اخبار
کد خبر : 2327 ۱۳۹۵/۰۳/۰۳   

علاقمندی ترکیه به ایجاد شهرک های صنعتی در استان های آذربایجان شرقی و غربی

معاون وزیر صنایع و فناوری ترکیه اعلام کرد: کشورش در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران علاقمند به ایجاد و راه اندازی شهرک های صنعتی مشترک در استان های آذربایجان شرقی و غربی است.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، رمضان یلدیریم که امروز (دوشنبه)در راس هیات اقتصادی و صنعتی از طریق تبریز وارد ایران شده است تا مذاکرات و رایزنی های خود برای توسعه مناسبات تجاری دو طرف را در شهرهای تبریز، ارومیه و تهران با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان انجام دهد، در جریان بازدید از چند واحد صنعتی و تولیدی ترکیه ای در تبریز بر علاقمندی و تمایل کشور متبوع خود برای ایجاد شهرک های صنعتی مشترک تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم به ایجاد و راه اندازی شهرک های صنعتی مشترک در مرزهای ایران و ترکیه در سال 2008 و در جریان ملاقات روسای جمهوری وقت دو کشور اتخاذ شد، گفت: بدون تردید این تصمیم می تواند برای هر دو طرف همراه با سود و منافع اقتصادی باشد ، اما اینکه پس از گذشت چندین سال هنوز این تصمیم به مرحله اجرایی نرسیده است، جای تامل دارد.

وی افزود: یکی از اهداف مهم و اصلی مقام های عالی دو کشور در زمینه های اقتصادی، دست یابی به مراودات اقتصادی سالانه 30 میلیارد دلار است که برای تحقق این هدف باید مقام های محلی و استانی دو کشور دوست وهمسایه تلاش های وافری از خود نشان دهند.

یلدیریم اظهارکرد: ایجاد و راه اندازی شهرک های صنعتی در ایران و ترکیه می تواند در هموارسازی هدف و رسیدن به حجم مبادلات اقتصادی 30 میلیارد دلاری تعیین کننده باشد، به همین منظور با هیاتی از وزارت صنایع و فناوری ترکیه به ایران سفر کرده ایم تا در این رابطه پیشنهادات خود را به مقام های ایرانی ارایه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو شهر تبریز و ارومیه برای ایجاد این شهرک ها از سوی دو کشور ایران و ترکیه تعیین شده اند و شهر ارزروم نیز از سوی ترکیه برای همین هدف پیشنهاد خواهد شد.

یلدیریم از تبریز به عنوان یکی از شهرهای اقتصادی و مهم ایران نام برد و با اشاره به بازدیدهای خود از شهرک های صنعتی این منطقه گفت: بدون تردید هم اکنون امکانات و زیرساخت های بسیار مناسبی برای همکاری های مشترک سرمایه گذاری در این شهر وجود دارد.

وی ، هدف اصلی مقام های ترکیه برای بهبود و گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران را تامین رفاه و ایجاد اشتغال برای مردم دو کشور عنوان و اظهار کرد: هم اکنون که تحریم ها از ایران برداشته شده است فضای بهبود کسب و کار در ایران نیز به تدریج فراهم می شود و باید از آن برای بسط و رونق ورادات اقتصادی، تجاری و بازرگانی به بهترین شکل استفاده کنیم.

معاون وزیر صنایع و فناوری ترکیه ، داشتن اراده قوی در بین روسای جمهوری ایران و ترکیه را عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه روابط اقتصادی دو جانبه عنوان کرد و افزود: این اراده و عزم جدی می تواند منجر به انجام کارهای بسیار بزرگی در منطقه شود.

به گزارش ایرنا، رئیس ستاد جذب سرمایه گذاری آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه این استان جزو سه استان برتر ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی است، گفت: این استان کانون اقتصادی و تجاری ایران و به عنوان مرکز تجارت منطقه شمال غرب کشور مشهور است.

رضا حسینی اظهار کرد: کشور دوست و همسایه ترکیه، اولویت اول و اصلی ایران و آذربایجان شرقی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف است و فعالیت 39 واحد تولیدی و صنعتی ترکیه در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز نمونه مشهود آن است.

وی با اشاره به گذشته برتر اقتصادی تبریز در منطقه، از عزم و اراده جدی مسئولان استانی برای احیای این جایگاه خبر داد و گفت: یکی از راه های تحقق این هدف مهم توجه به سرمایه گذاری های خارجی است که در این مسیر ترکیه جایگاه بسیار رفیع و ممتازی برای ما دارد.

حسینی از ترکیه به عنوان محوری ترین کشور برای آذربایجان شرقی جهت جذب و جلب سرمایه گذاری خارجی نام برد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا