Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2358 ۱۳۹۵/۰۳/۰۷   

فرهنگ‌سازان جامعه حافظان تابلوی زیبای آفرینش

يكي از تصاوير آزاردهنده‌ي تكراري و متاسفانه معمول شده براي افرادي كه به کوه و مناطق تفرجی اطراف شهر می‌روند، ديدن حجم بالای زباله‌های رهاشده در دامن طبیعت است؛ زباله‌هايي كه مي‌توان گفت ماحصل بي‌مسئوليتي و بي‌ملاحظگي برخي از شهروندان نسبت به حفاظت از محيط‌زيست است.

به گزارش ناي قلم، اما آنچه در کنار این صحنه ناراحت‌کننده مي‌تواند اميدواركننده باشد ديدن گروهي است كه دستکش به‌دست کرده‌اند و کیسه زباله‌ای را با خود حمل می‌کنند، خم شده‌اند تا زباله‌های روی زمین را بردارند. گروهي كه بر خود نام "خبرنگاران حافظ محيطزيست" را نهاده‌اند و آخر هفته‌ها به مناطق زیبای تفرجی و دامن طبیعت می‌روند که زباله‌ها را جمع‌آوری کنند. گروهی خودجوش که به هیچ نهاد دولتی و رسمی وابسته نیستند و تنها بر مبنای وجدان جمعی خودشان شکل گرفته‌اند.

"خبرنگاران حافظ محيطزيست" نام افراد فرهيخته‌اي است که دور هم جمع شده‌اند تا اندکی از آلودگی محیط‌زیست اطراف خود بکاهند. این گروه آخر هفته به یک نقطه از طبیعت می‌روند تا زباله‌های رهاشده در آن را جمع‌آوری کنند، آن هم در محیطی شاد و مفرح. در واقع این افراد کسانی هستند که می‌خواهند یک آخر هفته زیبا برای خود بسازند و در کنارش کار مفیدی هم کرده باشند.

در راستاي آشنايي هر چه بيشتر با گروه "خبرنگاران حافظ محيطزيست" گفت‌وگويي انجام داديم با مهرداد تبريزي، پايه‌گذار اين گروه، خبرنگار و فعال زيست‌محيطي كه در ادامه مي‌خوانيم:

-ایده تشکیل گروه از کجا آمد و انگیزه شما از تشکیل گروه چه بوده است؟

ایده تشکیل گروهی با این عنوان از مدت‌ها پیش در ذهنم بود که با فرا رسیدن بهار و هجوم مردم به طبیعت تشدید شد. با توجه به اینکه خبرنگاران حساسیت بیشتری نسبت به مشکلات و معضلات جامعه دارند و به نوعی رسالت کاری آن‌ها نیز می‌باشد، با همراهی و همفکری دوستان اقدام به تشکیل "خبرنگاران حافظ محیط زیست" كردیم تا از ظرفیت‌های رسانه ای خبرنگاران در جهت فرهنگ سازی در امر محیط زیست اقدام كنيم که خوشبختانه با استقبال خوب همکاران روبرو شدیم.

در خصوص تعداد اعضای گروه حافظان محیط زیست بفرمایید

تعداد اعضای گروه فعلا 62 نفر است که امیدوارم با افزایش گستره فعالیت‌های گروه و دربرگیری شهرهای بیشتری از استان، افزایش یابد.

-شعار اصلی گروه چیست؟

چون محیط زیست از بخش‌ها و زیربخش‌های متنوعی تشکیل شده شعار ثابت و خاصی برای گروه در نظر گرفته نشده است ولی برای برنامه های هفتگی و میدانی گروه، شعارهای مختلفی در نظر گرفته‌ایم.

-آیا فعالیت‌های گروه دارای ساختار مشخصی است، قوانین و الزامات حضور در گروه چیست؟
فعالیت‌های گروه حتما دارای ساختار مشخصی بوده و به طور یقین اساسنامه خاص خود را خواهد داشت، به زودی با برگزاری اولین مجمع عمومی همه این سازوکارها نهایی می‌شوند.

-آیا اقداماتی در راستای ثبت گروه به عنوان تشکل انجام شده هست؟
در حال ثبت نام گروه در ردیف تشکل‌های مردم نهاد در وزارت کشور هستیم و به زودی با برگزاری مجمع عمومی، کار ثبت تشکل را نیز نهایی خواهیم کرد.

-آیا گروه از لحاظ مالی و تجهیزات تامین است؟ هزینه های گروه چگونه تامین می‌شود؟ همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط  برای حمایت و در اختیار دادن امکانات چگونه است؟
گروه در حال حاضر از تجهیزات و امکانات مالی بی‌بهره است و برای برگزاری سه برنامه میدانی، از امکانات خود اعضا استفاده کرده‌ایم و سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین مدیریت پسماند شهرداری اورمیه در خصوص تامین اقلام مورد نیاز برای جمع آوری زباله، نهایت همکاری را داشته‌اند که جا دارد از همراهی آن‌ها قدردانی كنيم.

-از مسئولان چه درخواست‌هایی دارید؟

رسانه‌ها چون پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و از سویی می‌توانند ویترین عملکرد سازمان‌ها باشند، لذا از مسئولان محترم انتظار داشته و داریم با حمایت و پشتیبانی "خبرنگاران حافظ محیط زیست" در این امر خطیر ما را یاری كنند، تلاش برای رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی و بخصوص فرهنگ‌سازی در این زمینه، کاری گروهی است و همراهی و همفکری تمامی سازمان‌ها را می‌طلبد.

-دیدگاه عمومی در سطح شهر را نسبت به گروه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در طی این مدت بسیار کوتاهی که گروه تشکیل شده، بازتاب فوق‌العاده مثبت و زیبایی در شهر و حتی کشور داشته است. شور و شوق، تشویق و روحیه بخشی افکار عمومی نسبت به "خبرنگاران حافظ محیط زیست " خیلی خوب و مثال‌زدنی هست، گروه حاضر اولین تشکل خبرنگاری در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی به حساب می‌آید.

-تاکنون چه تعداد ماموریت انجام یافته است؟
تا کنون چهار برنامه پاک‌سازی انجام شده که به ترتیب میانگذر دریاچه اورمیه، طبیعت گردشگری بند، سیرداغی و دره شهدا را شامل می‌شوند كه حضور 55 نفر در چهار برنامه پاک‌سازی و جمع‌آوری حدود 170 کیسه زباله از طبیعت، کاری است ستودنی و ماندگار.
-با توجه به فعالیتتان در این مدت، بیشترین زباله‌ای که طبیعت از آن رنج می‌برد، چیست؟ در برنامه های پاک‌سازی بیشتر از همه چه زباله‌هایی دیده‌اید؟
بیشترین زباله‌هایی که متأسفانه در طبیعت رها می‌شوند همان اشیای غیرقابل تجزیه و یا همان پوشش‌های پلاستیکی مواد خوراکی و آشامیدنی هستند و دقیقا در برنامه های پاک‌سازی ما نیز چنین اقلامی بیشتر از همه جمع آوری شده است.

-بعد از اینکه زباله‌ها را جمع کردید آن‌ها را به کجا منتقل می‌کنید؟
در یکی از برنامه های پاک‌سازی که در بند انجام شد علیرغم درخواست حضوری از راننده و همکار پاکبانی که در محل روستای نزدیک برنامه حضور داشتند چهار روز بعد آن‌هم با رسانه ایی کردن موضوع اقدام به حمل زباله‌ها كردند در برنامه‌هاي ديگر مدیریت پسماند شهرداری اورمیه با اعزام یک دستگاه وانت اقدام به حمل زباله‌ها به محل مقرر و مناسب مي‌كند که مجددا جا  دارد از جناب مهندس قال تشکر کنیم.

و سخن پاياني:
بخش‌های قابل توجهی از محیط زیست کشوری که در آن زندگی می‌کنیم مدت‌ها بود که به حال خود رها شده و هیچ اقدام مناسب و در خور شانی برای حفظ آن انجام نمی‌شد که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبير و اميد این نگرش تغییر یافته و اقدامات خوبی انجام شده است. فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط زیست درحال حاضر یک نیاز اساسی است و مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویکرد "خبرنگاران حافظ محیط زیست" این مقوله هست. رسانه‌ها با ترغیب مردم به زباله نریختن در طبیعت و حتی محیط شهری، پرهیز و برخورد با تخریب جنگل‌ها و مراتع، رعایت مصرف انرژی و بخصوص آب و همچنین پرهیز از شکارهای غیرمجاز می‌توانند نقش اساسی و کلیدی در حفظ محیط زیست ایفا كنند.

باشد كه در آينده‌اي نه چندان دور جمع‌آوري زباله در طبيعت براي ما يك وظيفه باشد و همگي در قبال آن احساس مسئوليت كنيم.
انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا