اخبار
کد خبر : 2344 ۱۳۹۵/۰۳/۰۴   

ضرورت رفع موانع کشت محصولات گلخانه ای در استان

جهاد کشاورزی طی برنامه‌ای میان‌مدت در نظر دارد کشت محصولات گلخانه ای را نهادینه کند که عملی شدن این طرح موجب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد.

به گزارش نای قلم، آب و غذا چالش اصلی جوامع آینده است که دلیل اصلی آن افزایش تقاضا با رشد جمعیت است و اگر برنامه ریزی درستی در بخش کشاورزی انجام نشود خطر جدی این بخش را تهدید می‌کند. کشاورزی یکی از نشانه‌های اقتدار و امنیت ملی است، زیرا تأمین امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار است. کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی محسوب می‌شود و سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصاد و ایجاد اشتغال دارد. همچنین در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، کشاورزی و تأمین امنیت غذایی یکی از محورهای اصلی است. با توجه به کمبود آب در استان برای تحقق اهداف کشاورزی پایدار و تأمین امنیت غذایی دولت برنامه‌های مختلفی در این بخش دارد، مانند توسعه آبیاری مکانیزه، استفاده از ارقام پرمحصول، اجرای الگوی کشت مناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه و... توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها برای افزایش تولید و کاهش مصرف آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این راستا بر تسهیل موانع موجود بر سر راه توسعه کشت محصولات متراکم گلخانه ای در استان تاکید کرد و گفت: دولت از متقاضیان سرمایه گذاری برای کشت محصولات گلخانه ای در راستای بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایت می کند.

اسمعیل کریم زاده در جلسه کمیته هماهنگی سایت های گلخانه ای استان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت، اظهارکرد: یکی از مهمترین مؤلفه های توسعه کشاورزی نوین، حرکت به سمت توسعه و ترویج کشت های گلخانه ای است که با کمترین میزان آب، بیشترین میزان بازدهی و تولید محصول را در پی دارد.

کریم زاده افزود: اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب بر بهره وری حداکثری از ظرفیت های داخلی تاکید دارد که حمایت جدی از کشت های متراکم برای افزایش و تثبیت تولید در فصول سال در مناطق مختلف کشور از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در این راستا است.

کریم زاده بر لزوم بازنگری بهبود انجام فرایند کار در واحدهای گلخانه ای تاکید کرد و گفت: با توجه به بحران آب موجود و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در استان، توسعه کشت های گلخانه ای مهمترین راهکار برون رفت از بحران کم آبی دریاچه ارومیه و کاهش خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در استان است.

وی ادامه داد: در این راستا باید افراد متقاضی سرمایه گذاری در واحدهای گلخانه ای شناسایی و احصا شوند و موانع موجود برای تخصیص تسهیلات اعتباری و صدور مجوز برای این واحد ها باید رفع شود.

این مقام مسئول افزایش کیفیت محصول تولیدی، افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال ، کاهش آفات و بیماری ها، کاهش استفاده از نهاده ها و هزینه ها را نیز از دیگر مزایای کشت های گلخانه ای عنوان کرد .

در ادامه این جلسه مشکلات و موانع موجود بر سر راه واگذاری اراضی ملی برای سایت گلخانه ای شهرستان شاهین دژ، وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی گلخانه ای برای متقاضیان سرمایه گذاری و نحوه واگذاری اراضی ملی و تخصیص آب به مجتمع های گلخانه ای استان مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و هر یک از اعضای کمیته به ارائه راهکارها و پیشنهادات خود در این راستا پرداختند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا