اخبار
کد خبر : 2552 ۱۳۹۵/۰۳/۳۰   

گزارش مردمی از برچسب‌های تبلیغاتی تخلیه فاضلاب روی در و دیوار ساختمان‌ها

تبلیغات یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای رونق دادن به کسب‌وکار است؛ به همین منظور شرکت‌های خدماتی همواره برای به‌دست‌آوردن مشتری اقدام به تبلیغات گوناگون در سطح شهر می‌کنند؛ لوله‌بازکن‌ها و تخلیه‌چاه‌ها یکی از این شرکت‌های خدماتی هستند. آنها در و دیوار و نمای بیرونی خانه‌ها را بهترین جا برای تبلیغات شهری می‌دانند و برای تبلیغات از برچسب‌های کوچک استفاده می‌کنند و هر کجا دلشان بخواهد آنها را نصب می‌کنند؛ از کنار آیفون، در و دیوار ساختمان‌ها تا روی لوله‌های گاز و پلاک‌های خانه این تبلیغات مشاهده می‌شود.

اما این اقدام شرکت‌های لوله‌بازکنی و تخلیه‌چاه برای ارائه خدمات‌شان نازیبایی شهری در بنای ساختمان‌ها را به دنبال آورده است و شهروندان باید با کاردک به جان این برچسب‌های کوچک رنگی بیفتند؛ در این گزارش بیشتر به این معضل پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 مدیر یک مجتمع مسکونی دراین‌باره می‌گوید: بیشتر تبلیغات برچسب‌ها متعلق به شرکت‌های لوله‌بازکنی و تخلیه‌چاه است و هرازگاهی به اتفاق همسایگان اقدام به پاک‌سازی در و دیوار مجتمع می‌کنیم اما مجددا برچسب‌های جدید جایگزین می‌شود؛ آن‌طورکه ما نظارت می‌کنیم هر دو هفته یک‌ بار، چند شرکت اقدام به نصب این برچسب‌ها می‌کنند و برای نصابان این برچسب‌ها مهم نیست که به روی دیوار برچسب وجود دارد یا نه هدف آنها نصب مجدد برچسب‌هاست».

او تصریح می‌کند: «به قدری این برچسب‌ها قدرت چسبانندگی دارند که به همین راحتی نمی‌شود با دست یا تیغ، آنها را پاک کرد و در هنگام پاک‌سازی با کاردک به در و دیوار آسیب وارد می‌شود».

روی یک ساختمان نوشته شده «نصب هرگونه تبلیغات، پیگرد قانونی دارد». علت این نوشته را از مالک این ساختمان جویا شدیم، او می‌گوید: «به قدری از نصب این برچسب‌ها خسته شدم که تصمیم گرفتم تا این نوشته را روی دیوار محل سکونتم نصب کنم تا دیگر شاهد نصب نادرست تبلیغات روی دیوار خانه‌ام نباشم».

آقای یوسفی ادامه می‌دهد: «از زمانی که این نوشته را نصب کرده‌ام کمتر تبلیغات صورت می‌گیرد و تنها چند شرکت هستند که به این نوشته توجهی نمی‌کنند».

امیر یکی دیگر از شهروندان است. او دراین‌باره می‌گوید: «پدرم یک کاردک بالای در حیاط خانه‌مان گذاشته است تا به محض اینکه این برچسب‌ها نصب شد آنها را پاک کند».
تبلیغات سنتی
با شماره‌اي كه روي يكي از اين برچسب‌هاي تبلیغاتی است تماس می‌گیریم و از فردی که گوشی را برداشته است علت این روش تبلیغات را جویا می‌شویم. او در ابتدا منکر این روش تبلیغات می‌شود، بعد از اینکه مطمئن می‌شود خبرنگار هستیم، می‌گوید: «این افراد که وارد این شغل می‌شوند توان هزینه‌های بالا برای تبلیغات به شکل روزنامه و بیلبورد شهری را ندارند؛ در ضمن این نوع تبلیغات از سالیان دور در این صنف رواج داشته است به‌طوری‌که به محض اینکه شهروندان نیازی به تخلیه‌چاه و لوله‌بازکن داشته باشند به دم در خانه‌هایشان می‌آیند تا شماره تماس ما را به دست آورند. بگذارید برایتان این‌طور مطرح کنم که گرفتگی چاه به شکل ناگهانی صورت می‌گیرد و شهروندان تمایل دارند هرچه زود‌تر این مشکل‌شان برطرف شود به‌همین‌دليل همواره باید شماره تماس این شرکت‌های خدماتی در مقابل دیدگان شهروندان قرار داشته باشد».
او ادامه می‌دهد: «انصاف نیست که با تبلیغات شرکت‌های خدماتی برخورد کنند؛ چراکه بسیاري از افراد جامعه از خدماتی که ما به آنها ارائه می‌دهیم راضی هستند؛ ازسوی‌دیگر خدمات ما به شکل شبانه‌روزی است و همکارانم در هر زمان از شبانه‌روز اقدام به تخلیه و بازکردن چاه فاضلاب خانه‌ها می‌کنند.»
شهرداری باید محیطی مناسب برای تبلیغات محلی راه‌اندازی کند
موضوع نصب برچسب‌ها را از یک کارشناس بازرگانی پیگیری کرده‌ایم «لیلا شیخ‌پور» در این‌باره می‌گوید: «شهرداری باید مکان‌هایی را برای نصب برچسب‌های تبلیغاتی در هر محله‌ای از شهر راه‌اندازی کند تا عموم افراد بتوانند بدون هزینه از آن استفاده کنند و چهره شهر نیز نازیبا نشود».

او در پاسخ به این سؤال درباره اینکه در سایر شهرهای بزرگ دنیا این پدیده وجود دارد و برای مقابله با آنچه راهکارهایی می‌اندیشند؟ پاسخ می‌دهد: «این پدیده در بعضی از شهرهای بزرگ کشورهای اروپایی هرازگاهی مشاهده می‌شود، اما نه به این شکلی که ما شاهد آن هستیم. قانونی که در بعضی از کشورهای دیگر است به این شکل است، در صورتی که شرکت‌ها برای تبلیغات چهره شهر را نازیبا کنند آن‌وقت دستگا‌ه‌های اجرائی با آنها برخورد می‌کنند و باید جریمه سنگینی را به خزانه دولت پرداخت و همچنین اقدام به پاک‌سازی محیط‌های موردنظر کنند.

او در پایان صحبت‌هایش می‌افزاید: «به دلیل نبود قانون مناسب برای برخورد با تبلیغات غیرمجاز، تعدادی از شرکت‌های خدماتی اقدام به نصب تبلیغات غیرقانونی می‌کنند که جا دارد دستگاه قضائی شعبه تبلیغات غیرمجاز را در یکی از مجتمع‌های قضائی راه‌اندازی کند تا با خاطیان برخورد قانونی صورت بگیرد.»
این شیوه تبلیغات سال‌هاست که برای این شرکت‌های تخلیه چاه و فاضلاب انجام می‌شود و تاکنون درباره آن نیز مطالب زیادی نوشته و گفته شده است، بااین‌حال همچنان رایج‌ترین شیوه تبلیغاتی این کسب‌وکارهاست.
درهمین‌حال چندی پیش خبرآنلاین با مصطفی ترک‌همدانی، وکیل دادگستری در‌‌این باره گفت‌وگویی کرده و از او پرسیده بود: «چطور می‌شود از تخریب‌کنندگان اموال خصوصی مانند شرکت‌هایی که تبلیغات برچسبی دارند، مطالبه خسارت کرد؟» که این وکیل دادگستری چنین پاسخی به این سؤال داد: «جنبه عمومی این جرم این است که اگر کسی به اموال عمومی و شهرداری‌ها آسیب بزند، باید جبران کند و در قانون نیز جرم‌انگاری دارد و مجازات آن پرداخت صدتومان جریمه است. ولی اینکه به چه نحوی بخواهند مطالبه خسارت کنند، مردم باید به طرفیت کسی که این عمل غیرقانونی را انجام داده، دادخواست تنظیم و تقدیم مرجع قضائی کنند و طرف مقابل احضار شود و با توجه به مستندات موجود و گزارش کارشناسی مبنی‌بر میزان صدمه و تخریب یا ازبین‌رفتن در و دیوار یا هر شیء دیگری، مطالبه وجه کنند».

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا