اخبار
کد خبر : 2333 ۱۳۹۵/۰۳/۰۳   

خرمشهر، نمادى ماندگار و هويت بخش

فرهاد درويشى

 از آغاز جنگ عراق عليه ايران تا پايان آن مردم ايران و جهان شاهد رويدادها و وقايع گوناگون بودند. عمليات‌‌هاي كوچك و بزرگ مختلفي در طول هشت سال جنگ از سوي ايران و عراق به اجرا درآمد؛ برخي از آنها موفق و برخي ديگر ناموفق بودند. در دوره‌‌اي نيروهاي عراقي در حال پيشروي بودند و بخشي از خاك ايران را در اختيار گرفتند و در دوره‌اي نيز نيروهاي ايراني بودند كه در موقعيت برتر قرار داشتند و بر نيروهاي دشمن غلبه يافتند و برگي از رويدادهاي جنگ را رقم زدند.

شكست و پيروزي، همنشين جنگ است. به همان ميزان كه پيروزي شيرين و مطلوب است، شكست تلخ و مردود به شمار مي‌آيد. اما هر دو در ذهن‌‌ها مي‌مانند و تاريخ جنگ را شكل مي‌دهند. آنها همديگر را شكل مي‌دهند. وجود يكي بدون ديگري برجسته نمي‌شود. معناي ايثار و مقاومت در خرمشهر با شقاوت و خونريزي دشمن برجسته مي‌شود. از ميان رويدادهاي هشت سال جنگ، خرمشهر و سوم خرداد جنس متفاوتي دارد و از ظرفيت و جايگاه بالايي در شكل دادن به تاريخ دفاع مقدس برخوردار است.

در خرمشهر مردم ايران و ساير ملت‌ها هر دو وجه جنگ‌ها، شكست و پيروزي را تجربه كرده و مشاهده كردند. خرمشهر روزي را به ياد مي‌آورد كه نيروهاي دشمن آن را محاصره كرده، گلوله‌باران كرده و فرزندان آن را به خاك و خون كشيدند. در همين حال اين شهر شاهد عمليات رزمندگاني است كه دوباره عزم شهر كرده و نيروهاي متجاوز را از آن بيرون ريخته و گروه گروه نيروهاي دشمن را اسير كردند و بار ديگر قدرتمندانه و شادمانه به شهر بازگشته و سرود فتح و پيروزي سردادند. خرمشهر نه تنها يادآور جهان‌آراها، مسجد جامع و رزمندگان دلير آن است، بلكه نمادي از جنگ ايران و عراق و برگ زرين تاريخ آن است.

خرمشهر هم شاهدي بر مقاومت ايستادگي و اراده و ايثار رزمندگاني بود كه روزي به دليل قدرت برتر دشمن مقاومت كرده و شهيد شدند و روزي با تقويت توان خود و جمع عوامل مادي و معنوي قدرت عزم خويش را جزم كرده و بر نيروي دشمن فايق آمدند تا پيروزي را به آغوش كشند و جلوه‌هاي ماندگاري از شكست و پيروزي بيافرينند؛ جلوه‌هايي كه در ترسيم و شكل دادن به تاريخ دفاع مقدس نقش برجسته‌‌اي دارند.

هرچند جنگ ايران و عراق با اراده و تصميم صدام شروع شد و آغاز جنگ با آن خواست‌ها و تصميمات و اقدامات نوشته مي‌شود، اما خرمشهر نشانه برجسته اراده ملت ايران و مقاومت فرزندان آن در برابر دشمن است كه روايت ماندگار جنگ و حماسه‌هاي آن را بيان مي‌دارد و تاريخ هشت سال دفاع مقدس را شكل داده و مي‌سازد تا نمادي براي نسل‌هاي آينده ايران مبارزان راه حق و آزادي باشد. تاريخ جنگ ايران و عراق با خرمشهر و مقاومت در آن رقم مي‌خورد و در ذهن‌‌ها و خاطره‌ها مي‌ماند. سوم خرداد نماد مقاومت، ايثار و اراده مردم ايران در برابر دشمن و پاياني بر شكست و به بار نشستن تلاش‌‌ها و فداكاري‌ها است. سوم خرداد به همه مردم ايران و همه نسل‌ها و عصرهاي اين سرزمين تعلق دارد و مي‌تواند در شكل دادن به آينده‌اي روشن و بهتر براي همه مردم اين سرزمين موثر باشد. سوم خرداد نماد برجسته‌اي از هشت سال دفاع مقدس است كه مي‌تواند نه تنها در ترسيم و روايت تاريخ اين مرز و بوم موثر باشد، بلكه در ايجاد انگيزه مثبت و اميدواري براي تلاش و كوشش جمعي در آينده و در نتيجه ساختن تاريخ بعدي ايران و فرزندان آن موثر افتد.

اين روز متعلق به همه مردم ايران و نسل‌هاي دوره جنگ و آينده است. با حفظ آن به ارزش‌ها و تلاش‌هاي رزمندگان ارج نهيم و اين نماد مقاومت را براي همه نسل‌ها حفظ كنيم كه پايداري آن نه در اختصاص آن به يك گروه و جمعي بلكه در تعلق آن به همه ايرانيان است. خرمشهر و سوم خرداد نه يك شهر و روزي از ايام سال بلكه نماد و نشان مقاومت، فداكاري و تبلور پيروزي اراده و تلاش جمعي در برابر دشمن است.

خرمشهر بخشي از هويت ايران است. تا وطن هست ما به اين نماد هويت‌بخش و نشانه اراده و تلاش مردمي نياز داريم. آن را براي همه بخواهيم و براي هميشه پاس بداريم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا