Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2529 ۱۳۹۵/۰۳/۳۰   

از واردات حمایت نمی کنیم

جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی در محل هتل آنای ارومیه تشکیل شد.

به گزارش نای قلم، جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ریاست قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و با حضور نادر صفرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، غلامرضا بابایی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، نادر قاضی پور و هادی بهادری دو تن از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ناصر حضرتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، حسین فروزان مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و سایر اعضای این شورا ارومیه برگزار شد.

استاندار آذربایجان غربی در این جلسه که با محوریت بررسی مسائل و مشکلات مختلف منطقه آزاد ماکو تشکیل شده بود، گفت: منطقه آزاد ماکو با توجه به داشتن پتانسیل های بالقوه و بالفعل و همجواری با کشور ترکیه و در صورت رعایت مولفه های مدیریتی، جذب سرمایه گذاری های خارجی و حرکت در راستای قوانین و اهداف و چشم انداز ترسیم شده برای آن، می تواند الگوی شاخصی در میان مناطق آزاد کشور باشد.

رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: در منطقه آزاد ماکو با توجه به چشم انداز آن باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری به منظور ایجاد زیرساخت های مورد نظر مهیا ساخت.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های گردشگری منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت های گردشگری در راستای توسعه صنعت توریسم در منطقه آزاد ماکو مورد توجه است و در این راستا اقدامات مورد نیاز در حال انجام است.

وی ابراز داشت: گسترش خدمات در مناطق مرزی و مهیا کردن زیرساخت ها از جمله در منطقه بورالان ماکو و ایجاد کشت و صنعت در مناطقی نظیر ارس از جمله مولفه های حائز اهمیت در این منطقه محسوب می شود.

سعادت در پایان سخنان خود افزود: از واردات به جز واردات مواد اولیه و فناوری های نوین و کالاهای سرمایه ای حمایت نمی کنیم و در این زمینه، نظر شورای مناطق آزاد نیز این است که منطقه آزاد ماکو به پایگاه صادراتی تبدیل شود.

مشکل اصلی منطقه در حوزه زیرساخت هاست

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو هم در این جلسه، گزارشی را از موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، پتانسیل ها و توانمندی های منطقه، پروژه ها و زیرساخت های در دست اقدام و آماده بهره برداری و همچنین مهمترین مسائل و مشکلات منطقه آزاد ماکو ارائه کرد.

حسین فروزان گفت: بهره گیری از پتانسیل ها، ابزارها و توان اتاق بازرگانی به منظور تسهیل روند رشد و توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو در حوزه های مختلف اقتصادی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به چشم انداز و اهداف توسعه ای منطقه آزاد ماکو، مطالعات و امکان سنجی اجرای پروژه های زیربنایی و زیرساختی متعددی در منطقه انجام شده که تا چند ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو، مطالعات و احداث و تکمیل فرودگاه بین المللی ماکو، تعریض راه های مواصلاتی،ایجاد پایانه های صادراتی منطقه، شهرک سنگ، شهرک صنعتی، زیباسازی شهر ماکو با توجه به وجود بازارچه مرزی، ساخت اولین هتل بین المللی 5 ستاره، نمایشگاه بین المللی و نیز پارک امام خمینی را از جمله طرح ها و پروژه های مورد نظر قلمداد کرد که در دست مطالعه بوده و یا در آینده نزدیک به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

فروزان همچنین ضمن تشریح پتانسیل های منطقه آزاد ماکو در بخش کشاورزی از جمله در حوزه شیلات و نیز بخش معادن از نظر دارا بودن معادن غنی و تنوع آن در منطقه که تاکنون بهره برداری مناسبی نشده است، گفت: اقدامات و برنامه های توسعه ای در بخش های مورد نظر نظیر ایجاد شهرک سنگ که 200 هزار هکتار آن آماده بهره برداری می باشد، انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های شهرک صنعتی منطقه نیز با 140 هزار هکتار در نزدیکی مرز بازرگان آماده شده است که 40 هزار هکتار در سه ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با بیان تسهیلات و مزایای سرمایه گذاری و معافیت های مالیاتی و گمرکی در منطقه آزاد ماکو و همچنین تشریح مهمترین مسائل و چالش های پیش روی توسعه این منطقه گفت: مشکل اصلی منطقه در حوزه زیرساخت ها است.

وی از استاندار آذربایجان غربی خواستار حمایت های لازم در زمینه ایجاد توسعه و تکمیل راه آهن تبریز به ماکو و حمایت از جذب سرمایه گذاری های مورد نظر شد و نقش آن را در توسعه و تکمیل راه های مواصلاتی منطقه ای و بین المللی منطقه آزاد ماکو و نیز استان حائز اهمیت دانست.

ضرورت الحاق شهرستان چالدران به منطقه آزاد ماکو

در ادامه جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت الحاق شهرستان چالدران به منطقه آزاد ماکو تاکید کرد.

وی همچنین لزوم ارتقای توان تولید ملی و افزایش صادرات به جای واردات در منطقه آزاد ماکو را مورد تاکید قرار داد.

قاضی پور در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارائه پیشنهادات و برنامه های مورد نظر در سند برنامه ششم توسعه جهت تامین معیشت مردم و مد نظر قرار دادن تمامی زیربخش های اقتصادی در حوزه بخش خصوصی و تعاونی در راستای مولفه های اقتصاد مقاومتی تاکید نمود.

مناطق آزاد و ویژه رقیب یکدیگر نیستند

هادی بهادری از دیگر نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان دیدگاه های خود در زمینه شاخص های مناطق ویژه و مناطق آزاد اظهار داشت: پازل و مسائل مناطق مذکور را باید به نحوی در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های مورد نظر مد نظر قرار دهیم که منافع حداکثری برای کشور حاصل شود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه رقیب یکدیگر نیستند و هر کدام ماموریت ویژه ای دارند گفت: در مناطق آزاد نیز بایستی ضمن ایجاد زیرساختهای مناسب بویژه در بخش های معدن و کشاورزی از جمله ایجاد کشت و صنعت و دامداری های بزرگ در جهت توسعه مناطق مذکور حرکت کنیم.

بهادری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتی در تدوین پیشنهادات برنامه ششم توسعه کشور تاکید کرد.

در ادامه جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پیشنهادات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه توسط مشاور حقوقی اتاق ارومیه جهت تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی استان قرائت گردید و سایر اعضای شورا نیز به بیان دیدگاه ها و نکته نظرات خود پرداختند.

پس از پایان این نشست، اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در ضیافت افطاری اتاق بازرگانی ارومیه در محل هتل آنا شرکت کردند.

شایان ذکر است، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان ها به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت های اقتصادی این بخش ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذی‌ربط تشکیل شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا