اخبار
کد خبر : 2491 ۱۳۹۵/۰۳/۲۲   

موج امید روی دریاچه

سیدهادی بهادری امروز در کسوت نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه آخرین نشست خبری خود را برگزار کرد.

به گزارش نای قلم، سیدهادی بهادری که توانست 10 اردیبهشت ماه پیروز انتخابات شده و به عنوان نماینده شهرستان ارومیه وارد مجلس شود از مسوولیتی که در ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد، کناره گیری می کند چرا که معتقد است نماینده مجلس شورای اسلامی، وظایف مهم و سنگینی در برابر ملت به عهده دارد و باید در برابر خواسته های مردم پاسخگو بوده و مخلصانه در پی رفع مشکلات آنان باشد هر چند که در نشست دو ساعته خود بارها تکرار کرد که احیای دریاچه ارومیه و نظارت بر روند امور اولویت کاری اش خواهد بود.  

او سپس دستاوردهای برنامه دوساله ستاد احیا را از زمانی که فرمان حسن روحانی در تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه صادر و سکان این ستاد به دست متخصصان و پژوهشگران مستقل و کارآزموده سپرده شد، تشریح کرد.

آنچه عنوان شد حکایت از بازگشت بسیاری از شاخص‌ها به شرایط طبیعی و حتی مطلوب دارد، شاخص‌هایی که به معنای واقعی کلمه در شرایط اضطرار و بحران قرار گرفته بودند و به اذعان برخی از کارشناسان در دولت قبل امیدی به احیای آن نبود.

نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت که دستاورد بزرگ برنامه دو ساله نشان داد با مدیریت یکپارچه، دریاچه ارومیه قابلیت احیا و سطح و عمق آب قابلیت افزایش دارد.

در برنامه تثبیت موفق بوده ایم

بهادری اظهار کرد: 2 سال نخست برنامه احیا که بر محور تثبیت بنا شده، 26 برنامه و 77 پروژه تعریف شده است که عملکردها نشان می دهد در برنامه تثبیت موفق بوده ایم و برنامه بهتر از آنچه فکر می‌کردیم پیش رفته است.

او سپس در قالب آمار به سخنان خود ادامه داد و گفت که تراز دریاچه ارومیه در 20 خردادماه سال جاری 1271.07 متر از سطح دریا رسیده است در حالی که این تراز در روز مشابه سال 94، "1270.55" متر، در روز مشابه سال 93، "1270.61" متر و در روز مشابه سال 92، "1270.99" متر بود و امروز شاهد افزایش 52 سانتی متری تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته هستیم.

یکی از شاخص‌های مهم که در چنین وضعیتی می‌تواند ملاک ارزیابی باشد، میزان بارش در مدت‌های مشابه سال آبی است که به گفته نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان بارندگی در سال جاری و گذشته یکسان بوده و میزان دمای هوا یک درجه افزایش داشته است.

در همین حال بسیاری از دوست‌داران طبیعت و محیط‌ زیست می‌پرسند چه مقدار از این تغییر وضعیت دریاچه ارومیه حاصل اقدام انجام‌شده برای احیای این دریاچه است و چه مقدار به وضعیت طبیعت و بارش برف و باران‌ها مرتبط است. پرسشی که در دل خود این نکته را دارد که آیا چنین وضعیتی برای دریاچه پایدار خواهد بود یا بار دیگر باید عقب‌نشینی آب دریاچه و بازگشت آن به حالت قبل را شاهد باشیم، که بهادری پاسخ داد: اقداماتی مانند اتصال رودخانه زرینه رود به سیمینه رود، لایروبی و ساماندهی همه رودخانه‌های منتهی به دریاچه باعث شده است آب‌های جاری در آن به شکل بهتری به بستر دریاچه برسد.

وی رها‌سازی آب از پشت سدها از جمله سدهای زولا، حسنلو، مهاباد، بوکان و ساروق تکاب از سمت آذربایجان غربی و ممانعت از آّبگیری سد شهید مدنی و آزادسازی قلعه‌چای عجب‌شیر از سمت آذربایجان شرقی را از دیگر دلایل مهم افزایش میزان تراز دریاچه ارومیه عنوان کرد.

به گفته نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه، همچنین با توجه به اقداماتی که در زمینه تغییر الگوی کشت و مدرن‌سازی شیوه‌های آبیاری در حوضه آبریز دریاچه انجام شده است، نیاز آبی منطقه کاهش یافته است.

هفته گذشته بود که با شروع فصل گرما و افزایش تبخیر، برخی رسانه ها به نقل از کارشناسان از احتمال خشک شدن دریاچه در شهریور و مهر خبر دادند و اینکه با توجه به میزان تبخیر آب دریاچه ارومیه و همچنین افزایش دما، پیش‌بینی می شود در شهریور و مهر امسال قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه خشک و قسمت شمالی و جنوبی دریاچه از هم جدا شود.

روزانه حدود 0.5 سانتی متر از آب دریاچه تبخیر می شود

نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمینه تبخیر آب دریاچه نیز با اظهار نگرانی از تغییر اقلیم، افزایش دما و گازهای گلخانه ای اظهار کرد که در شرایط حاضر روزانه حدود 0.5 سانتی متر از آب دریاچه تبخیر و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریورماه 45 سانتی متر از ارتفاع دریاچه کم شود اما با وجود این در بیش از 50 درصد سطح دریاچه ارومیه آب وجود دارد که وضعیت مناسبی است.

بهادری با بیان اینکه در شرایط حاضر در سطح حدود دو هزار و 800 کیلومتر مربع از دریاچه ارومیه آب وجود دارد، تصریح کرد: برای امکان زیست آرتمیا 14 میلیارد متر مکعب آب نیاز است و این در حالیست که دریاچه ارومیه حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب دارد.

برنامه ستاد رساندن تراز اکولوژیک به 1274.1 سانتی متر است

به گفته وی برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه رساندن تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه به 1274.1 سانتی متر است.

وی اضافه کرد که علاوه بر افزایش نیم متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، افزایش حدود یک متری عمق دریاچه ارومیه نوید آن را می دهد که ورود آب به دریاچه باعث حل شدن نمک های کف دریاچه شده و نگرانی های از بابت عمق دریاچه نیز کاهش یابد.

نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب از کانی سیب نیز گفت: حفاری تونل 36 کیلومتری انتقال آب از کانی سیب در حال انجام است به طوری که در شش ماه گذشته 2 هزار و 500 متر از سمت نقده حفاری شده است و طبق برنامه مقرر است روزانه 15 متر از این تونل حفاری شود تا در سال 97 به بهره برداری برسد.

بهادری از ورود دستگاه دوم حفاری تونل به کشور برای انتقال آب از حوضه دیگر به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این دستگاه نیز پس از ورود به کارگاه و نصب و راه اندازی از ابتدای مردادماه سال جاری کار خود را برای حفر تونل آغاز می کند.

مجموعه این عوامل و اقدامات، آن چیزهایی است که نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه می‌گوید و شرایط ظاهری نیز موج امید روی دریاچه را نشان می‌دهد.

باشد که در سال جاری با درایت و امید شاهد بازگشت کامل حیات به نگین فیروزه‌ای شمال باختری وطن باشیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا