اخبار
کد خبر : 2469 ۱۳۹۵/۰۳/۱۸   

کیفیت محصولات کشاورزی آذربایجان غربی بالاتر از محصولات وارداتی است

 مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 90 درصد کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی در آذربایجان غربی به مراتب بهتر و بالاتر از محصولات دیگر استان ها و محصولات وارداتی است .

به گزارش نای قلم، علیرضا مهاجر امروز در جلسه آبیاری میکرو و توسعه کشت کلزا در محصولات زراعی استان که با حضور معاونان و مدیران ستادی و شهرستانی سازمان در محل سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود در حالی که برای پایداری گندم، تأمین خوراک دام و طیور و نیاز کشور به روغن لازم است در این زمینه خودکفا شویم.

وی افزود: دولت به پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، طرح اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده است که مهم‌ترین طرح آن، تولید دانه‌های روغنی است و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران دانه‌های روغنی، تصویب بودجه ۳۰۰میلیارد تومانی برای تشویق این بخش مورد تصویب قرار گرفت.

مهاجر ادامه داد: اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی، پایداری تولید گندم و سپس تأمین علوفه برای دام و طیور و تأمین روغن مورد نیاز در کشور است که در این راستا امسال ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای دانه‌های روغنی در نظر گرفته شده تا مشوق‌های لازم برای کشاورزان و زیرساخت‌های آن تامین شود.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد بذور داخلی و خارجی و نیز بذور یارانه دارمورد نیاز بهره برداران تامین شده است، تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده که قرار است در گندم خودکفا شویم، پایداری این محصول با دانه روغنی کلزا تحقق یابد و در سطح کشور در تمامی مزارع در تناوب با گندم کشت شود.

مهاجر تأکید کرد: امسال برای هر هکتار، 2.5میلیون تومان وام با بهره ۱۲ درصدی برای کشت هر هکتار به کلزا کاران پرداخت خواهد شد.

مجری طرح دانه‌های روغنی بیان کرد: بیشترین افزایش قیمت در نرخ تضمینی محصولات کشاورزی امسال در نرخ تضمینی دانه‌های روغنی اعمال شده است و در حال حاضر بیشتر از 60 درصد از دانه های روغنی کلزا در سطح کشور برداشت شده است و پول کلزاکاران به موقع بعد از خرید محصولات دانه‌های روغنی به آنها پرداخت شده است .

 این مقام مسئول تصریح کرد: قیمت‌گذاری مناسب، حل خرید آسان، پرداخت یارانه برای خرید ادوات و پرداخت حق بیمه کشاورزان کلزاکار از دیگر مواردی است که در سال جاری برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار داریم و علاوه بر آن بذر مورد نیاز کشت برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ تدارک دیده شده است که ۸۰ درصد بذور فوق یارانه‌ای است.

مهاجر افزود: تولید کلزا از اوایل فروردین ماه آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد و در کنار آن سایر دانه‌های روغنی نیز کشت می شود.

بازدید از مزارع کلزا در شهرستان نقده و کارخانه روغن کشی پیرانشهر نیز از دیگر برنامه های سفر دو روزه مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی است.

انتهای  پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا