Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2434 ۱۳۹۵/۰۳/۱۲   

ضرورت صرفه جویی هشت درصدی سالانه در بخش کشاورزی استان

استان آذربايجان غربی به دليل برخورداری از زمين‌های حاصلخيز و مناطق طبيعی غنی، از مهم‌ترين مناطق کشاورزی و دامپروری و از مناطق مستعد کشاورزی در ایران است که با وجود این که این استان 6/2 درصد مساحت کشور را دربر می‌گیرد ولی اراضی کشاورزی آن بیش از 6/5 کل اراضی مزروعی کشور را شامل می‌شود.

به گزارش نای قلم، در این استان بیش از 24 دشت حاصلخیز وجود دارد که در همه بخش‌های استان پراکنده هستند که به همراه رودخانه‌های متعدد، این استان را به یکی از مراکز کشاورزی در کشور تبدیل کرده است.

با وجود این پتانسیل ها، نزدیک دو دهه است با کاهش بارش نزولات آسمانی در کنار مصرف بی رویه ذخایر آبی در آذربایجان غربی شاهد بروز پدیده خشکسالی، تهدید زیست محیط و سلامت مردم این منطقه هستیم.

وقوع و افزایش کانون های ریزگرد در استان، بروز بادهای نمکی، فرسایش خاک و حرکت شن های روان، فرونشست دشت ها، تغییرات اقلیمی و رژیم بارش ها، از بین رفتن دریاچه ارومیه، مهاجرت گونه های باارزش حیوانی، تهدید برخی گونه های گیاهی، کاهش منابع و ذخایر آبی بخشی از تهدیدات و تبعات خشکسالی در استانی است که روزگاری عنوان دومین استان پرآب کشور را یدک می کشید.

از این رو صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی به معنای استفاده صحیح، هدفمند و جلوگیری از هدر آن با توجه به بحران آب به ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی بدل شده است.

اجرای سامانه های نوین آبیاری در انواع مختلف بارانی و قطره ای، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت گلخانه ای، بازسازی و مرمت قناتها، انتقال آب با لوله از منابع آب به سر مزرعه و مواردی از این دست از جمله راهکارهای تحقق مدیریت و مصرف صحیح آب در حوزه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی بر صرفه جویی هشت درصدی سالانه در بخش کشاورزی استان تاکید کرد.

کیومرث دانشجو امروز در نخستین نشست کمیته آب استان اظهار کرد: آنچه استان ما را در بخش آب متمایز از سایر استان ها می کند دریاچه ارومیه است که لازم است تمام عوامل و بهره برداری های ما در حوزه و چارچوب مصوبات ستاد احیا بوده و شرایط به گونه ای فراهم شود که با صرفه جویی هشت درصدی سالانه در بخش کشاورزی بتوان همراه با برنامه های ستاد احیا پیش رفت.

وی هدف از برگزاری این نشست را تبیین شرح وظایف اعضای کمیته آب استان بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه 90 درصد مصارف بخش آب در حوزه کشاورزی است لازم است که برنامه قابل قبولی را تعیین کنیم.

به گفته دانشجو از آنجایی که بخش صنعت استان کم تر از سه درصد از مصارف آب را به خود اختصاص داده باید نقش توسعه صنعتی پررنگ تر شده و در قالب چارچوبی نظام مند، قابل قبول و در قالب دستیابی در برنامه ششم توسعه باشد.

در ادامه این مراسم محمد صداقت دبیر کمیته گزارشی از چگونگی تشکیل و اجرای برنامه های توسعه در ایران ارائه و ضمن بیان رسالت این کمیته مواردی را در خصوص برنامه ششم توسعه بیان کرد.

وی در زمینه سیاست های کلی برنامه ششم به مواردی از جمله جذب سرمایه های خارجی، تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق و همچنین تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن و اولویت دادن به حوزه های راهبردی صنعت را بیان کرد.

در ادامه نشست حاضران نظرات و پیشنهادات خود را ارائه و پس از طرح سوالات در خصوص فرم های ارائه شده به اعضا پاسخ های لازم را دریافت کردند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا