اخبار
کد خبر : 2568 ۱۳۹۵/۰۴/۰۱   

دستگاه های ذیربط در موضوع آسیب‌های اجتماعی زیر یک سقف گرد هم آمدند

 نخستین جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان امروز در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد؛ ستادی که قرار است تمام دستگاه های ذیربط در موضوع آسیب‌های اجتماعی استان در زیر سقف آن گرد هم آیند و آسیب های اجتماعی را مدیریت کنند، پیشنهادی که توسط وزارت کشور به تصویب رسیده است.

به گزارش نای قلم، احصاء، اولویت بندی، توصیف و تبیین و علت یابی آسیب های اجتماعی متناسب با شرایط بومی استان، تدوین سیاست ها و ارائه راهکار به منظور پیش بینی، پیشگیری، کاهش و مقابله با آسیب های اجتماعی با مشارکت دستگاه های ذیربط و تقویت زمینه های همکاری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مسئول و پایش برنامه ها و فعالیت های دستگاه ها و سازمان ها و نهادها در حوزه آسیب های اجتماعی در زمره اهم مسئولیت های پیش بینی شده برای این ستاد است.

آنچه که در این نشست بر آن تاکید شد، بررسی آسیب های اجتماعی استان و ارائه راهکارهایی با مشارکت همه دستگاه های اجرایی مرتبط و مردم و استفاده از ظرفیت های مردمی در این زمینه بود چرا رفع نگرانی های اجتماعی، کاری نیست که توسط یک شخص و یک دستگاه و یک گروه خاصی انجام شود بلکه در این زمینه همه باید مشارکت جدی داشته باشند و با برنامه ریزی، به ساماندهی چالش های موجود بپردازند.

ایجاد اشتغال برای جوانان، توسعه مراکز ورزشی ارزان قیمت، تشویق جوانان به ازدواج، استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی، ارائه آموزش های مورد نیاز به جوامع هدف، افزایش مراکز ترک اعتیاد، ساماندهی و گسترش خدمات در مناطق حاشیه ای و توجه به آسیب های اجتماعی موجود در مدارس از پیشنهادات و موارد مطرح شده توسط اعضای ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی در این جلسه بود.

سپس استاندار آذربایجان غربی به عنوان آخرین سخنران این نشست سخنانی در جمع بندی مطالب ایراد کرد.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله اصلی ترین اولویت های کاری دولت در این حوزه است، تاکید کرد که تشکل های مردمی و نهادهای فرهنگی با توجه به ظرفیت های ارزشمندی که دارند می توانند در این زمینه به ما کمک کنند، همچنین می توان ظرفیت هایی که در دستگاه های دولتی وجود دارد را نیز در پیشبرد این برنامه ها به کار گرفت.

وی بر تقویت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه تأکید کرد و افزود: ورود مردم به عرصه مبارزه با آسیب های اجتماعی باعث موفقیت در اجرای برنامه‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد علیرغم اینکه تلاش های ویژه ای در این زمینه در حال انجام است اما دستگاه های ذیربط باید برنامه های خود را برای ساماندهی آسیب های اجتماعی ارائه دهند تا امسال برنامه های عملیاتی تر در این زمینه داشته باشیم .

سعادت به این نیز اشاره کرد که دانشگاه ها، مدارس، شهرداری ها و بخصوص دستگاه های فرهنگی نقش ویژه ای در این میان ایفا می کنند و باید دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی استان بر روی اقداماتی مانند ارائه مشاوره به جوانان در زمینه راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی مختلف و تحکیم بنیان خانواده ها برنامه ریزی های اساسی انجام دهند.

وی افزود: باید از ظرفیت های موجودی که در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در بحث اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و... وجود دارد، به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و در صورت کمبود امکانات نیز برای ارتقای ظرفیت و امکانات تلاش کنیم.

سعادت با بیان اینکه مقابله موثر با آسیب های اجتماعی، نیازمند برنامه ریزی های اصولی و کارهای اساسی است نیز گفت که از تمام دستگاه های عضو ستاد ساماندهی آسیب های اجتماعی انتظار می رود در اسرع وقت، طرح ها و برنامه های کارشناسی خود را در این خصوص به دبیرخانه ستاد ارائه کنند تا بتوانیم با تصویب برنامه ها و تامین اعتبار اجرایی آنها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، آنها را وارد فاز عملیاتی کنیم.

استاندار آذربایجان غربی در بخشی از سخنان خود به حمایت از معتادان بهبود یافته اشاره کرد و گفت: پذیرش معتادین بهبود یافته در اجتماع و خانواده بسیار پراهمیت است از این رو برای معتادینی که ترک کردند باید وام خوداشتغالی، مراکز ورزشی مناسب، تشویق برای ازدواج جوانان ایجاد کنیم و برای جوانان آموزش‌های مورد نیاز پیشگیری از اعتیاد، آموزش خانواده، حمایت و افزایش مراکز ترک اعتیاد، ساماندهی حاشیه نشینی را در دستور کار قرار دهیم.

به هر حال باید اذعان کرد که تقویت نظارت های اجتماعی رسمی، دولتی و نیز نظارت های مردمی و محلی، جلوگیری از مهاجرت های بی رویه به شهرهای بزرگ و جلوگیری از پرداختن جوانان به اشتغال های كاذب، ایجاد تسهیلات لازم برای جوانان و نوجوانان از قبیل وام ازدواج، وام مسكن، وام اشتغال و برخورداری نوجوانان و جوانان از تسهیلات اجتماعی و غیره می تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار موثر و مفید باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا