Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2427 ۱۳۹۵/۰۳/۱۱   

نگاهی به دستاورد دولت اعتدال در آذربایجان غربی

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان نای قلم است، خوانندگان پایگاه خبری – تحلیلی نای قلم می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

به گزارش نای قلم، یکی از روش های برقراری ارتباط میان دولت‌ و مردم و همراه ساختن مردم اقصی نقاط کشور با سیاست‌های دولت، سفرهای استانی هیئت دولت با محوریت رئیس‌جمهور است.

برای دولتمردان در این سفرها این امکان فراهم می شود تا از نزدیک در جریان مشکلات استان‌ها و میزان پیشرفت پروژه‌های مختلف قرار گرفته و برای حل این مشکلات تصمیم‌گیری کنند، اما در دوره های قبل مشاهده شد که این تصمیمات هیچ‌گاه عملیاتی نشد، شاید از همین رو بود که دولت یازدهم از همان ابتدا اعلام کرد که در سفرهای استانی خود بنا ندارد برای فریب افکارعمومی، پروژه‌هایی را تصویب کرده یا وعده‌هایی به مردم بدهد که امکان تحقق آنها وجود ندارد.

سفرهای استانی رئیس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت در همه دولت‌های گذشته کم و بیش دنبال شده است با این حال این سفرها در دولت نهم و دهم جایگاه خاصی یافت و دولت بر انجام سفرهای متعدد استانی تاکید کرد سفرهایی که از همان ابتدا با انتقادات صریح جریان منتقد دولت وقت همراه بود که تلاش برای پررنگ جلوه دادن حضور مردم در خیابان‌ها برای استقبال از رئیس‌جمهور، حجم بالای مصوبات دولت در این سفرها، عدم اختصاص بودجه لازم برای این مصوبات، فقدان کار کارشناسی برای تصویب پروژه‌ها و حضور همه اعضای دولت در سفرها بخشی از این انتقادات بود، اما با وجود همه این انتقادات سفرهای یاد شده تا آخرین روزهای فعالیت دولت دهم و حتی زمانی‌که فضای کشور رنگ و بوی انتخابات ریاست جمهوری به خود گرفته بود، ادامه داشت و حتی رئیس‌جمهور وقت تلاش کرد تا آخرین سفرهای استانی دولت دهم را به میتینگی تبلیغاتی تبدیل کند.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم سفرهای استانی دولت که برخی آن را نقطه قوت و برخی آن را به جهت حجم بالای تعهدات به زمین مانده دولت در قبال مردم نقاط مختلف کشور از ضعف‌های دولت نهم و دهم می‌نامیدند، ادامه یافت به طوری که آذربایجان غربی به عنوان مقصد بیست و هشتمین سفر استانی هیئت دولت یازدهم انتخاب شد و رئیس جمهور در یک سفر دو روزه برنامه‌های مختلفی را در این استان داشت و اعضای هیئت دولت نیز به دیگر شهرستان‌ها رفتتند تا مشکلات نقاط مختلف استان آذربایجان غربی را از نزدیک بررسی کنند.

هرچند در سفر کاروان تدبیر و امید و رئیس جمهوری به این استان 341 طرح عمرانی و اقتصادی با بیش از 20 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسید اما آن طور که ذکر شد سفرهای دولت تدبیر و امید به استان‌ها مصوبه‌محور نیست و تصمیم‌های نشدنی و یا تصمیم‌هایی که به زمان زیادی برای اجرا نیاز دارند در این سفرها اعلام نمی‌شوند و پروژه‌های مناسب که می‌تواند اجرای آنها نیازهای مردم را رفع کند مصوب و اجرا می‌شود.

در اين سفرها که معمولاً دو روزه بوده، در واقع دولت در حد بودجه دولت و نياز استان ها تصميم گيري مي کند، بر اين اساس تيم برنامه ريز سفر از دادن وعده هاي دور و دراز پرهيز مي کنند.

نگاهي به سفرهاي انجام شده از سوي رئيس جمهوري، معاونان رئيس جمهوري، وزرا و معاونان وزرا به تفکيک هر وزارتخانه با ذکر مقصد و تاريخ اين سفرها نشان مي دهد که دولت يازدهم توجه مناسبي به ظرفيت هاي داخلي داشته و هيچ گاه برنامه ريزي و رسيدگي به مسائل داخلي را کم رنگ نکرده است.

در گزارش های متعددی که رسانه ها پیش از سفر دولت به استان آذربایجان غربی منتشر کردند، توسعه راه‌های استان، اتمام راه‌آهن ارومیه - مراغه، رفع مشکلات اشتغال و بیکاری جوانان، ارائه تسهیلات برای صنایع و بخش کشاورزی و ... مهمترین خواسته‌های مردم مطرح شد.

نگاهی گذرا به نتایح و ره آوردهای سفر دو روزه دکتر روحانی و جمعی از اعضای هیئت دولت به این استان بیانگرعنایت ویژه دولت یازدهم به این استان مهم و تاریخی کشور است.

در این سفر اعضای عالی رتبه دولت اعم از رئیس جمهوری، معاونان، وزرا و معاونان آنها با حضور در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی از دورترین تا نزدیک ترین نقطه به مرکز این استان به بررسی مسایل و مشکلات مردم و تدبیر امور از نزدیک پرداختند و تصمیمات لازم را برای توسعه و پیشرفت استان اتخاذ کردند.

**طرح های دولت برای تسریع در پیشرفت و توسعه استان آذربایجان غربی

-افتتاح ۵۲۷ پروژه مخابراتي همزمان با سفر هیئت دولت به آذربايجان غربي

-پتروشیمی مهاباد با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید

-وزیر آموزش و پرورش سد خاکی «بابا احمد» چالدران را افتتاح کرد

-با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ 180 خانه بهداشت در آذربایجان غربی افتتاح می شود

-افتتاح و کلنگ زنی 16 پروژه در ارومیه همزمان با سفر ریاست جمهوری

-همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید صورت گرفت؛ افتتاح 268 طرح پروژه در بخش کشاورزی استان

شاید نکته مشترک همه سفرهای دولت اعتدال را بتوان هزینه‌ای معقول از جانب دولت برای انجام این سفرها نامید، سفرهایی که بر رفع محرومیت‌ از استان‌های مختلف از طریق تقویت پتانسیل‌ها تاکید دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا