اخبار
کد خبر : 232 ۱۳۹۴/۰۴/۲۴   

طرح ساماندهی چرا در آذربايجان غربي اجرا مي‌شود

مرتع به زمینی گفته می‌شود که در فصلی از سال مورد استفاده دام‌ها قرار می‌گیرد و بسیار ارزشمند هستند. ارزش مراتع تنها از دیدگاه تغذیه دام و تولید فرآورده‌های دامی و لبنی نیست، بلکه اهمیت آن‌ها از لحاظ یک پوشش مفید است که در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش عمل می‌كند.

به گزارش ناي قلم، به طور کلی اهمیت مراتع را می‌توان در تنظیم گردش آب در طبیعت، ایجاد فضای سبز در لطیف کردن هوا، تامین غذا و مامن برای حیات وحش به ویژه پرندگانش، تامین علوفه مورد نیاز دام، تولید محصولاتی از قبیل گیاهان دارویی، صنعتی و ... اشاره كرد.

با توجه به وضعيت پيش آمده در آذربايجان غربي به علت بحران درياچه اروميه و احتمال بروز مشکلاتی نظیر طوفان‌های نمک، اداره كل منابع طبيعي استان اجراي طرح ساماندهی چرا را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

رئیس اداره مرتع‌داری اداره کل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی، در تشريح اين طرح گفت: برای مقابله با پدیده ریزگردها در حوزه دریاچه ارومیه بیش از 200 هزار هکتار از اراضی مرتعی، تحت پوشش طرح ساماندهی چرا قرار گرفت.

مسعود شفیعی، افزود: متأسفانه یکی از معضلات پیش رو در اثر خشکیدگی دریاچه ارومیه، ایجاد کانون‌های گرد و غبار است که آثار زیان‌بار آن می‌تواند اثرات مخرب زیست محیطی داشته باشد و باعث بروز مشکلاتی نظیر طوفان‌های نمک شده و تداوم حیات در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را در آینده با مشکلات فراوان مواجه سازد.

وی ادامه داد: از این رو اتخاذ تدابیر ویژه به منظور کاهش اثرات ناشی از بحران یاد شده لازم و ضروری است.

شفيعي افزود: در راستای مقابله با چنین مشکلاتی اداره کل منابع طبیعی استان اقدام به اجرای پروژه مقابله با بیابان‌زایی در قالب عملیات ساماندهی چرا و اجرای سیستم‌های چرایی در مراتع حاشیه دریاچه ارومیه در سطح 200 هزار هکتار کرده است.

رئیس اداره مرتع‌داری آذربایجان غربی تصریح کرد: این پروژه در شهرستان‌های سلماس، ارومیه، میاندوآب و مهاباد با اعتباری بیش از 16 میلیارد و 336 میلیون ریال با هدف کنترل دام مازاد و کاهش فشار چرا بر مراتع و در نهایت حفظ و تقویت پوشش گیاهی منطقه اجرا می‌شود.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا