اخبار
کد خبر : 2510 ۱۳۹۵/۰۳/۲۴   

مجموع سرقت ها در آذربایجان غربی کاهش یافت

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و عملکرد 80 روزه پلیس آگاهی استان که خواستگاه تشکیل آن به شکل سازمان یافته به دنبال تامین امنیت است را تشریح کرد.

به گزارش نای قلم، امنیت یکی از مهمترین نیازهای جوامع امروزی است که در سایه وجود آن شهروندان فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های‌شان را پیش می‌برند.

اما در مواقعی مشكلات اقتصادي، انسان هاي سالم را در مسير انحراف و کجروي قرار مي دهد، در چنين فرآيندي بدون ترديد اخلاقيات اجتماعي کمرنگ مي شود و زمينه بروز قانون گريزي افزايش مي يابد که در این صورت آرامش و امنیت نیز تحت الشعاع قرار می گیرد، چرا که قانون راه و رسم و نظم و نظام مصوب است که زندگي اجتماعي انسان ها را امنيت بخشيده و سلامت جامعه را تامين مي کند.

آنچه نباید از نظر دور داشت این است که "امنیت" و "احساس امنیت" از مقوله‌های بنیادین حقوق شهروندی و وظیفه اصلی نیروی انتظامی، برقراری نظم، امنیت عمومی و ارتقای احساس امنیت بین شهروندان است اما این موضوع بدون همکاری دوطرفه بین پلیس و مردم امکان‌پذیر نبوده و هر مقدار مشارکت مردم در برقراری امنیت اجتماعی بیشتر باشد به همان میزان، برقراری امنیت و احساس امنیت بین شهروندان نیز بیشتر خواهد بود.

در این میان سرقت نیز یکی از جرایمی است که می‌تواند ایجاد احساس ناامنی را افزایش دهد، که سردار ناصر اصلانی در نشست خبری خود اعلام کرد مجموع سرقت ها در آذربایجان غربی در 80 روز گذشته شش درصد و سرقت‌های جزء 12 درصد کاهش یافته است.

فرمانده انتظامی استان ادامه داد: در این مدت یک هزار نفر سارق در 14 موضوع سرقت دستگیر شده‌ اند که متاسفانه 67 درصد آنها دارای سابقه اعتیاد، اغلب بیکار و طرد شده از خانواده بودند و 70 درصد دارای سابقه سرقت هستند.

اصلانی ارزش ریالی اموال مسروقه را 90 میلیارد ریال اعلام کرد که اموال شناسایی شده به مالباختگان برگردانده شد.

انهدام 20 باند سرقت موضوع دیگری بود که فرمانده انتظامی استان خبر از آن داد و اینکه با متلاشی شدن این تعداد باند 70 نفر دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: در این بازده زمانی همچنین 23 واحد صنفی که در موضوع خرید و فروش اموال مسروقه نقش داشتند پلمب شدند و برخورد قانونی با آنها صورت گرفت.

انجام 811 فقره عملیات در حوزه قاچاق کالا

فرمانده انتظامی استان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد؛ واقعیت تلخی که همچنان ادامه داشته، خود جزیی از وصله ناچسب اقتصادمان است و بسان آفتی خزنده، تولید و اشتغال را تهدید و امنیت اجتماعی را خدشه‌دار می کند، مصرف‌زدگی را ترویج و سرمایه‌ها را فراری می دهد و ده‌ها مصیبت دیگر برای جامعه پدید می آورد.

اصلانی گفت: در حوزه قاچاق کالا 811 فقره عملیات علیه عناصر اصلی قاچاقچیان کالا انجام گرفته است که در این راستا 550 نفر متهم دستگیر شدند.

 وی تعداد پرونده های تشکیل شده در این مدت را 14 فقره اعلام و اضافه کرد: ارزش ریالی این تعداد پرونده متشکله یک میلیارد ریال است که 288 دستگاه خودرو از عناصر اصلی قاچاقچیان کالا که اغلب خودروهای سواری و سنگین بودند متوقف شدند.

فرمانده انتظامی استان اظهار کرد: در این رابطه ارزش ریالی کالاهای مکشوفه نیز 90 میلیارد و 562 میلیون و 885 هزار ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته 44 درصد افزایش کشف به ثبت رسیده است.

وی به موضوع آدم ربایی اشاره و اضافه کرد: امسال 100 درصد پرونده‌های آدم‌ربایی کشف شده است.

اصلانی با بیان اینکه در بحث کلاهبرداری 75 درصد پرونده ها منتج به نتیجه شده است، افزود: 139 نفر متهم در موضوع کلاهبرداری و 234 نفر در جعل اسناد دستگیر شده اند.

فرمانده انتظامی استان از کاهش 3.7 درصدی در کلاهبرداری و افزایش شش درصدی در جعل اسناد خبر داد.

وی سیگار، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، چای، موبایل، تجهیزات گیرنده ماهواره و مشروبات الکلی را از اولویت های قاچاق کالا در استان عنوان کرد.

تشکیل 20 فقره پرونده زمین خواری در استان

جرایم اقتصادی از جمله معضل زمین خواری محور دیگر سخنان فرمانده انتظامی استان بود، زمین خواری به عنوان یکی از جرایم اقتصادی تغییر کاربری زمین ها بدون طی مراحل قانونی است که افراد با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلاءهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوء استفاده های مالی و ملکی می پردازند.

اصلانی در این زمینه اعلام کرد: امسال 20 فقره پرونده زمین خواری در استان تشکیل شده است که در این راستا 37 هکتار از اراضی ملی و دولتی به ارزش 406 میلیارد ریال از متجاوزان و متصرفان خلع ید شد و 25 نفر نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا