اخبار
کد خبر : 231 ۱۳۹۴/۰۴/۲۴   

سالانه یک میلیارد مکعب آب درياچه اروميه کاهش يافته است

دریاچه ارومیه طی سال‌های طولانی خشک شده و عوامل متعددی در خشک شدن این دریاچه دخالت داشته است، از دستگاه‌های دولتی گرفته تا کشاورزان و شرایط آب و هوایی، همگی دست به دست یکدیگر داده و باعث بروز بحران این دریاچه شده است.

به گزارش ناي قلم، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگويي گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه در چند سال گذشته راهکارهای مختلفی مطرح شده و بسیاری از این راهکارها امکان‌پذیر و بسیاری دیگر ناممکن و غیرکارشناسی بوده است.

مسعود تجریشی افزود: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که احیای دریاچه ارومیه از طریق کدام یک از راهکارهای پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر و اثربخش است و هر یک از این راهکارها تا چه اندازه می‌تواند در احیای دریاچه ارومیه موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه حوضه دریاچه ارومیه سالانه حدود هشت میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشته و طی سالیان گذشته هر سال یک میلیارد مکعب آب آن کاهش پیدا کرده است، گفت: طی این سال‌ها بارش باران 18 درصد کاهش یافته و این کاهش بارندگی باعث کاهش روان‌آب‌ها از هشت میلیارد مترمکعب به هفت میلیارد مترمکعب شده است، در حالی که این روان‌آب‌ها امکان جاری شدن در رودخانه‌ها و ذخیره شدن در مخازن و سدها را داشت و در مجموع در 20 سال گذشته حدود 20 میلیارد مترمکعب آب کاهش یافته است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از این راهکارها وارد کردن آب از بیرون از حوضه دریاچه است. به عنوان نمونه رودخانه زاب که در حال حاضر از کشور خارج می‌شود می‌تواند تا سال 1398، 600 میلیون مترمکعب آب را وارد حوضه دریاچه ارومیه کند.

تجریشی با اشاره به اینکه بخشی از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از ‌حوضه‌‌های مجاور به داخل دریاچه است، افزود: فرآیند انتقال آب رودخانه زاب به دلیل تامین منابع مالی چند ماهی است عقب افتاده اما در حال حاضر مشکلات تامین منابع مالی این فرآیند حل شده است. سد سیلوه نیز از سال آینده می‌تواند 190 میلیون مترمکعب آب وارد حوضه دریاچه ارومیه کند که اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد. معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره لایروبی رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه به عنوان عاملی موثر در انتقال آب به دریاچه نیز اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه می‌توان انجام داد، این است که هنگام بارش آب بتواند به پیکره دریاچه ارومیه منتقل شود و این امر با لایروبی رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر و... میسر می‌شود که از این طریق می‌توان بخش قابل توجهی از آب بارش‌ها را به رودخانه وارد کرد در حالی که به دلیل عدم انجام لایروبی آب پس زده و سپس پخش و در نهایت تبخیر می‌شود؛ اقداماتی در این راستا انجام شده که در مردادماه امسال به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده حدود 100 میلیون مترمکعب آب از طریق تصفیه فاضلاب‌ها به پیکره اصلی دریاچه ارومیه وارد خواهد شد، تصریح کرد: در حوضه آبریز برای شهرها حدود 350 میلیون مترمکعب آب مصرف شرب دارد. با توجه به این موضوع قرار است تصفیه‌خانه‌ها و سیستم فاضلاب حدود 12 شهر تجهیز شود تا بتوانند فاضلاب‌ها را جمع‌آوری و تصفیه کنند و سپس به دریاچه بازگردانند.

مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی گفت: در بخش‌های مختلف حوضه دریاچه ارومیه مصرف آب بهینه نیست و بیش از نیاز گیاه آب مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مصوبات حوضه بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی مربوط به عدم توسعه کشت آبی و تغییر الگوی کشت است، افزود: به عنوان نمونه از امسال کشت چغندر قند ممنوع شده و کشاورزان می‌توانند گندم بکارند که این موضوع مقدار قابل توجهی از آب را صرفه‌جویی می‌کند. از طرفی خود کارخانه‌ها به اندازه نیاز از کشاورزان چغندر قند می‌خواهند.

تجریشی در پایان گفت‌وگوي خود با ايسنا با اشاره به ضرورت کاهش 40 درصدی آب کشاورزی در این منطقه طی پنج سال گفت: به منظور مشخص شدن سهم آب کشاورزان، چاه‌های این حوضه به کنتور تجهیز شده‌اند تا از این طریق حجم آب معینی در اختیار کشاورزان قرار گیرد. این طرح امکان رصد کردن آب مصرفی کشاورزان و جلوگیری از مصرف بیش از حد آب را ایجاد می‌کند که با استفاده از این اقدامات 40 درصد از آب مصرفی برای کشاورزان کاهش می‌یابد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا