اخبار
کد خبر : 2458 ۱۳۹۵/۰۳/۱۷   

خون بندناف رویان؛ امید به زندگی

نشست خبری مدیرعامل بانک خون بندناف ایران امروز با جمعی از خبرنگاران در محل خانه جوان ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، این نشست با سخنان مرتضی ضرابی آغاز شد و با اشاره به اقدامات انجام شده در این مرکز، آخرین آمار نمونه‌های ذخیره شده در دو بانک‌ عمومی و خصوصی خون بند ناف رویان و هزینه‌های ذخیره سازی را اعلام کرد.

او در بخش آغازین سخنان خود اهمیت استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها را تشریح کرد، موضوعی که به‌عنوان دومین انقلاب در زیست‌شناسی و پزشکی بعد از فناوری زیستی یاد می‌شود.

فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهش‌های زیست‌شناسی تکوینی یا جنین‌شناسی، توسعه داروسازی، ناهنجارشناسی، سم‌شناسی و بررسی عملکرد ژن‌ها در موجود زنده دارای اهمیت است، اما مهم‌ترین ارزش این سلول‌ها در طب پیوند است، به گونه‌ای که امید محققان آن است که بتوان روزی با کمک این سلول‌ها در جهت درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج، گام برداشت.

با توجه به ویژگی‌های درمانی سلول‌های بنیادی، امروزه در سراسر جهان پژوهش‌های زیادی درباره این سلول‌ها انجام می‌شود، پژوهشگاه رویان نیز یکی از موسسه‌های تحقیقاتی ایران است که در این زمینه بسیار فعال است.

در این بین خون بندناف نیز خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود، این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. بانک خون بندناف همانطور که از نام آن پیداست، شرایطی را فراهم می کند تا سلول های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول های بنیادی برای پیوند عضو نیاز داشتیم، این منبع ارزشمند به راحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد.

مدیرعامل بانک خون بندناف ایران سپس پیشینه‌ای در خصوص استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌ها ارائه و عنوان کرد که به دنبال تحقیقاتی که در زمینه سلول‌های بنیادی انجام شد، دانشمندان همواره به دنبال این بودند که با توجه به موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند به منابع استحصال و استخراج سلول‌های بنیادی نیز دسترسی پیدا کنند، در همین راستا دانشمندان منابع مختلفی را مورد بررسی قرار دادند که از جمله آنها می‌توان به استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان و خون بند ناف اشاره کرد.

وی اضافه کرد که بندناف مملو از سلول‌های بنیادی است که بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما محققان به این نتیجه رسیدند که از این منبع می توانند برای فراهم کردن سلول های بنیادی استفاده کنند.

ضرابی با بیان اینکه رویان در سال 1384 با همکاری سازمان گسترش صنعت علوم زیستی و شرکت فناوری بن یاخته های رویان اقدام به راه‌اندازی بانک خون بند ناف کرد، توضیح داد که در حال حاضر بانک خون بندناف ایران در 25 استان کشور نمایندگی دارد.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به اینکه این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است ادامه داد خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند خود قرار دارند، می‌توانند خون بند ناف فرزندشان را پس از وضع حمل اهدا کنند.

ذخیره سازی 70 هزار نمونه در بانک خون بند ناف

وی درباره اهدای خون بندناف توضیح داد: زمانی که خانواده‌ها خون بندناف فرزندانشان را اهدا می‌کنند مالکیتی بر روی نمونه ندارند و همان‌گونه که سازمان انتقال خون نیز نمونه‌های ذخیره شده خود را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد، ما نیز موظف هستیم این نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی را به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.

ضرابی در ادامه سخنان خود به تاثیر تنوع قومی در بحث ژنتیک اشاره کرد و گفت: در زمینه تنوع قومی تاکنون با چالشی مواجه نشده ایم، چه بسا نمونه های فراوانی از اقوام و ادیان مختلف ذخیره سازی شده است.

وی همچنين خاطرنشان کرد: نمونه‎هاي خون بندناف از قوميت‏هاي مختلف جمع آوري می شود با اين هدف که براي درخواست کنندگان نقاط مختلف کشور احتمال پيداکردن شانس نمونه بالاتر باشد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه به اعلام آمار نمونه‌های ذخیره شده در این بانک پرداخت و گفت که در حال حاضر بیش از پنج هزار نمونه در بانک خون بندناف عمومی و بیش از 65 هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی ذخیره شده است که درصدد هستیم ذخیره سازی سلول های بنیادی را با یک فرهنگ سازی مناسب در کشور گسترش دهیم.

او فهرستی از بیماری هایی که با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند ارائه داد و گفت که انواع سرطان های خون، کم خونی های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و تالاسمی را می توان از جمله بیماری هایی نام برد که با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

ضرابی اظهار کرد که براساس تلاش محققان و متخصصان، پتانسیل درمان بیش از 70 نوع بیماری با استفاده از سلول های بنیادی وجود دارد که طی سه سال گذشته 15 پیوند با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف ذخیره سازی شده در بانک خون عمومی و خصوصی برای درمان بیماری های مذکور انجام شده است.

وی افزود: امسال از نمونه‌های موجود در بانک خون بند ناف خصوصی تاکنون دو نمونه مورد استفاده قرار گرفته که مربوط به بیماری‌های تالاسمی و نقص سیستم ایمنی بوده است.

هزینه دو میلیون و 400 هزار تومانی ذخیره‌سازی خون بندناف در بانک خصوصی

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه درباره هزینه‌های نگهداری نمونه‌های خونی در بانک‌های خصوصی گفت که هزینه ذخیره‌سازی خون بندناف در بانک دولتی رایگان و  در بانک خصوصی هزینه ابتدایی ذخیره‌سازی نمونه خون بندناف حدود دو میلیون و 400 هزار تومان است و پس از آن خانواده‌ها باید سالانه 110 هزارتومان برای نگهداری این نمونه پرداخت کنند.

ضرابی در پاسخ به پرسشی درباره انصراف خانواده‌هایی که نمونه‌ بند ناف خون نوزاد خود را در بانک خصوصی ذخیره کردند توضیح داد که اگر خانواده‌ای از ادامه ذخیره و نگهداری نمونه خون بند ناف نوزاد خود انصراف دهد می‌تواند نمونه را به بانک خون بند ناف عمومی اهدا کند.

وی ادامه داد: اغلب بیمه های تکمیلی خدمات بانک خون بند ناف را تحت پوشش قرار می دهند و همچنین بانک خون هم با برخی از بانک ها قراردادهایی را منعقد کردند تا اعضا بتوانند از تسهیلات قرض الحسنه بانک ها استفاده کنند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان اضافه کرد: همچنین در تلاش هستیم شرایط لازم را برای عضویت بانک خون بند رویان در شبکه جهانی خون بند ناف فراهم کنیم.

بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی از سال 89 راه اندازی شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا