اخبار
کد خبر : 2484 ۱۳۹۵/۰۳/۲۱   

یک هشتم اعتبارات دهیاری های استان اختصاص یافته است

هنگامي كه از توسعه و توسعه‏يافتگي سخن به ميان مي‌آيد؛ توسعه ای همه جانبه تلقی می شود که نه تنها بخش‌هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي شهر و شهرنشینی بلکه روستا و زندگي روستايي را نیز در برگیرد.

به گزارش نای قلم، دیگر زمان آن گذشته که دولتمردان توسعه روستایی را صرفا بر روي كاغذ بیان کنند بلکه همگان بر اين اعتقادند كه روستا نيز جزئي از جامعه محسوب مي‌شود و بايد براي توسعه آن چاره‌اي انديشيد.

به ویژه بعد از توسعه افسار گسيخته شهرها که به دنبال مهاجرت بي‌رويه روستاييان به شهرها روی داد، دولت‏ها در راستای توسعه روستايي و كاهش مهاجرت به شهرها حضور بیشتر دولت در روستا تصمیمات مختلفی گرفتند.

در پی آن تصمیمات بود كه مدیریت روستاها دچار تغییرات شد و روستاها با مباحث جدیدی همچون «خانه‏ی انصاف»، «سپاه دانش»، «سپاه بهداشت»، «سپاه ترویج»، «دهبانی» و در نهایت «دهیاری» آشنا شدند كه بر اساس ماده‪ 10 اساسنامه دهیاری ها، كمك به شورا در خصوص بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسایی اجتماعی و اقتصادی و ... ، تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و ارایه آن به مسوولان ذیربط از جمله اهم وظایف آنان است.

 «مشاركت و همكاری با شورا برای پیگیری اجرای طرح‌های عمرانی»، «همكاری موثر با مسئولان ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا»، «تشویق روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات كشاورزی و دامی روستا» از دیگر وظایف دهیاری بر اساس ماده 10 قانون اساسنامه تشكیلات و سازمان دهیاری‌ها است. 

«وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین»، «برآورد، تنظیم و ارایه بودجه سالانه دهیاری‌ها و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب»، «فراهم کردن زمینه ایجاد خیابان‌ها، كوچه‌ها، میدان‌ها، پارك‌ها، فضاهای سبز و ورزشی، مراكز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر» از دیگر وظایف دهیاری است.

که در آذربایجان غربی بنا به گفته مدیرکل امور دفتر روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی یک هزار و 700 دهیاری فعال به مردم روستاها خدمات ارائه می کنند.

مهدی قهرمانی اظهار کرد: این تعداد دهیاری در روستاهای بالای 50 خانوار فعال هستند و اجرای طرح های زیربنایی و عمران روستایی را بر عهده دارند.

وی افزود: پرونده تشکلاتی 100 دهیاری جدید نیز در استان در دست اقدام است.

مدیرکل امور دفتر روستایی و شوراهای استانداری اضافه کرد: امسال یک هشتم اعتبارات دهیاری های استان برای مطالعه و اجرای طرح های هادی اختصاص یافته است.

قهرمانی اجرای طرح های هادی و تکمیل طرح های دفع پسماند روستایی را از مهمترین اولویت کاری دهیاری های استان در سال جاری اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد تعاونی های روستایی هم گفت: با ایجاد تعاونی های روستایی می توان برای افزایش اشتغال در سطح روستاها کمک بسزایی کرد.

توسعه آرزویی بزرگ برای مردم و مسئولان یک سرزمین است. در یک جامعه هنگامی که فرآیند توسعه به حد قابل قبولی می‌رسد سه تغییر اساسی را می‌توان مشاهده کرد: دسترسی مردم به امکانات اولیه زندگی افزایش پیدا می‌کند، سطح رفاه عمومی بالا می‌رود و در نهایت مردم صاحب حق انتخاب و آزادی در انتخاب می‌شوند که توسعه در روستاها با افزایش اختیارات و تخصیص به موقع اعتبارات دهیاری ها امکان پذیر خواهد بود و می طلبد مسئولان در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا