Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2485 ۱۳۹۵/۰۳/۲۱   

احیای دریاچه ارومیه صبری 10 ساله می طلبد

مسئول کارگروه نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه احیای دریاچه برنامه ای بلندمدت و 10 ساله است که از سال 93 آغاز شده و تلاش برای بازگرداندن تراز دریاچه به تراز 1274.1 متر و به حجم 14 میلیارد متر مکعب است که در این صورت از لحاظ اکولوژیکی دریاچه احیا شده است.

به گزارش نای قلم، احمدرضا عبدالهی در گفت‌وگویی در خصوص شرایط حال حاضر دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تراز آب این دریاچه در شرایط فعلی 1271.07 متر از دریاهای آزاد است که در مقایسه به شهریور سال 94 بیش از یک متر افزایش و نسبت به زمان مشابه سال گذشته 48 سانتی متر افزایش تراز داشته است.

وی در ادامه افزود: دریاچه ارومیه از سال 75 روند نزولی داشته و به طور متوسط سالی 40 سانتی متر از تراز آن کاهش یافته است. در ابتدای سال 75 تراز آب این دریاچه هزار و 278 متر و به حجم 35 میلیارد متر مکعب بوده که در شهریور سال 94 حجم آب این دریاچه به کمتر از 1 میلیارد متر مکعب رسیده، به بیان دیگر تنها 3 الی 4 درصد از آب این دریاچه باقی مانده است.

عبدالهی در خصوص برنامه های در دست اجرا برای احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه احیای دریاچه برنامه ای بلندمدت و 10 ساله است که از سال 93 آغاز شده و تلاش برای بازگرداندن تراز دریاچه به تراز 1274.1 متر و به حجم 14 میلیارد متر مکعب است که در این صورت از لحاظ اکولوژیکی دریاچه احیا شده است.

مسئول کارگروه نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه ارومیه به روند مثبت اقدامات صورت گرفته در راستای احیای دریاچه اشاره و بیان کرد: رها سازی آب سدهای اطراف دریاچه به میزان 440 میلیون مترمکعب، لایه روبی 85 کیلومتری رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود به عنوان اصلی ترین رودهای این حوزه آبی با 50 درصد آورد و انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه از نمونه فعالیت های صورت گرفته در این راستا است.

وی در خصوص انتقال آب توضیح داد: سد کانی سیب در شهر پیرانشهر واقع است که در تلاش هستیم توسط تونلی به قطر 6 متر و طول 36 کیلومتر آب آن را به دریاچه ارومیه منتقل کنیم که تا به امروز 2 کیلومتر از طول آن حفر شده است.

عبدالهی در ادامه به شرایط طبیعی اشاره و بیان کرد: میزان بارش و دمای هوا تاثیر فراوانی در زمینه شرایط دریاچه ارومیه دارد تا جایی که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان شهریور به دلیل گرمای هوا و تبخیر در حدود 50 سانتی متر از تراز فعلی آن کاهش می یابد به همین خاطر نباید نتیجه گیری ها ظاهری باشد.خشک شدن دریاچه ارومیه 18 سال زمان برد در نتیجه برای احیای آن باید صبر حداقل 10 سال داشت.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا