اخبار
کد خبر : 2416 ۱۳۹۵/۰۳/۱۱   

تولید پتروشیمی غرب کشور به بیش از دو میلیون تُن می رسد

وزیر نفت گفت: امسال میزان تولید مجموعه پتروشیمی غرب کشور به بیش از دو میلیون تُن می رسد

به گزارش نای قلم، بیژن زنگنه امروز در مراسم بهره برداری از پتروشیمی مهاباد که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: میزان تولید مجموعه طرح های پتروشیمی که برای غرب کشور و مناطق کردنشین در حال اجراست، تا سال 96 به هشت میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: اگر صنایع پایین دستی این مجتمع ها راه اندازی شود، با توجه به ارتباطات با ترکیه و عراق و نبود صنعت پتروشیمی در شرق ترکیه و شمال عراق، می توان محصولات نهایی را به این دو کشور صادر کرد.
وزیر نفت اظهار کرد: در نیمه دوم سال 92 و پایان سال 93 طرح های پتروشیمی ایلام و تخت جمشید به بهره برداری رسید و امسال نیز پتروشیمی های اتیلن عسلویه و پلی اتیلن مهاباد به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: بخش تکمیل زنجیره این مجموعه طرح ها در غرب کشور یک هدف است که باید در کنار آن کارهای لازم برای ایجاد صنایع میان دستی انجام شود.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز در این مراسم گفت: حدود هزار و 700 کیلومتر از خط لوله اتیلن غرب کشور اجرایی شده اما برنامه ریزی آن برای دو هزار و 650 کیلومتر است.
مرضیه شاهدایی افزود: این خط لوله تا سه میلیون تُن ظرفیت دارد و تا کنون پنج ایستگاه کمپرسور نیز در این خط لوله احداث و نصب شده است.
وی اظهار کرد: برای این خط لوله که به غیر از خرید کمپرسور 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور روز سه شنبه با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به بهره برداری رسید.
برای احداث این مجتمع عظیم 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل 240 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن نیز بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ 600کیلومتر احداث شده است. 

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا