Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2325 ۱۳۹۵/۰۳/۰۳   

منتخبين پاسخگوي موكلين و جامعه مدني باشند

شهربانو اماني  

انتخاب هيات رئيسه مجلس دهم با توجه به انتخابات هفتم اسفند ماه از اهميت بالایی برخورداراست. اكنون‌ زمان آن رسيده كه منتخبين براي اداره امور مجلس تصميم خردورزانه‌اي اتخاذ كنند. اين حق نمايندگان منتخب است كه در كمال آرامش و آزادي اعضاي هيات رئيسه مجلس را به مدت يكسال براي اداره امور برگزينند.

هرچند رد صلاحيت افراد شاخص و برجسته اصلاح‌طلب از سوي هيات‌هاي نظارت اين طيف سياسي را به سوي ائتلاف با اعتداليون جناح اصولگرا هدايت كرد و هدف اصلي آنان از اين ائتلاف حذف افراد تندرو و مخالفان برجام بود، به همين دليل اين ائتلاف شكل عملياتي به خود گرفت و آنها توانستند با انسجام، وحدت و همراهي مردم پيروز ميدان شوند. از سوي ديگر در نشست انتخاب اعضای فراكسيون اميد برخي افراد حضور نداشتند كه بخشي از آنها منتخبين كانديداي حزبي و خاص اصلاح‌طلب نبودند.

در شرايط كنوني حساسيتي در بدنه اجتماع به وجود آمده و از سوي ديگر تاثير رسانه ها و شبكه اجتماعي درجامعه مشاهده مي‌شود، اين امر سبب شده كه منتخبين به اين موضوع توجه كنند كه همانند سايرين بايد پاسخگوي موكلين و جامعه مدني باشند.

در طي چند سال گذشته اصلاح‌طلبان بنا به دلايلي اجازه نقش آفريني نداشتند اما تجربه شكست در انتخابات سال ۸۴ موجب موفقيت شيرين در انتخابات خرداد ماه سال ۹۲ شد که نتيجه آن همگرايي بود.

انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی به خوبي بيانگر اين واقعيت بود كه رقابت درانتخاب هيات رئيسه امر قاطعي نيست بلكه درپشت صحنه مي‌توان با توافق، تفاهم و تعامل ميان دو گزينه اصلي واردعمل شد. پسنديده است با توافق ميان منتخبين فراكسيون‌ها، هيات رئيسه موقتي تشكيل شود كه هيات رئيسه دايمي با تغييرات جزيي از هيات رئيسه موقت اداره امور را در دست مي‌گيرد. بنابراين تمامي جريانات سياسي كه موفق به كسب كرسي مجلس شدند با انسجام، وحدت و همدلي مي‌توانند در اين راستا وارد عمل شوند البته برخي اعتقاد دارند اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس نبايد به شكل جدي وارد شوند و تلاش آنان بايد درهيات رئيسه متمركز باشد و برخي ديگر اذعان داشتند كسب كرسي رياست براي حفظ تعامل با قواي دروني مجلس ومقابله با افراد قدرتمند كه در سايه مي‌توانند عملكرد موثر مجلس را با موانع و مشكلاتي مواجه كنند، لازم است. ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان ميانه رو روند تعاملي اين جريان را نشان مي‌دهد و بارها شاهد كناره‌گيري به موقع افراد اصلاح‌طلب در جهت حفظ وحدت و همدلي در كشور بوده‌ايم به صورتي كه آنها قدردان زحمات آقاي لاريجاني دراداره موثر مجلس‌ هستند و همچنين اصلاح‌طلبان در پرونده هسته‌اي حمايت همه‌جانبه رئيس مجلس نهم را از دولت كنوني فراموش نكرده‌اند.

بنابراين موضوع رياست مجلس مانعه الجمع نيست، بلكه آنها مي‌توانند توافق كنند و هيچ مانع رسمي در اين زمينه وجود ندارد و نيازي به ورود افراد خارج از مجلس هم نیست.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا