی به ایراد سخنرانی پرداخت.

قربانعلی سعادت گفت: ساماندهی و توسعه زیرساخت ها یکی از ملزومات جذب سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصادی استان است.

او در عین حال تصریح کرد: زیرساخت های لازم برای حضور و فعالیت سرمایه گذاران خارجی در استان وجود دارد اما باید دستگاه های اجرایی از این ظرفیت به درستی استفاده کنند.

استاندار آذربایجان غربی متذکر شد: فراهم کردن زیرساخت های اولیه مانند گاز، آب و برق برای واحدهای تولیدی از جمله وظایف قانونی است و بدون آنها نمی توان از سرمایه گذار خارجی دعوتی به عمل آید.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق اصل اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه‌گذار خارجی و ورود فناوری‌های نوین است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی یکی از حلقه‌های اتصال اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و سبب‌ساز رونق کار و سرمایه است.

سعادت تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در راستای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری تمام سعی خود را به کار گرفته تا سرمایه‌گذاران با امنیت کامل به امر سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار اهتمام ورزند.

او در پایان سخنان خود دستورات لازم را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی مشکل دار صادر و تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی رفع موانع سرمایه گذاری را در اولویت کاری خود قرار دهند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا