اخبار
کد خبر : 2309 ۱۳۹۵/۰۲/۳۰   

"فراکسیون خانواده" در مجلس دهم تشکیل شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی امروز سخنران ویژه نخستین همایش ملی آسیب شناسی طلاق در ارومیه بود.

به گزارش نای قلم، ضرورت توانمندی خانواده و لزوم نظارت بر برنامه های کلان حمایت از تحکیم بنیان خانواده محور اصلی سخنان  حبیب اله مسعودی فرید بود.

در چند دهه گذشته طلاق در جامعه ما آهنگی رو به رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود معطوف داشته است، چه بسا هنوز تحلیل جامع و تدوین سیاست ها و برنامه های دقیق و هماهنگ، راهی به سوی کاهش مشکلات نگشوده و صرفاً در حد بیان نگرانی ها متوقف مانده است.

با توجه به اینکه طلاق به عنوان یکی از آسیب های جدی اجتماعی، بنیان خانواده را از هم می پاشد و تزلزل بنیان خانواده اساس و ریشه همه آسیب ها در جامعه است، ضروری است پیشگیری و کاهش آن در دستور کار دستگاه های مختلف قرار گیرد، هرچند که برنامه های مختلفی چه در قالب همایش ها، نشست های تخصصی و برگزاری جلسات مختلف مورد توجه قرار گرفته است اما در دل خیلی‌ها این تردید وجود دارد که «آیا می شود...؟» به‌جای این سه نقطه خیلی چیزها می‌شود گذاشت؛ از رفع مشکلات اقتصادی گرفته تا رفع معضل اعتیاد و مواد مخدر و افزایش قبح طلاق در افکار عمومی.

خانواده یک مفهوم پویا است

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: خانواده یک مفهوم پویا است، لذا ضروری است طرح هایی موثر به منظور مقابله با آسیب های اجتماعی در خانواده به ویژه در ارتباط با زنان طراحی شود.

فرید در عین حال تغییرات ساختار جمعیتی، فرآیندهای اجتماعی و فرآیند اقتصادی را سه فرآیند تاثیرگذار بر ساختار خانواده عنوان و تاکید کرد که همراهی دستگاه ها و ارگان های مختلف اجتماعی در این زمینه یک ضرورت است.

او با بیان اینکه برای داشتن جامعه سالم باید آموزش‌های مهارت اجتماعی مورد توجه ویژه قرار گیرد، تصریح کرد: برای رسیدن به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید روی خانواده تمرکز کنیم چرا که خانواده سالم جامعه را در مسیر توسعه پایدار قرار می دهد.

سیاست ها باید خانواده محور باشد

فرید با بیان اینکه سیاست ها باید خانواده محور باشد، اظهار کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که منجر به توانمندسازی خانواده ها در سه بخش سلامت، بهزیستی و آموزش شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین آموزش قبل از ازدواج را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق موثر دانست و گفت که این آموزش ها می‌تواند منجر به کاهش طلاق در جامعه شود.

او پیشنهاد داد در راستای تدوین و نظارت بر برنامه های کلان تصویب شده از باب تاثیرگزاری بر نهاد خانواده  در مجلس دهم "فراکسیون خانواده" تشکیل شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه خانواده به مثابه نهادی درون داد و برون داد که متاثر از محیط بیرونی است، گفت: براساس نتایج مطالعات داخلی و خارجی خانواده امروزی با خانواده 20 سال پیش متفاوت است و به موازات تغییراتی که در نظام های آموزشی و ارتباطی رخ داده نهاد خانواده نیز دچار تغییر شده است.

او ادامه داد: با توجه به تغییری که در زندگی بشریت به وجود آمده است باید اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم خانواده‌ها را از آسیب‌های مختلف که مانع از رسیدن به الگوی اسلامی هستند مصون داریم.

فرید افزود: تغییر لزوماً بار منفی ندارد آنچه مهم است اینکه باید اقدامات انجام شود تا ضمن افزایش بهره وری این نهاد دچار کمترین آسیب شود.

معاون اموراجتماعی بهزیستی با بیان اینکه باید برای ایجاد خانواده ای حمایت گر تلاش شود، افزود: در این خانواده تمام اعضا احساس و باور دارند که می توانند تاثیرگذار باشند.

ضرورت همکاری بین بخشی در مسیر توانمندی خانواده

 وی با تاکید بر همکاری بین بخشی در مسیر توانمندی خانواده افزود: اگر چه امروز در مقایسه با گذشته شاهد همکاری های خوب بین بخشی هستیم اما باید در کنار توانمندی خانواده سایر بخش های از جمله اقتصادی و اجتماعی نیز توانمند شوند تا همه بار بر دوش خانواده سنگینی نکند.

فرید در ادامه سخنان خود به خانواده های پرتنش و بدون محبت نیز اشاره کرد و اینکه در چنین خانواده هایی کودک مهارتی فرا نمی گیرد و زن و شوهرهای آینده کشور که در چنین محیط پرتنشی تربیت می شوند، دارای کارکرد منفی خواهند بود.

به گفته او در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار خانواده سرپرست زن در کشور وجود دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی تدوین سیاست های دوستدار خانواده، شناخت و تحلیلی مناسب از خانواده ایرانی به منظور شناسایی خانواده های در معرض آسیب و مداخله بهنگام، اتخاذ رویکرد همه جانبه فردی، بین فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در برنامه ای مربوطه به خانواده، تخصیص سهم بیشتری از اعتبارات بودجه ای به نهادها فعال در حوزه تحکیم بنیان خانواده به ویژه بهزیستی و تشکیل فراکسیون خانواده در مجلس دهم را از جمله پیشنهادات بهزیستی در راستای تحکیم بنیان خانواده به عنوان سنگر اصلی مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

در این همایش 178 مقاله پذیرش شده بود که 26 مقاله برتر به صورت سخنرانی، 65 مقاله به صورت چکیده و 87 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا