Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2581 ۱۳۹۵/۰۴/۰۲   

خسارت 250 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال زراعی جاری حدود 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

به گزارش نای قلم، اسمعیل کریم زاده در جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان اظهار کرد:  56 درصد خسارات وارده مربوط به سرمازدگی و افت دما به زیر صفر درجه در روزهای آخر اسفند ماه است و 21 درصد مربوط به تگرگ، حوادث طبیعی سیل و تخریب تاسیسات دامی و کشاورزی نیز در ردیف های بعدی از نظر میزان خسارت قرار دارند.

وی افزود: سال زراعی 93-94 نیز شاهد خسارت 606 میلیارد تومانی در بخش کشاورزی به بهره برداران بودیم.

به گفته کریم زاده خسارت وارده موجب شد بخشی از درآمد ناخالص استان در بخش کشاورزی از دسترس خارج شود.

وی همچنین از وارد شدن خسارت دو هزار و 800 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان در چهار سال گذشته خبر داد.

کریم زاده افزود: از 54 نوع حوادث غیرمترقبه شناخته شده در کشور در حدود 48 نوع این حوادث در استان ما به وقوع می پیوندد و سالانه باعث متضرر شدن کشاورزان استان می شود که در این راستا صندوق بیمه کشاورزی چتر حمایتی خوبی برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده است.

این مقام مسئول با تاکید برضرورت پرداخت به موقع غرامت محصولات کشاورزی به بیمه گذاران خسارت دیده آذربایجان غربی افزود: تاکنون از مجموع 606 میلیارد تومان خسارت برآورد شده در سال زراعی گذشته به محصولات کشاورزی و دامی استان، در حدود 28 میلیارد و 300 میلیون تومان توسط صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان خسارت دیده استان غرامت پرداخت شده است که رقم ناچیزی است و مابقی هنوز پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل مشکلات مالی مربوط به صندوق بیمه کشاورزی و کمبود تعداد کارگزاران و عدم حضور به موقع کارگزاران در محل وقوع خسارت، در پرداخت خسارت افراد بیمه شده از سوی صندوق با مشکلاتی مواجه بودیم و در سال جاری نیز این مشکلات کماکان وجود دارد اما با پیگیری های انجام شده و با افزایش تعداد کارگزاران برای برآورد خسارت و تخصیص به موقع اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی پیش بینی می کنیم امسال وضعیت پرداخت بیمه نسبت به سالهای گذشته بهبود یابد.

کریم زاده یادآورشد: در حال حاضر170 هزار هکتار از اراضی کشت شده استان اعم از آبی و دیم از مجموع 840 هزار هکتار از اراضی کشت شده در سال جاری تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار دارند که این میزان سطح بیمه رضایت بخش نیست و باید حداقل بیش از 50 درصد اراضی تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار بگیرند و از بهره برداران بخش کشاورزی استان نیز در خواست داریم برای جبران بخشی از خسارت وارده به محصولات کشاورزی خود برای بیمه نمودن محصولات خود اقدام کنند.

وی در خصوص وضعیت استمهال وام های کشاورزی کشاورزان خسارت دیده ناشی از حوادث غیر مترقبه، بیان کرد: در سال زراعی 93-94 میزان استمهال وام افرادی که وام آنها مشمول استمهال از سوی بانک های عامل معرفی شده بودند، رقمی در حدود 481 میلیارد تومان بود که بار مالی ناشی از استمهال وام های این افراد در طی سه سال در حدود 192 میلیارد تومان برآورد شده بود که به دلیل تاخیر در ابلاغ بانک مرکزی به بانک های عامل این کار با تاخیر عملیاتی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در این بازه زمانی تعداد 38 هزار و 501 پرونده به بانک های عامل معرفی شد که در حدود 34 هزار و 500 پرونده مربوط به بانک کشاورزی و مابقی مربوط به سایر بانک های عامل بود که عملکرد بانک کشاورزی در این راستا تا کنون مطلوب بوده است و مابقی بانک های عامل نیز قول مساعد داده اند در کوتاه ترین زمان ممکن استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده را عملیاتی کنند.

وی در ادامه سخنان خود بر تقویت تشکل های بخش کشاورزی در راستای افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگسازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی، توسعه کشتهای گلخانه ای و نصب سامانه های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغات استان برای کاهش تاثیرات مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی استان تاکید کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان 37 درصد است، گفت: درآمد کشاورزی به عواملی مثل بازار داخلی و خارج و خسارت های وارده به این بخش بستگی دارد و باید با رفع مشکلات، به توسعه توانمندی ها در این زمینه پرداخته شود.

جلیلی ادامه داد: در سال زراعی جاری، شهرستان ارومیه رتبه اول بیمه محصولات کشاورزی را از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است و شهرستان های تکاب و بوکان و مهاباد در رده های بعدی قرار دارند و کمترین میزان سطح بیمه در استان مربوط به شهرستانهای سردشت و ماکو است.

وی در ادامه به تبیین مهمترین چالشها و راهکارهای کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان پرداخت و بر کارآمد سازی نظام بیمه کشاورزی از طریق ارتقای کیفیت خدمات بیمه ای و تخصیص ردیف مستقل اعتباری برای صندوق بیمه کشاورزی تاکید کرد.

ایزد یار مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان نیز با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر میزان غرامت پرداختی در رتبه هفتم کشوری قرار دارد، افزود: از این رو توجه و اهتمام ویژه مقامات عالی استان در خصوص تخصیص اعتبارات وِیژه ملی و استانی برای جبران هر چه سریع ترخسارت کشاورزانی که متضرر شده اند، در جهت افزایش رغبت کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولاتشان لازم و ضروری است.

وی با تاکید بر توسعه بیمه در صنعت دامداری و طیور افزود: تنها سه درصد دامداری های صنعتی و ستنی استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند که این وضعیت مطلوب نیست.

احرامی مسئول ستاد حوادث غیرمترقبه و بیمه کشاورزی استان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی و کاهش مخاطرات طبیعی در طی سال های اخیردر استان پرداخت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا