Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2479 ۱۳۹۵/۰۳/۲۱   

محیط زیست مخالف توسعه نیست

«محیط زیست مخالف توسعه نیست و در مقابل طرح‌های توسعه‌ای قرار نگرفته است» این جمله ای است که مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، کلیدواژه سخنان پرویز آراسته در این نشست خبری حفاظت از محیط زیست با مشارکت نهادهای مدنی و محوریت آمایش سرزمینی بود.

او با بیان اینکه رویکرد توسعه باید پایدار باشد، اظهار کرد که محیط زیست آذربایجان غربی باید متناسب با آمایش سرزمینی حفظ و حراست شود.

آراسته توجه به اصول توسعه پایدار و بنیادین را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و متذکر شد که فعالیت های انسانی و اقتصادی توأم با اثرات منفی است لذا برای جلوگیری از این مهم ضروریست قبل از آغاز فعالیت ها، راهکارهای کنترل آلاینده ها شناسایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی ‌محیط زیست همواره همراه با اصل توسعه و تعالی در استان است، به این نیز تاکید کرد که به هیچ عنوان حفظ و پاسداری از محیط زیست را نافی امر توسعه در استان نمی دانیم و حرکت متوازن در این امر را توجه به ساختار آمایش سرزمین در استان تلقی می کنیم.

فردا وضعیت هوای ارومیه ناسالم خواهد بود

آراسته در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده ریزگردها نیز اشاره کرد و متذکر شد که متاسفانه با تشدید وزش باد، کانون های ریزگرد در داخل و خارج از کشور تحریک و میزان گرد و غبار در حال افزایش است.

وی از افزایش آلودگی هوا در روز پنجشنبه خبر داد و افزود: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی فردا وضعیت هوای ارومیه و برخی از شهرهای مرزی استان به مراتب خطرناک‌تر خواهد بود.

مدیرکل حفاظت از  محیط زیست آذربایجان غربی به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت که عمده پدیده گرد و غبار ایران متاثر از کانون های خارجی به ویژه از عراق است و تا زمانی که مشکل حاکمیتی در کشورهای همسایه برطرف نشود حل این مشکل سخت خواهد بود.

وی در عین حال گفت: مالچ پاشی از موثرترین روش ها در کاهش پدیده گرد و غبار است که با رایزنی های متعدد از سوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام در حال انجام است.

حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود

بخش دیگری از سخنان مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به اهمیت مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست اختصاص داشت و در تشریح آن گفت: حفظ زیستگاه‌های انسانی، محیطی و اجتماعی جز با همراهی مسئولان، مردم و نهادهای مدنی میسر نخواهد بود.

آراسته اظهار کرد: افزایش مشارکت مردم، توسعه زیرساخت ها و اقدام های صیانتی مهمترین راهکار ادامه چرخه حیات محیط زیست است چرا که هر فعالیت انسانی می تواند در بر دارنده برخی اثرات منفی باشد.

وی افزود: حفاظت از محیط زیست به عنوان ارزش های گران قیمت طبیعی نیاز به فرهنگ سازی دارد که نهادهای مردمی می توانند نقش مهم و اساسی را در این زمینه ایفا کنند.

آراسته با بیان اینکه دولت یازدهم دولت محیط زیستی است، یادآور شد: نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید احیای دریاچه ارومیه بود که با اجرای موفقیت آمیز پروژه های مختلف توسط محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه ای شاهد وضعیت مطلوب در دریاچه ارومیه و پارک ملی دریاچه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: در شرایط حاضر با تغییر نگرش آحاد یک جامعه به موضوع محیط زیست و اهمیت حفظ آن، شاهد تغییر رفتار آن ها در قبال محیط زیست از جمله در بحث آلودگی آب و هوا، اقلیم، استفاده از آب و کشاورزی هستیم که این را به فال نیک می گیریم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا