اخبار
کد خبر : 2461 ۱۳۹۵/۰۳/۱۷   

فوت روزانه یک نفر بر اثر تصادفات جاده ای در آذربایجان غربی

شتاب گرفتن و ماشینی شدن حمل ونقل پس از انقلاب صنعتی، دارای مزایای بی شماری بود ولی در کنار آن آسیب هایی را نیز در پی داشت که حوادث و سوانح جاده ای یکی از آنهاست.

به گزارش نای قلم، تصادف های جاده ای یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر به شمار می رود به طوری که بنا به گفته رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی روزانه یک نفر بر اثر وقوع تصادف در جاده های آذربایجان غربی جان خود را از دست می دهد و ۲۰ نفر مجروح برجای می‌گذارد، آماری که برای هر شهروندی نگران کننده و باعث تأسف است.

این معضل علاوه بر از دست رفتن سرمایه های انسانی، هزینه های زیادی را نیز به دوش خانواده ها و به اقتصاد تحمیل می کند تا جایی که سرهنگ عباس فرمانی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد هزینه درمانی مصدومان تصادفات جاده ای ۷۰۰ میلیون تومان است.

اما سوال این است که کدام مولفه حوادث تلخ جاده‌ای را رقم می‌زند؟ فرهنگ نادرست رانندگی در میان مردم، استاندارد نبودن جاده‌ها یا ایمن نبودن خودروها؟

نکته‌ای که بسیاری از دلسوزان به آن واقف هستند این نکته است که فرهنگ رانندگی در جامعه ما دچار اشکال است و این فرهنگ رانندگی غلط در کنار مسائل دیگر چون ایمن نبودن خودروها و استاندار نبودن جاده‌ها موجب افزایش تلفات رانندگی در جاده‌ها شده است.

سرهنگ فرمانی متذکر شد: نقش پلیس در کاهش تصادفات بیشتر از شش درصد نیست و هرچند که پلیس با رویکرد انتظام بخشی، اقدامات سلبی و ایجابی را در دستور کار دارد اما  برای موفقیت بیشتر و کاهش تصادفات همکاری مستمر و جدی سایر ارگان ها را نیز می طلبد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی توسط رانندگان جوان که گواهینامه آنها جدیدالصدور هستند، صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: رانندگی شغلی است که فرد باید از تسلط کافی در این عرصه بهره مند شود تا بتواند در برابر وقوع حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش بینی در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم گیری کند و واکنش نشان دهد تا در صورت بروز حادثه نیز، میزان آسیب را به حداقل کاهش دهد، این درحالیست که مقصران تصادفات جاده ای ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارند.

به گفته فرمانی فصل تابستان در بین فصول سال بیشترین تردد، کشته و مجروح حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است، به طوری که سه ماه فصل تابستان به عنوان مرگبارترین فصل در آذربایجان غربی شناخته شده است از این رو ماموران پلیس راه با متخلفانی که با انجام رانندگی پرخطر جان خود و دیگران را به مخاطره می اندازند، به شدت برخورد می کند.

وی با بیان اینکه یک سوم از کل تصادفات به وقوع پیوسته در این استان در فصل تابستان رخ می‌دهد، افزود: بر اساس آمارها در بین ماه های تابستان پرترددترین ماه که بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است شهریورماه اعلام شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با تاکید بر اینکه 33 درصد تصادفات به وقوع پیوسته در فصل تابستان مربوط به شهریور ماه است و در پی واژگونی خودروهای سواری جان خود را از دست داده اند، افزود: عدم تمرکز، عدم توجه به جلو، سبقت و سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگي رانندگان از مهم‌ترين علل انحراف وسايل نقليه از مسير اصلي و واژگوني آنها هستند که با داشتن آگاهي و توجه و نيز رعايت مقررات قابل کنترل و پيشگيري هستند.

فرمانی در بخش دیگری از سخنان خود بی دقتی راننده و بی توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی را به عنوان دو معیار عمده این مقوله یاد کرد و گفت: مقدمه هر تصادفی، یقینا ارتکاب تخلف است و تخلف زمانی رخ می دهد که قوانین و مقررات رانندگی نادیده گرفته شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان بااشاره به الزام راننده به بستن کمربند ایمنی در خودرو می گوید: این قانون از مصادیق رعایت قوانین و مقررات رانندگی است، اگر چه بستن کمربند ایمنی در ابتدا برای بعضی از افراد آزار دهنده است اما نقش بسیار مهم و حیاتی در کاهش تصادفات جاده ای، به ویژه کاهش تلفات انسانی ایفا می کند.

وی، با بیان اینکه 70 درصد تلفات جانی در تصادفات به علت عدم استفاده از کمربند ایمنی است، متذکر شد بستن کمربند نه تنها برای راننده، بلکه برای سرنشینان اعم از بزرگسال و کودکان به ویژه در راه های برون شهری باید جدی گرفته شود تا در تصادفات احتمالی از خطرات جانی در امان باشند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه ۷۵ درصد تصادفات در بازده زمانی صبح تا غروب صورت می‌گیرد، افزود: از هر ۶ تصادف به وقوع پیوسته در جاده‌های آذربایجان غربی، پنج مورد در هوای مساعد صورت می‌گیرد.

وی گفت: نیمی از سوانح جاده‌های آذربایجان غربی مربوط به ساعت ۱۴تا ۲۰ است چرا که در این بازه زمانی رانندگان به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی قادر به رانندگی نبوده و به دلیل عدم رعایت قوانین رانندگی جان خویش و یا اطرافیان را به خطر می‌اندازند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا