Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2459 ۱۳۹۵/۰۳/۱۷   

ذخیره سازی یک هزار نمونه از سلول‌های بنیادی بندناف نوزادان آذربایجان غربی

رئیس بانک خون بند ناف آذربایجان غربی گفت: سهم آذربایجان غربی از نمونه های ذخیره سازی شده تاکنون حدود یک هزار نمونه است که این تعداد رقم ارزشمندی است و تلاش می کنیم با توجه به تنوع قومیتی تعداد نمونه ها را افزایش دهیم.

به گزارش نای قلم، محمدرضا سام در جمع خبرنگاران به تنوع ژنتیکی اشاره و تاکید کرد که اگر ذخیره سازی خون بند ناف برای هر استان افزایش یابد به دلیل ذخیره سازی نمونه ها براساس ژنتیک مشابه قومی، امکان درمان سریع تر افراد بومی استان ها فراهم می شود.

سام با بیان اینکه برای پیوند موفقیت آمیز باید بین دهنده و گیرنده خون از نظر ژنتیکی تجانس و قرابت قابل قبولی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در پیوند سلول های بنیادی لازم نیست نمونه‌های ژنتیکی از تشابه و قرابت 100 درصدی برخوردار باشند از این رو  با افزایش ذخیره سازی سلول های بنیادی احتمال درمان بیماران نیز بالاتر می رود.

وی به فرآیند عضویت در بانک خون بندناف اشاره و تصریح کرد: مراحل اول و دوم فرآیند عضویت در ماه نهم بارداری از هفته 36 بارداری انجام می شود.

رئیس بانک خون بند ناف آذربایجان غربی ادامه داد: پس از مطالعه موارد منع قرارداد پرسشنامه پزشکی تکمیل شده و توسط کارشناسان واحد پذیرش می شود و در صورتی که منعی برای قرارداد وجود نداشته باشد مادر می تواند آزمایش های مربوط به ماه نهم بارداری را انجام دهد.

وی تصریح کرد: تمام والدینی که در آستانه تولد فرزند هستند باید نسبت به ذخیره سازی خون بند ناف اطلاعات لازم را کسب کنند تا در صورت تمایل از این فرصت که تنها در زمان زایمان در اختیار خانواده است استفاده کنند.

به گفته سام، خانواده هایی با سابقه بیماری خاص از جمله بیماری هایی با منشا خونی که از شانس درمان با سلول های بنیادی برخوردارند، بیشتر مورد تاکید هستند.

خون بندناف، خوني است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقي مي ماند و معمولا دور انداخته مي شود ولي مي توان به بيماران نيازمند پيوند مغز استخوان کمک کرد. خون بندناف حاوي سلول هاي بنيادي است، اين سلول ها مي تواند به عنوان جايگزين سلول هاي خونساز در بيماران مبتلا به سرطان يا ساير بيماري هاي خطرناک استفاده شود. پيوند اين سلول ها به بسياري از بيماران اميد تازه اي مي بخشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا