اخبار
کد خبر : 2588 ۱۳۹۵/۰۴/۰۳   

پارک های آموزش ترافیک؛ روشی تاثیرگذار در کودکان برای فردایی بهتر

به عقیده بسیاری از کارشناسان امور شهری و انتظامی؛ آموزش پایه ای یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای رفع بسیاری از مشکلات جامعه به ویژه بحث آموزش ترافیک از سنین کودکی است.

پر واضح است برای ارتقای ایمنی ترافیک و رعایت حقوق شهروندی باید آموزش در تمام مقاطع سنی وجود داشته باشد که به تاکید این عده از کارشناسان؛ عدم توجه به این امر بین گروه های مختلف آسیب پذیر در محیط ترافیک و کودکان به جهت عدم آموزش بیشترین صدمه را می بینند.
به اعتقاد آنها برای تاثیر گذاری بر کودکان از روش های گوناگون از قبیل آموزش نظری در مدارس، آموزش عملی تبلیغات و رسانه های گروهی می توان بهره گرفت اما آموزش های مستقیم رفتار ترافیکی به کودکان در محیط واقعی توأم با خطراتی برای آنها می باشد.
با این همه، یکی از روش های آموزش عملی به کودکان استفاده از پارک های آموزش ترافیک است که شبیه محیط واقعی ترافیک، به طور مثال راه ها، پیاده رو و خیابان ها، علایم راهنمایی، چراغ راهنماها و دیگر نشان ها در مقیاس کوچک تر طراحی و احداث می شود.
در این پارک ها محوطه کوچکی در مقیاس بسیار کوچک تر از پارک های آموزش ترافیک ماکت سازی می شود که در امر آموزش ترافیک از این مورد استفاده می کنند.

از اين‌رو شهرداري اروميه با راه‌اندازي پارك ترافيك شهرداری ارومیه از سال 91 در اين شهر، زمينه تقويت بعد آموزشي فرهنگ ترافيك در ميان كودكان و نوجوانان را فراهم كرده است.

مدیر ترافیک شهرداری ارومیه می گوید: روزانه 100 دانش آموز در پارک ترافیک شهرداری ارومیه، آموزش ترافیکی می بینند.

 مصطفي ميلاني، با اشاره به آشنایی كودكان با قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی در پارك ترافيك شهرداري، می افزاید: دانش آموزان با حضور در پارک ویژه ترافیک شهرداری ارومیه با اصول و قواعد ترافیک شهری از قبیل نحوه عبورازخیابان، توقف در خیابان و نحوه بستن کمربند آشنا می شوند.

وي با اعلام اينكه روزانه 100 دانش آموز در پارک ترافیک شهرداری ارومیه آموزش ترافیکی می بینند، اظهار می دارد:  میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در این دوره‌ها ۶ تا ۱۲ سال است.

مدیر پارک ترافیک شهرداری ارومیه ادامه می دهد: ازشش ماهه ی دوم سال 1391 تاکنون، بیش از 50000 دانش آموزان مقاطع سنی 7 تا 9 و 9 تا 12 سال در قالب پروژه‌های "بچه‌ها و خیابان" و "ایمنی و حرکت برای همه" قوانین راهنمایی و رانندگی را با استفاده از اسلایدهای آموزشی پارک آموزش ترافیک فراگرفته‌اند.

وي می افزاید: در اسلایدهای جدید آموزشی تلاش شده علاوه بر آموزش مسائل مرتبط با فرهنگ ترافیک، موضوعاتی از قبیل تاثیر آلایندگی خودرو‌ها بر محیط زیست و بازیافت قطعات خودرو‌ها نیز در قالب مفاهیمی ساده برای کودکان مطرح شود .

ميلاني با تاکید بر آموزش قواعد ترافیکی در سنین پایین، خاطرنشان می کند: پارک آموزش ترافیک محوطه‌ای است که به عنوان یک شهرک دارای تمام علایم وتجهیزات ترافیکی شهر نظیر خیابان، چهار راه، پل هوایی، خط کش عابر پیاده، تابلو‌های راهنمایی و ترافیکی و نیز مسیر دوچرخه سواری است که دانش آموزان در این محیط با تمام مفاهیم وموارد ایمنی و ترافیکی به صورت تئوری وعملی آشنا می‌شوند.

وي در ادامه از ثبت نام کودکان 4 تا 12 ساله در پارک آموزش ترافیک شهرداری ارومیه جهت غنی سازی اوقات فراغت در سال جاري خبر می دهد و می گوید: این دوره ها شامل کلاس های اسکیت، کاردستی، تئاتر، دوچرخه سواری، نقاشی، موسیقی، رباتیک، خوش نویسی و خوب نویسی، زبان، سفالگری، نجوم و ماشین سواری شارژی همه روزه در دو شیفت صبح و عصر برای کودکان  است.

مدير پارك ترافيك شهرداري اروميه اضافه می کند: علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام همه روزه در ساعات اداری به پارک آموزش ترافیک واقع در خیابان شهید دستغیب(مافی) خیابان دفاع مقدس مراجعه کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا