اخبار
کد خبر : 2378 ۱۳۹۵/۰۳/۰۹   

مطالبات نمایندگان مجلس آذربایجان غربی از ریئس جمهور دولت تدبیر وامید

فردا هیئت دولت و شخص رئیس جمهور در قالب بیست و هشتمین سفر استانی کابینه دولت تدبیر و امید وارد آذربایجان غربی می شوند و در این بین نمایندگان استان در مجلس درخواست ها و مطالباتی از دولت دارند.

به گزارش نای قلم، همه در تکاپو برای استقبال از رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران هستند، از چندی پیش گروه های مختلف درخواست ها و نیازهای استان را برای ارائه به هیئت دولت آماده کرده اند و خود را برای استقبال از کابینه دولت مهیا ساخته اند.

احیای دریاچه ارومیه، ایجاد اشتغال، رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی مردم، توجه ویژه به ظرفیت های صنعتی استان و آغاز به کار مجدد کارخانجات تعطیل شده آذربایجان غربی نیز از مهمترین خواسته های نمایندگان استان است.

اعطای مشوق های سرمایه گذاری و مالیاتی مهم ترین مطالبات مردم استان

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از سفر استانی هئیت دولت به آذربایجان غربی گفت: در سال های اخیر مردم این منطقه از مشکلات معیشتی و اقتصادی رنج می برند امیدواریم با سفر رئیس جمهوری و هئیت دولت راهکارهای اساسی برای حل برخی از این مشکلات اتخاذ شود.

هادی بهادری ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد با توجه به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان عنوان می کند: آذربایجان غربی دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی است و ایجاد این امتیازات می تواند ضمن حل مشکلات اقتصادی استان به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

وی تصریح می کند: یکی از مطالبات اساسی مردم اعطای امتیازات، مجوزها و فرصت‌های مناسب‌تر برای فضای اقتصادی استان است چون متاسفانه آذربایجان‌غربی از گذشته یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود

بهادری بیان کرد: بنابراین دولت باید امتیازهای اقتصادی خاصی مانند کاهش اخذ مالیات از مردم این منطقه اعمال کرده و یارانه اقتصادی به آنها اختصاص دهد تا کمکی به معیشت مردم این دیار شود.

وی در ادامه اعطای مشوق های سرمایه گذاری و مشوق های مالیاتی را از دیگر مطالبات مردم استان از رئیس جمهوری و کابینه یازدهم عنوان و اضافه می کند: اعطای مشوق های سرمایه گذاری و مالیاتی می تواند ضمن افزایش حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این منطقه شده و قفل اقتصاد استان را باز کند.

بهادی با گلایه از طولانی شدن راه آهن مراغه به ارومیه متذکر می شود: متاسفانه با گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز راه آهن سراسری مراغه به ارومیه خاتمه نیافته این در حالی است که آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا نیازمند اتمام هرچه سریعتر این طرح است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از توجه دولت یازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه اظهار می دارد: تاکنون اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفته و طرح های بسیار خوبی مصوب شده اگر اعتبارات طرح به موقع پرداخت شود شاهد تسریع در روند احیای این دریاچه خواهیم بود.

آذربایجان غربی از استان‌های محروم کشور است

نماینده منتخب مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، بر توجه ویژه نسبت به ظرفیت‌های موجود استان تاکید می کند و می گوید: توجه به پتانسیل های استان می تواند فواید فراوانی برای توسعه اقتصادی کشور به دنبال داشته باشد.

جهانبخش محبی‌نیا عقب ماندگی استان در بخش صنعتی را متذکر می شود و اظهار می دارد: استان آذربایجان غربی در بخش صنعت و بخش‌های کلان از استان‌های عقب مانده و محروم کشور محسوب می شود لذا ضروری است تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های جدیدی در استان اتخاذ شود تا مولفه‌های رشد اقتصادی استان ارتقا یابند.

وی ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در استان را یکی از مطالبات اصلی استان در سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌غربی عنوان و اضافه می کند: از سوی دیگر با توجه به کشاورزی بودن محور فعالیت ها در استان بی‌شک توجه جدی به امر کشاورزی و رفع نیازهای کشاورزان با توجه به اینکه آذربایجان‌ غربی یک استان کشاورزی است و علاوه بر آن تصمیم جدی برای گسترش صنایع تبدیلی برای صادرات به کشورهای همسایه باید در این سفر مورد توجه قرار گیرد.

افزایش درآمد سرانه آذربایجان غربی مهم ترین مطالبه مردم استان

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دهم هم اتمام راه آهن ارومیه به مراغه و افزایش درآمد سرانه آذربایجان غربی را مطالبه مردم استان از سفر رئیس جمهوری عنوان می کند.

نادر قاضی پور با بیان اینکه بیکاری یکی از معضلات اساسی مردم آذربایجان غربی است، می افزاید: استان آذربایجان غربی در زمینه اشتغال رتبه بیست و نهم را دارد که ضروری است بخش تولید و صنعت مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش درآمد سرانه استان دیگر مطالبه مردم از رئیس جمهوری است، اظهار می دارد: آذربایجان غربی در حال حاضر در خصوص درآمد سرانه، استان سی و یکم کشور بوده و در ردیفی پائین تر از سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

این نماینده مجلس به پائین بودن شاخص های بهداشت و درمان در استان اشاره کرده و ادامه می دهد: تعداد تخت های بیمارستانی و پزشکان متخصص مطابق با نیاز استان نیست و پائین تر از میانگین کشوری بوده و آذربایجان غربی در زمینه بهداشت و درمان در ردیف بیست و هشتم قرار دارد.

قاضی پور شاخص آموزش و پرورش استان را نیز از میانگین کشوری پائین عنوان می کند و می افزاید: تعداد فضاهای آموزشی منطبق با نیاز استان نبوده و در بخش آموزش و پرورش این استان از رتبه سی ام برخوردار است و به همین علت افزایش فضاهای آموزشی دیگر خواسته ما از دولت تدبیر و امید است.

نماینده مردم ارومیه درخانه ملت بیان می کند: وی ساماندهی راه های استان آذربایجان غربی را دیگر مطالبه مردم از دولت خوانده و اضافه می کند: چهار بانده کردن جاده های بین شهری نقده، اشنویه، ارومیه، سلماس و تبریز باید در اواویت قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در سروی ارومیه، راه اندازی قطار سریع السیر در ارومیه و همچنین تدریس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های پیام نور و آزاد ارومیه را از جمله خواسته های مردم و نمایندگان مردم برشمرد.

تکمیل پروژه های نیمه تمام آذربایجان غربی در اولویت قرار گیرد

نماینده منتخب مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان‌غربی تاکید می کند.

همایون هاشمی با اشاره به سفر فردای رئیس جمهور به استان آذربایجان‌غربی اظهار می دارد: با توجه به اینکه منطقه جنوب آذربایجان‌غربی همانند میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب به طور خاص و کل استان به طور عام از لحاظ شاخصه‌های توسعه در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برد باید در سفر حجت‌الاسلام روحانی به این مسائل توجه شود.

وی ادامه می دهد: با وجود اینکه جاده‌ها، اصلی‌ترین شاخص توسعه بوده اما در استان شرایط ناهنجاری بر آنان حاکم است بنابراین باید جاده تکاب-شاهین‌دژ، شاهین‌دژ-میاندوآب و نیز جاده تکاب-ایران‌خواه به دیوان‌دره که آسفالت ندارد در اولویت توجه قرار گیرد.

هاشمی با انتقاد از رکود مجتمع پتروشمی میاندوآب اعلام می کند: با وجود اینکه مجتمع پتروشیمی مهاباد و میاندوآب همزمان کلنگ زنی شده است اما مجتمع مهاباد هم‌اکنون مشغول فعالیت بوده اما سرمایه ملی در این شهرستان به هدر می‌رود.

وی با بیان مشکلات بخش کشاورزی و نیز لزوم رفع و رجوع مشکلات کشاورزان استان عنوان می کند از سوی دیگر با توجه به کمبود منابع آبی، باید آبیاری تحت فشار و قطره‌ای جایگزین آبیاری سنتی شود و برای آن نیز اعتبارات ویژه‌ای توسط دولت در نظر گرفته شود.

هاشمی با تاکید بر لزوم توجه به روستاهای استان اظهار می دارد: بی‌شک گازرسانی به روستاها و محروم زدایی از این مناطق و توسعه آنها به ویژه جنوب استان باید مد نظر جدی هیئت دولت قرار گیرد.

نماینده منتخب مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی از لزوم ساماندهی معادن متعدد شهرستان تکاب خبر می دهد و می گوید: باید تدابیری اندیشیده شود که معدن طلای زره‌شوران تکاب توسط ایمیدرو قیمت‌گذاری شده و به صورت سهامی، آن را به خود مردم این منطقه بفروشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا